Ik heb chihuahua kruising en gister puilde ineens een stukje van haar oog uit. wat was dit?

het was een roze stukje van achter het oog. nu is het weer weg, kan dit kwaad? het was we; een heel eng gezicht.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Dit klinkt als een cherry-eye. Waarschijnlijk is het je wel bekend dat honden en katten een derde ooglid hebben. Het is een bindvlies in de binnenhoek van beide ogen, en wordt ook wel het knipvlies genoemd. Aan de basis van het derde ooglid bij de kraakbeenrand bevindt zich een kliertje, deze speelt een rol bij de traanproductie.
Als dit derde-ooglidkliertje geïrriteerd en/of gezwollen raakt, floept het soms naar buiten. De dierenarts porbeert meestal eerst het kliertje terug te duwen met een pincet en zal een oogzalf geven tegen de irritatie/ontsteking. Soms floept het kliertje ook vanzelf weer terug, zoals waarschijnlijk bij jouw hondje is gebeurt.
Komt het kliertje regelmatig weer tevoorschijn of gaat het niet meer terug onder de rand, dan zal er geopereerd worden. Het kliertje zal, zo mogelijk, weggehecht worden onder het derde ooglid. Verwijderen is ook mogelijk, maar omdat het kliertje een functie heeft bij de traanproductie, gaat daar meestal niet de voorkeur naar uit.
Overigens kan wat een cherry-eye lijkt te zijn ook nog een eversio van het kraakbeen van het derde ooglid zijn. Dan is de rand van het derde ooglid omgeklapt. Dit omgekrulde randje wordt dan meestal chirurgisch verwijderd.
En in zeldzame (!) gevallen is het tevoorschijn komen van het derde-ooglidkliertje een gevolg van tumorgroei.
Kortom, wellicht is het aan te raden even een bezoekje te brengen aan de dierenarts te brengen omdat het kliertje geïrriteerd of ontstoken is, zodat je de juiste oogzalf kan krijgen. Komt het kliertje vaker tevoorschijn dan zal je een operatie moeten overwegen. Het ziet er altijd heel eng uit, maar is geen spoedgeval en hoewel erg vervelend voor de hond (kan jeuken of pijn doen) hoef je je niet enorme zorgen te maken. Gewoon even langs de dierenarts.
Hoewel het eerste gegeven antwoord gelijk heeft in het risico van de bolle ogen van een chihuahua en andere kleine rassen (Shi-tzu is ook erg bekend hierom), denk ik niet dat dit het geval was bij jouw hondje. Bij een oogbol die uit de kas komt, is het zaak deze vochtig te houden, het liefst met melk, afdekken met een vochtige doek en als de sodemieter naar de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit klinkt alsof je heel veel geluk hebt gehad (en je hondje ook).
Een chihuahua is een hondje met bolle ogen. Pas op dus. Ze kunnen er echt uit rollen. Pak haar nooit in haar nekvel (om haar even op haar plaats te houden bij voorbeeld). Juist het in het nekvel pakken kan er voor zorgen dat zo'n oog naar buiten komt zetten en dan moet je toch echt, met een er buiten hangend oog, met het hondje naar de dierenarts om het te laten terugzetten in de oogkas.