Hoe kan je Gerbils het beste houden?

Ik lees op internet meerdere dingen, dus ik weet het niet meer, kan je meerdere gerbils samen houden, zo ja? hoeveel? en wat is dan slimmer? alleen mannetjes of alleen vrouwtjes? Graag iemand die uit ERVARING spreekt, want via google vind ik dus verschillende dingen.

de bak is (1,20x40x50) en waarschijnlijk komt er nog een uitbouw naar boven met tralies oid van een halve meter

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Gerbils moet je inderdaad met z'n tweeen of meer houden. Als het mannetjes zijn, moet je wel heel jong beginnen. Vrouwtjes gaat meestal wel goed.
Zelf had ik drie zusjes, die op een gegeven moment 4 jonkies samen opvoedden. (heb er een week over gedaan om uit te vinden wie de moeder was). Toch werd er na een jaar 1 zusje verstoten.
Mijn broertje heeft er 2, die altijd samen zijn. Het zijn groepsdieren.

Gerbils zijn woestijndieren en drinken+plassen dus weinig, waardoor hun onderkomen niet snel vies is.
Het zijn slimme dieren die telkens iets nieuws nodig hebben. Denk aan een tak, wc rolletjes, bolletje wol, etc. Ze knagen ALLES kapot, dus ik raad je sterk af leuke huisjes te kopen in de dierenwinkel.
Gerbils mogen graag klimmen, graven en knagen. Wanneer je de bodembedekking 10-15 cm dik maakt, dan zullen ze holen gaan graven. Ook stenen kunnen ze erg waarderen. Maar kijk uit dat ze daar niet onderdoor kunnen graven, anders zakt de steen naar beneden.

De gerbils die ik had liepen graag in een looprad, die van mijn broertje juist niet. Uitproberen dus.

Ik raad je aan deze site te lezen, behalve het hoofdstuk 'speeltjes', dat is zonde van je geld. Wel kun je er leuke ideeen opdoen.

http://www.gerbil.nl/index.php?id=38
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik had een kleinere kooi en ik had 3 vrouwtjes maar je moet maar even kijken ik zou er in zo'n bak 4 doen. Neem altijd vrouwtjes als je ze bij elkaar wilt zetten!!! Mannetjes vechten elkaar dood. Je moet ook altijd een bakje zand in de kooi hebben staan, daar wassen ze zich in. En een renratje dat vinden ze helemaal geweldig. Ik weet niet of je het al wist maar pak je nooit aan hun staart op want die laat dan los die komt niet meer terug en het doet natuurlijk heel veel pijn voor het beestje. Bovendien moet je ze niet lang vasthouden omdat hun hart dat niet aankan dus even kijken hoeveel het beestje aankan( terug zetten als zn hartje sneller gaat kloppen of als ie druk gaat doen) verder zijn het hele leuke beestjes dus veel plezier en als je vragen hebt hoor ik het wel he :-) ?