Door hem genoeg bijna overdreven vaak bij zijn naam te noemen zal hij hem gaan herkennen en er naar gaan luisteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat je dat op je puppycursus geleerd hebt.

Het is namelijk een van de eerste dingen die jij en je hond moeten leren: hoe te reageren op elkaar.

Als er bij jou in de buurt geen puppycursussen gegeven worden, koop dan een goed boek.

Lees er hier alles over:
http://www.hondentraining.nu/

En nu jouw vraag:
Jij roept de hond zijn naam en hij moet reageren, hij moet komen.
Doe dat dichtbij.
Beloon hem als het goed gaat.
Dat moet echt vanaf het begin dat ie bij jou in huis is!
Veel er mee bezig zijn. Belonen en niet straffen.

Opvoeden van een hond is niet een kleinigheidje.

http://www.hondentraining.nu/puppycursus_volg_je_me.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roep hem vaak bij zijn naam, en geef niet op.
Beloon hem als hij het goed doet.
En vooral: Straf hem NIET als hij er nog niet naar luistert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik alleen zijn naam als het zinvol is. Als hij eten krijgt of komen moet. Als hij iets moet doen, zoals zitten, dan gaat aan ieder commando zijn naam vooraf.

Hij zal gauw genoeg in de gaten hebben, dat zijn naam betekent: opletten, er gaat iets gebeuren en je moet je aandacht op de baas richten.

Gebruik zijn naam niet als je een bestraffende uitspraak doet, zoals nee of foei. Zijn naam moet verbonden zijn met iets positiefs.

Ik wil nog even waarschuwen voor het te vaak roepen van zijn naam zonder opvolgend commando. Daar wordt een hond onrustig van. Er blijft dan de vraag: waarom roep je me. Dus moet het als volgt: Bello.....aandacht..... kom, Bello.....aandacht..... zit.

Als je aan de naam...aandacht....iets leuks koppelt, zal hij binnen de kortste keren zijn naam herkennen als: ze bedoelt mij en het is leuk om aandacht aan de baas te besteden.

Dat is de bedoeling van een naam.
Succes.
Ivana
12 jaar geleden
Dat ligt heel erg aan jou als leider, als trainer.
Als je meteen, vanaf het begin, de naam van je hond koppelt aan de training, aan leuke dingen, dan heeft-ie dat waarschijnlijk heel snel door.
Dat woord beteken dan iets leuks voor hem/haar.
Bij mijn hond was dat al binnen een week: als ik zijn naam noemde ging het koppie omhoog, oogjes gericht op mij en was er meteen enthousiaste aandacht.
Of een hond trouwens begrijpt, dat dit woord (zijn naam dus) betekent dat hij zo heet, dat is een vraag, waarop niemand een antwoord kan geven denk ik.