Waarom mauwt mijn kat smorgens me smorgens wakker?

Het is eigenlijk best grappig: mijn kat mauwt mij (en de rest van me gezin) elke morgen wakker tussen 6 en 7. Net een knuffelig haantje (in dit geval kippetje).

Waarom doet ze dat? Zou ze weten dat dat het tijdstip is dat we wakker zijn/worden/gaan worden, is het typisch iets voor katten om te doen? Ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat een kat dat doet. En ik heb toch aardig wat katten meegemaakt (Ben er mee opgegroeid).

Wil ze dan aandacht hebben? Ze mauwt ook als dr drinken of eten op is, en zélfs als ze mij kwijt is en ik in me bed lig. Dan roep ik haar en dan komt ze mij zoeken en kopjes geven..

Zou ze mij echt wakker maken, is er een andere reden voor, is het iets wat ze gewend is, waarom doet mijn kat dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Eén van onze katten doet dat ook: ze komt 's morgens aan onze slaapkamerdeur krabben en miauwen. Ze heeft dan geen honger maar gewoon behoefte aan gezelschap want ze gaat niet eten of drinken maar komt bij me in de buurt zitten.
Waarschijnlijk is jouw kat ook zeer aanhankelijk?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ze maakt je wakker omdat ze misschien honger heeft, dat deed mijn kat vroeger ook....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn katten zitten ook iedere ochtend rond de tijd van opstaan op of rond mijn bed.
ze mauwen niet, maar in het verleden heb ik wel katten gehad die me wakker mauwden, of een nagel achter lip of neusvleugel haakten.
ze zijn uitgeslapen, en klaar voor een nieuwe dag.
tijd om ontbijt te geven, en kroeltjes uit te delen.
of je er maar uit wil komen dus ;)
Rieneke1
12 jaar geleden
Die van mij doen dit ook maar de wekker is dan al afgegaan.Zo van hallo het is tijd/honger en aandacht.In het weekend is dit niet zo dan gaat de wekker dus niet en we slapen allemaal wat langer uit dus ook de katten.Zelfs als ik even naar de wc moet blijven de katten lekker liggen.En gaan we weer heerlijk verder slapen.Pracht beesten en slim.Dus de wekker hier gegaan actie anders heerlijk uitslapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat doet 1 van mij 2 katten ook,erg vervelend vinden wij het,hij blert keihard,hij wil gewoon eten hebben.
snachts is hij het liefste buiten en soms hebben we hem niet naar buiten gedaan voor het slapen en dan gaat ie ook zo schreeuwen omdat we hem eruit moeten laten.
In het begin toen ie klein was kregen de katten rond 8 uur brokjes,en soms ging 1 van ons vroeger eruit en kreeg hij eerder brokjes,en nu verwacht hij dus altijd dat er elke dag rond 6 uur brokjes voor hem klaarstaan.
en dan in het weekend dus ook,dan gaat iemand eruit om hun brokjes te geven en weer naar bed terug,dan word er later weer gemiauwd,hij wil NU naar buiten gelaten worden.
De kat is koning in huis!