Men moet niet op alle slakken zout leggen, luid het spreekwoord. Geeft men hiermee aan dat op sommige slakken juist wel te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K

Het beste antwoord

Ja het is goed om op sommige 'spreekwoordelijke slakken' wel zout te leggen, want het is niet goed om geheel kritiekloos door het leven te gaan en alles maar voor zoete koek aan te nemen. Een ander uiterste is inderdaad 'op elke slak zout leggen'. Personen die dit doen zijn over het algemeen niet erg geliefd. Ze worden als 'zeikerds' gezien. Juist doordat ze zo vaak kritiek hebben wordt hun kritiek ook minder serieus genomen.

Ook in de natuur is het zo. Slakken kunnen een plaag in de tuin zijn, maar als je letterlijk alle slakken uitroeit, verstoor je het natuurlijk evenwicht.

Het gaat zowel bij het spreekwoord als in de natuur om de juiste balans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je ze gaat eten, dan moet je dat weer niet doen... die escargots, dan moet er alleen knoflook bij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De saus is ook het enige wat slakken "lekker" maakt. (mijn proefervaring)
Het blijft een onbegrijpelijke uitdrukking, want deze schijnt gebaseerd te zijn op het volksgeloof dat slakken wegsmelten als je er zout over strooit. Nu, ze gaan wel de pijp uit, maar smelten niet weg. Dus waarom zou je dat doen?
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja klopt, maar ze slinken wel. Het heeft effect.
AWM
14 jaar geleden
Zeer zeker. Maar smelten niet.
Ik vind het nogal wreed...
Het originele spreekwoord is volgens mij "Op iedere slak zout leggen" wat betekent dat je overal een opmerking of punt van maakt. Door deze zin te ontkennen "niet op iedere slak zout leggen" wil je aangeven dat je juiste niet overal een punt van maakt en niet dat je nergens een punt van maakt.

Spreekwoorden en gezegden zijn doorgaans niet bedoeld om letterlijk te nemen, tenzij je kunstenaar bent natuurlijk:

http://www.artep.exto.nl/site/kunstwerk/12263980_Niet-op-alle-slakken-zout-leggen.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben meer een kunstenmaker. ;-)
AWM
14 jaar geleden
Nee, volgens Neerlandistieke bronnen luidt de oorspronkelijke uitdrukking:
"Men moet op alle slakken geen zout leggen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze opmerking is: Antwoordwaardig man.
:-)
Ja,

Het is wel goed om soms op elk detail te letten. Daarom gaat het ook over niet alle slakken in bovenstaande zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
men bedoelt hiermee dat details ondergeschikt moeten blijven aan het resultaat van de grote lijn, maar soms liggen details zo gevoelig dat men daar niet omheen kan.
Om een voorbeeld te geven: vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar het ontkennen van de Holocaust ligt zo gevoelig dat men op die slak i.h.a. wel zout wil leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja bleud spreekwoord als je het goed naleest. Maar goed letterlijk nemen moet je het zowiezo niet met al die spreekwoorden. Zo is er ook, denkelijk, nog nooit iemand blij gemaakt met een levende noch dooie mus. Maar figuurlijk lijkt me dat het best goed is om op sommige slakken zout te leggen. Er dus kritisch naar te kijken. Maar in die context wordt het nooit gebruikt. Dan zegt met eerder dat men het nog eens onder de loep zal nemen, hetgeen ze ook niet letterlijk zullen doen. Andere zaken zijn de moeite niet waard er zo gedetailleerd en kritisch naar te kijken en op dat soort slakken zal men dan ook geen zout leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie Diaantje +1
Ja. Eigenlijk geldt het voor NAAKTslakken. Vroeger waren mensen daar bang voor. Daarom legden ze er zout op, zodat ze uitdroogden.