Mannetje of vrouwtjes hamster?(Syrische Hamster)

De enige betrouwbare manier om te zien of je een mannetje of vrouwtjes hamster hebt, is door te kijken naar de afstand tussen het geslachtsorgaan en anus. Bij mannetjes zit er meer afstand tussen en lijkt het meer op een ‘streepje’. Bij vrouwtjes zit het allemaal wat dichter op elkaar, en is het dus meer één gebiedje. Zeker als je ze dan met elkaar kan vergelijken zie je het verschil vrij duidelijk.

In makkelijke gevallen kun je het aan andere dingen zien: bij sommige vrouwtjes zie je tepels. De meeste mannetjes hebben een puntige kont en soms zie je balletjes. Maar al die dingen zijn onbetrouwbaar! Als je hamster geen puntig kontje heeft en ook geen zichtbare balletjes, kan het nog steeds een mannetje zijn, dan is het een mannetje dat (nog) niet zo duidelijk ontwikkeld is.

Mannetje of vrouwtjes hamster?(Dwerghamsters)

Eigenlijk is het voor dwerghamsters bijna hetzelfde als bij Syrische hamsters. Je kijkt ook naar de afstand van het geslachtsorgaan en de anus. Bij mannetjes zit er meer afstand tussen en lijkt het meer op een ‘streepje’. De afstand is ongeveer 4 - 6 millimeter. Tevens is er bij de mannetjes een duidelijke geurklier te zien. Deze zit net onder het midden van de buik.

Bij de vrouwtjes dwerghamsters zit alles wat dichter bij elkaar in een gebiedje. De afstand van het geslachtsorgaan en de anus is ongeveer 2 - 3 millimeter.