Kunnen dieren ook "linkshandig" zijn?

Dat het dan linkspotig heet :P

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K
itsme
14 jaar geleden
hoe ziet linkshandigheid er uit bij een slak?

Het beste antwoord

Uit een recent onderzoek is gebleken dat katten, net als onder andere mensen, chimpansees en paarden, links- of rechtshandig kunnen zijn. Of moet dat links- of rechtspotig zijn? Hoe het ook zij, eveneens net zoals bij mensen zijn het voornamelijk de mannelijke dieren die linkshandig zijn. De testen bestonden onder andere uit het vangen van speeltjes en het vissen van sardientjes uit een blikje. De 21 katers die getest zijn gaven allemaal de voorkeur aan hun linker pootje, terwijl 20 van 21 poezen rechtshandig bleken te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk het wel.
Mijn hond leek namelijk linkshandig te zijn.
Bij 'poot geven' wilde ze enkel haar linker poot geven. Als ze op haar linkerpoot steunde zakte ze speciaal over naar de rechterpoot zodat ze haar linkerpoot op kon tillen.

Als ze iets wilde pakken of duwen gebruikte ze ook altijd haar linkerpoot. Als ik haar linkerpoot vasthield en ik wilde haar iets laten doen met rechts wilde ze dat absoluut niet.

Denk dus van wel. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, eigenlijk niet. Handvoorkeur die mensen hebben hangt namelijk vrij nauw samen bij allerlei zeer verfijnde, kleine activiteiten en handelingen die wij verrichten. Zelfs bij mensapen, die ook tamelijk verfijnde motorische handelingen kunnen verrichten, is nog nooit een uitgesproken handvoorkeur waargenomen, noch voor links, noch voor rechtshandigheid.
Waarom het meerendeel der mensen rechtshandig is, ook als het gaat om dingen die misschien wel makkelijker zouden kunnen zijn met links (van rechts naar links schrijven bijvoorbeeld) zijn we overigens nog niet helemaal uit. Het is in elk geval aangeboren en heeft vermoedelijk te maken met de 'taakverdeling' binnen onze hersenen, waar de motoriek voornamelijk door de linker hersenhelft (verantwoordelijk voor de besturing van het rechterdeel van het lichaam) wordt gepaald.

Dieren kunnen in bepaalde gevallen wel een bepaalde poot wel willen ontzien omdat deze bijvoorbeeld minder sterk of pijnlijk is, maar dat is niet hetzelfde als handvoorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, daar is onderzoek naar gedaan.
katten hebben idd een voorkeur voor het gebruiken van of de linker-, of de rechterpoot.
veel katten hebben een voorkeur voor de linkerpoot.
Rieneke1
14 jaar geleden
Jah en ook rechtshandig. (Al is het bij dieren dan meer linkspotig of rechtspotig).

Veel dieren hebben een voorkeur voor het gebruik van de linker- of rechterpoot. Een team van Amerikaanse onderzoekers testte dit bij padden, die een ballonnetje over de kop geschoven kregen. De meeste passen verwijderden het ding met de rechtervoorpoot. Die voorkeur voor rechts heeft bij padden waarschijnlijk te maken met hun asymmetrische gelegen maag. Padden kunnen alleen met hun rechterpoot hun maagwand goed schoonschrappen na het uitspugen van onverteerbare voedselresten. Bij de meeste diersoorten is het aantal linkspotigen ongeveer net zo groot als het aantal rechtspotigen. De mens vormt hierop een uitzondering. Slecht één op de 10 schrijft of gooit liever met links.

Toegevoegd na 3 minuten:
Slakken trouwens niet... :-P
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen als een dier vaak een handeling doet met 1 poot, dan kan het wel. Meestal vallen dat soort dingen niet op.
Alleen als je er op let.
En een duizendpoot dan?
Zou die ook een favoriet pootje hebben?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk komt het voor bij alle grotere dieren.
Biologisch gezien is de mens ook een dier, het heeft waarschijnlijk niets te maken met intelligentie.
En als honden en katten het kunnen hebben waarom dan ook niet de ratten en de muizen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
lijkt mij ook ed.
Ik weet het niet. Als mijn kat begint te meppen gebruikt hij eerst de ene en dan de andere poot. Ik heb dus niet kunnen constateren of hij limks of rechtspotig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, een bekend voorbeeld is het paard. Deze zijn of links benig of rechts benig. Als je met je paard in de manege loopt kun je dit duidelijk merken. Ook met het naast je paard lopen moet je hier rekening mee houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, dieren hebben geen handen, dus onmogelijk dat er een linkshandig kan zijn...