Mijn schildpadje kruipt de laatste tijd uit het aquarium, en gaat dan op zoek naar een donker plekje in de living. doe ik iets verkeerd? groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Om eerlijk te zijn is de hele huisvesting van de schildpad verkeerd.

De waterstand is veel te laag, het eiland veel te klein, geen warmtespot op het eiland om goed op te kunnen drogen, geen goed filtratie, minder geschikte bodembedekking.

Daarbij is het nu de tijd dat een groot aantal geelwangen in winterslaap willen gaan en deze het niet kan.

Vervang het grind door rivierzand (metselzand / voegzand) en zet het aquarium op een plek waar het wat rustiger en donkerder is, breek het eiland af tot net boven de waterspiegel maar dusdanig laag dat de schildpad niet rechtopstaande (op de achterpoten staande) bij de rand van het aquarium kan.

Ga op het internet opzoek naar goede huisvestingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt iedereen voor het advies, ik heb er een spotje opgezet en hij is al veel rustiger geworden. ik ben trouwens wel van plan een veel groter aquarium te bouwen voor mijn ex-vrouw haar 'impulsaankoop' :-) ikzelf zie dieren veel liever in het wild... maar ja ik heb hem nu he. en idd veel mensen onderschatten de zorg voor zo'n dier, mezelf incluis.
groetjes

Andere antwoorden (3)

Je moet een deksel op het aquarium zetten.
De schildpad kan eroverheen en gaat zich dan verstoppen.
Had ik ook al met mijn schildpadden.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En een deksel lost het probleem op van de schildpad zelf? Het lost jou probleem op dat je niet meer hoeft te gaan zoeken maar de verkeerde huisvesting lost het niet op.
De oplossing is een deksel.

Dieren zullen altijd weg gaan uit een te kleine omgeving, daar is niks geks aan.
Eenmaal uit het paludarium blijkt hij hulpeloos te zijn, zonder water heeft hij namelijk geen overlevingskans, dus zal hij de meest koele/vochtige plek in huis op gaan zoeken.
En dat is meestal op een donkere plek.
Dit voorkomt namelijk dat hij uitdroogt

Als ik het zo zie dan denk ik dat het een geelwangschildpad is, deze dieren hebben in het wild geen winterslaap.
De winter mag wel iets koeler zijn (zo'n 3 a 4 graden), maar probeer het water ten alle tijden boven de 18 te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
zijn geelwangen zo anders dan roodwangen?
mijn roodwangen gingen in winterslaap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verschil zit hem in het feit dat in het natuurlijk leefgebied van de geelwangschildpad de landtemperatuur bijna nooit onder de 18 graden komt.
Het zit dus niet in het diertje om een winterslaap te houden, hoogstens een soort rustige periode.
(minder eten en minder actief) De roodwangschildpad komt in gebieden voor waar het wel degelijk echt koud kan worden en temperaturen onder het vriespunt zijn zeker geen uitzondering.
Het zit dus in de genen van het diertje om een winterslaap te houden. Hybrides tussen deze soorten overleven vaak een echte winter niet, maar verlangen wel naar een koele periode.
Rieneke1
12 jaar geleden
ok bedankt, weer wat geleerd!
plus van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je hierbij!!!!! De geelwang (Trachemys scripta troosti) leeft in dezelfde gebieden als de roodwang (Trachemys scripta elegans). Ze leven in een landklimaat waar met regelmaat lagere temperaturen worden gemeten dan hier in ons kikkerlandje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens waarom is een waterschildpad hulpeloos buiten het water? In het voorjaar nog een bericht gelezen dat ze JFK in New York
geheel stil hadden gelegd omdat er in grote getale schildpadden over landingsbanen liepen. Een goed gevoede waterschildpad kan meer dan 3 maanden buiten het water verblijven, daarna zullen ze langzaam maar zeker een hongerdood sterven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De roodwangschildpad komt voor in het noordoosten van de verenigde staten,waar een vochtig, continentaal klimaat heerst. (warme zomers en strenge winters) De geelwangschildpad in het zuidoosten van de verenigde staten, waar het klimaat vochtig en subtropisch is. Ik wil trouwens niet zeggen dat de dieren bij iedere winter in Nederland sterven, het zijn echte overlevers en zullen zich waar nodig aanpassen.
Maar van oorsprong doen ze het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hulpeloos is misschien niet het best gekozen woord, maar zoals je zelf al zegt redden ze het niet zonder water.
Daarbij is het klimaat in Nederland nog best vochtig en dit verlengt de duur die ze op het land kunnen rondlopen. In een woonkamer is meestal te weinig vocht om het diertje goed in leven te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt twee ondersoorten door elkaar. De Trachemys scripta scripta en de Trachemys scripta troosti. De T.s. scripta komt inderdaad uit het zuidoostelijk deel te weten: Florida, Georgia, Alabama, South Carolina. De T.S. troosti komt voor in: Alabama, Arkansa, Missouri. De T.s. elegans komt voor in: Missouri, Illinois. Deze soort (Trachemys) komt voornamelijk voor langs de Mississippi vanaf de golf van Mexico tot aan lake Michigan.
Theobdn geeft in mijn optiek prima antwoorden en reacties, alleen:
Het is niet relevant waar de dieren (oorspronkelijk) vandaan komen. Feit is dat ze massaal gefokt worden in daar toe aangelegde vijvers, als ei ingespoten (vacuum) worden met antibiotica en massaal in daartoe gecreëerde broedmachines worden gelegd.
Wat er aan overwinteringsinstinct in zat is merendeels verdwenen. De meeste farms floreren al tientallen jaren/generaties in Florida, zonder noemenswaardie winters.
Rood en geelwangen zijn onderling te kruisen, iets wat vooral vaak te zien was in de periode dat Nederland de roodwanghandel in de ban deed. Asiels kregen toen vaak roodwangen binnen met gele wangen. We zien ze af en toe nog. Vele (onder)soorten trachemys zijn als babyschildpadje over de wereld verstuurd, in Nederland mocht er vooral geen rood wangetje te herkennen zijn.
Onbegrijpelijk, de vermeende faunavervalsing is zeker niet groter bij de elegans, àls er al sprake van is. (tot op heden geen bewijs/aanwijzing)
Een onvoorziene positieve bijkomstigheid was dat verkopers een kans zagen om de prijs op te schroeven. We zien als asiel dan ook dat sinds het verbod op ròòdwangen de impulsaankopen flink zijn verminderd, de drie gulden vijfenzeventig uit de jaren zeventig die honderdduizenden waterschildpadjes alleen al in Nederland het leven hebben gekost heeft plaats gemaakt voor prijzen rond de 20 Euro voor geelwangen, zaagruggen enz.
Oma koopt nu niet zo gauw meer 2 schildpadjes in een plastic bakje en voer voor 15 gulden voor een jarig kleinkind.
Overigens blijft het probleem met deze ondoordachte aankopen nog steeds door sommige dierenspeciaalzaken gevoed. Op goeievraag.nl kom je de "slachtoffers" regelmatig tegen. De vraagsteller is er deels ook ingetuind, dit soort schildpaddenonderkomens zien er wel aardig uit maar blijken in praktijk al snel onbruikbaar en te klein.
Dierenspeciaalzaken omzeilen dit aanstaande probleem door te zeggen dat waterschildpadjes zich aanpassen aan de bakgrootte. Mijn ergernis over deze nonsense is elders op deze site tussen de reacties te vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk verhaal, klopt allen geen ene donder van. Je kunt bij een reptiel het instinct niet wijzigen, als het moeder dier (die nog altijd in het wild wordt gevangen voor de eileg) normaal in winterslaap gaat, gaan de nakomelingen ook. Overigens komt mijn info van de NBSV, de schildpaddenvereniging van Nederland en België die wereldwijd zeer hoog aangeschreven staat. Uit de NBSV is zelfs het ESF ontstaan. Je kunt omtrent dit ook terecht bij st. Herpetofauna die de nodige educatieve en beschermingsprogramma's heeft voor alle reptielen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben driftig op zoek naar de documentaire (Discovery?) waarin vanaf het begin tot het einde de massale kweek van roodwangen, geelwangen en andere te zien was.
De drachtige dieren worden niet uit het wild gevangen maar in honderden grote vijvers gehouden. Overigens ook veel logischer/goedkoper/beheersbaarder.
Dat hobbyverenigingen er soms radicaal naast zitten met beweringen heb ik in de jaren 70 en 80 aan de lijve ondervonden. Er bestaan zelfs gerenommeerde boekwerken waar achteraf door de schrijver schoorvoetend werd toegegeven dat hij dàcht dat het zo was (voorbeeld: landschildpadden overwinteren in turfmolm) Ik weet het het klinkt allemaal heel eigenwijs, echter de vele contacten en kennis die de afgelopen 36 jaar is opgedaan wijzen op heel andere bevindingen dan overwinteringskansen laten afwegen van de herkomst van de schildpad.
Zodra ik de bewuste documentaire heb gevonden zal ik hem posten, kan de NBSV ook eens schrikken.
Het zal met name de NBSV niet aanstaan dat hun hobby door veel leden is begonnen met het spekken van de portemonnee van lieden die in Florida op een ergerlijke manier aan bio industrie doen. "Je kunt bij een reptiel het instinct niet wijzigen" zijn uitspraken die een zelfde foute stelligheid hebben als de veronderstelling dat moederdieren in de natuur gevangen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel van de documentaire gevonden! Het kàn natuurlijk allemaal in scene gezet zijn en dan klopt van mijn inderdaad "geen ene donder" . . . . . . . http://www.youtube.com/watch?v=PHaqdXDeXpk&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
winterslaap is van meer factoren afhankelijk
voedselaanbod, temperatuur lengte van de dagen (seizoen) samenstelling van het voedsel (zon)licht etc. een dier wat uit zijn natuurlijke omgeving gehaald wordt, daarbij verstoor je de natuurlijke cyclus ten alle tijden. overigens gaat het lang niet in alle gevallen over wildvang of ouders die uit het wild komen (hoe kom je dan aan hybriden?) ze zijn heel makkelijk te kweken overigens. schildpadden in een grote vijver zullen in winterslaap gaan, ALS ze gezond zijn, maar de paddo's die ik had hebben nog nooit een poging gedaan.
continu voedselaanbod, temp, licht, en luchtvochtigheid die constant zijn en dus niets doen met het metabolisme om het aan te zetten tot een winterslaap. dat staat helemaal los van het moederdier maar heeft te maken met (een combinatie) van factoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Als je in Nederland een schildpad voor de winter niet naar binnen haalt dwing je hem in de winterslaap. Zoals je al zei, vele factoren spelen hierbij een rol, ook een aantal onbekende helaas. Eerdere experimenten hebben helaas uitgewezen dat minder dan 5 % het langer dan 2 winters buiten volhouden. Jammer dat juist deze "bofferds" vaak als voorbeeld aangehaald worden dat overwinteren heel goed mogelijk is als je maar... en dan krijg je de herkomst verhalen, diepte van de vijver enz. Na tientallen jaren de ervaringen te hebben aangehoord kom je maar tot 1 conclusie: waag je schildpad niet aan overwinteren buiten, als je geen mogelijkheid hebt om ze tijdens de winter binnen te huisvesten: BEGIN DAN NIET AAN SCHILDPADDEN