Is er een dierenarts in de zaal? Wanneer wordt Baytril flavour 15 miligram (enrofloxacin) voorgeschreven voor een kat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

baytril is een vrij stevig breedspectrum antibioticum.
je kat heeft een blaasontsteking begrijp ik uit je trefwoorden?
maar 5 % van de blaasontstekingen bij katten is bacterieel.
heeft je kat meloxicam gekregen (pijnstiller en ontstekingsremmer)?
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kreeg ik mee (Metacam)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moest ik vier dagen lang toedienen. Echter na 6 dagen zat ik weer bij de dierenarts omdat de symptomen ich weer voordeden. Bleek in de faculteit Utrecht dat ik wellicht te snel was gestopt met medicatie (die was voorgeschreven door mijn dierenarts)
Rieneke1
12 jaar geleden
meestal is vier dagen op de metacam afdoende.
is de plas ook gecontroleerd op gruis?
Baytril is een zwaar middel met een breed werkingsspectrum, dat meestal pas ingezet wordt als andere antibiotica niet gewerkt hebben of er een vermoeden is van zeer heftige ontsteking.

Indicatie volgens de bijsluiter:
'Behandeling van wondinfecties en infecties van de urogenitale tractus, van de ademhalingswegen, van het spijsverteringsstelsel en van de huid veroorzaakt door voor enrofloxacin gevoelige micro-organismen.'

Dus het wordt wel degelijk ingezet bij bacteriële ontstekingen aan de urinewegen, maar dit wordt in de praktijk weinig gedaan, omdat het een zwaar en duur middel is.

Je zegt dat de kat blaasontsteking heeft. Ik vindt het vrij opvallend dat er dan direct Baytril wordt ingezet, of loopt je kat al langer voor behandeling en heeft eerdere medicatie niet geholpen?
Zoals Rieneke al zei, zijn blaasontstekingen bij de kat meestal niet bacterieel. Zijn er wel vermoedens van een bacteriële infectie (vastgesteld door urine-onderzoek) dan worden meestal (eerst) andere antibiotica ingezet.
Is er een BO/ABG (onderzoek door het lab) gedaan waarbij vastgesteld is wat voor bacterie het om gaat en welk antibiotica geschikt is? Als er een tussenpoze heeft gezeten tussen de antibioticagift, dan kan de bacterie resistent worden en de antibiotica wanneer deze opnieuw wordt gegeven, mogelijk niet meer werken.
Als de klachten nog niet zijn verdwenen, dan altijd VOOR het einde van de kuur contact opnemen, zodat de kuur eventueel verlengd kan worden en dus geen onderbreking kent.

Waarom je dierenarts gekozen heeft voor Baytril kan hij/zij je het beste zelf uitleggen. Wij weten immers niet wat de precieze symptomen zijn en welke onderzoeken er zijn uitgevoerd of wat daar uit is gekomen.