hoe krijg ik het onstuimige,lompe gedrag van mijn labrador afgeleerd?

Sinds 2 weken hebben we een jonge dwergteckel erbij ,is nu 14 weken,mijn labrador is nu 4 jaar.
Het gaat perfect tussen die twee,knuffelen wat af,delen vaak 1 mand (dwergteckel heeft ook een bench waar die ingaat voor zijn slaapjes en rust),1 speelgoed-ze hebben er samen 17 maar willen altijd hetzelfde en spelen dan ook samen,en niet te geloven samen aan 1 kluif,de labrador gaat liggen,zodat de teckel eraankomt om te knagen,beide heren kwispelen de hele dag door naar elkaar.
Ze hebben ook hun alleen speelmomenten,omdat ik vind dat ze dat ook nodig hebben ivm grootteverschil.
Maar nu soms gaat het er wat onstuimig aan toe,de labrador gaat dan teveel op in het spel,en vergeet even zijn eigen gewicht-schofthoogte 65 cm en 43 kilo,teckel schofthoogte 15 cm en 3,5 kilo,nu weert die kleine zich behoorlijk goed,glipt heel gauw tussen de poten weg,en de labrador zet zijn poten altijd doordacht neer,waarbij hij toch soms behoorlijk lomp uit de hoek kan komen met zijn kop,om zo de teckel te knuffelen,de kleine blaft dan en gromt effe,en gaat meestal weg,maar meteen weer terug,of 1 van ons grijpt in,door de kleine weg te pakken,of de grote af te leiden,omdat ons schelden niet te juiste oplossing lijkt,omdat je anders jaloersheid of dominantie creeert.
Maar vraag me wel af,hoe kunnen dat lompe overenthousiaste gedrag van onze labrador afleren,zonder dat we de goede lieve band tussen die twee kapotmaken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Niet ingrijpen en ze het zelf laten oplossen!
Jouw lab leert jouw teckel heeeeel veel, veel meer dan je denkt. Dit is heel natuurlijk gedrag en die grote lobbes voedt de pup op.
Lang geleden heeft mijn herder van toen 7 jaar een westie pup opgevoed. Ik hoefde heel weinig te doen. Het was zoooooooooo mooi om te zien. De grote haalde ook wel eens uit naar de pup, maar nooit hard en nooit om hem pijn te doen: alleen waarschuwend. Het is een heel sociale, goed opgevoede hond geworden.
Veel plezier met die 2: heerlijk dat het zo goed gaat!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plusje voor Wendy. Beide honden zijn sociaal zo te lezen dus dit komt wel goed.
jodyenboyke
12 jaar geleden
+ dat gaat helemaal goed komen!
Ivana
12 jaar geleden
Niet tussenkomen. Ik ben het met Wendy eens. Het ziet er allemaal heel grof uit, maar is waarschijnlijk gevaarloos. Wat je zo beschrijft is de band uniek en dat moet je niet verstoren. Zorg wel dat de pup minimaal 16 uur per dag zijn rust kan nemen en dat mag best in de bench. Wendy een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie wel!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je hem moeten vergeten dan??? Dat is toch onmogelijk?
Maar je hoeft ook niet de rest van je leven iedere minuut te huilen door aan hem te denken, toch?
Lachen, genieten en plezier hebben met deze 2 kanjers van je mag ook!
Je lab zal de kleine niet moedwillig pijn doen, zelfs in lompheid kijkt-ie uit, dat zit in zijn natuur. Dat deed hij toch ook met je Moppie? Als hij gefrustreerd of wat dan ook zou zijn, dan had je dat allang gemerkt. Maar ze hebben zoveel lol samen,helemaal leuk!!!
Vind het echt hartstikke fijn voor je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plussie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)) Dank je!
Als honden goed sociaal zijn, dan is het zooooooooo mooi om te zien hoe ze elkaar helpen en opvoeden.
Trouwens: zelfs bij niet-sociale honden, zie de films van Cesar Milan, is het mooi.

Andere antwoorden (4)

zelf hebben wij geen labrador. Maar onze buren wel. Ze zitten er mee op cursus, en dat gaat prima
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi lollig... deze reacties vallen onder reacties...
Het beste is, je er gewoon niet mee bemoeien,als het David te gortig wordt, zal hij dat heus wel aan Goliath laten merken, denk ik.
Zo voeden ze elkaar op.
Veel plezier er mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ ;-)
pse , niets aan doen .De teckel zal zelf signalen geven als hij het te gortig vindt.Het ziet er voor jou misschien wel 'ns 'n beetje te wild uit , maar al doende leert de teckel ook om het te wilde gedrag te ontgaan.De labrador op zijn beurt , leert ook al doende tot hoe ver hij kan gaan .Ik heb , wat jij omschrijft meegemaakt met m'n honden , maar ook met m'n katten met de honden.Als het de katten te wild werd , gingen ze steeds achteruit tot ze bij de muur waren. Dan gingen ze zitten en gaven de hond met ingetrokken nagels 'n tik op z'n kop . De hond begreep dat meteen, en dat zal hij ook doen met de signalen van de teckel.Als de teckel hoog blaft is het signaal sterker. Een ding staat voor mij vast . Ze hebben het heeeel goed bij jullie .(kijk ook nog even naar mijn profielfoto.De hond op z'n rug is 'n Rottweiler)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De band tussen die twee wordt pas verbroken als iemand ze uitelkaar haalt, lekker laten doorgaan, nooit mee bemoeien.

De teckel kan heel goed aangeven tot hoever de labrador mag gaan, ook al piept de teckel een keer of gromt hij dan is er nog niets aan de hand, zelfs als hij een keertje bijt (zal altijd zachtjes zijn zonder verwondingen) is er nog niets aan de hand, de labrador leert dan precies tot hoever hij mag gaan.

Als ik moest kiezen om één van de twee te beschermen zou ik voor de labrador beschermen, de teckel is nu eenmaal een hond waar veel bijtincidenten mee gebeuren en daardoor ook een hond die goed zichzelf kan beschermen.