Wat betekent het als een konijn een beetje een opgezwollen buikje heeft met lucht? (voornamelijk)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K

Antwoorden (4)

ikke buik: Een konijn kan een dikke buik hebben door verschillende oorzaken. Ik ga ze hier niet allemaal uitleggen, maar wel even opnoemen. Het mag duidelijk zijn dat het niet onverstandig is om met je konijn voor een controle naar de dierenarts te gaan als hij of zij zonder duidelijke reden een dikke buik krijgt. De oorzaken kunnen zijn: zwangerschap (hoewel je dat in de meeste gevallen niet ziet), nierproblemen (hydronefrose, ophoping vloeistof in nierbekken na ontsteking of door nierstenen), verstopping (ophoping van gassen en ontlasting voor de plaats waar obstructie zit), vetzucht (overgewicht), tympanie (enorme gasophoping in de vorm van schuim, pijnlijke buik, door voedingsveranderingen en bijv. klaver), levercoccidiose, buikwaterzucht (vocht in buikholte, symptoom van bijv. hartgebreken, ontstekingen in de buik, laag eiwitgehalte in het bloed etc), tumoren (levertumor en niertumor kunnen dikke buik veroorzaken)

Toegevoegd na 33 seconden:
ikke buik moest Dikke buik zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat betekent dat je naar de dierenart moet gaan.

het kan allerlei oorzaken hebben, en als eetlust bij een konijn weg is wil het ook na het verhelpen van de oorzaak niet altijd zonder problemen weer op gang komen.

maar er geen 'gokspelletje' van dus en vertrouw op een diagnose van iemand die er meer van weet en het konijn zelf ook kan zien en onderzoeken.

beterschap met je bunny!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mogelijk dikke buiken ziekte, dit is zeer besmettelijk, zo snel mogelijk apart zetten in een andere ruimte.
Mogelijk ook andere oorzaken, zie andere antwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal wel gas zijn. Kan komen door eten van kool. Zo snel mogelijk naar dierenarts.