kat 15 jaar nierfalen,drinkt veel mager maar spint en vraagt aandacht, terwijl hij eigenlijk lusteloos zou moeten zijn. hoe zijn zijn kansen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij loopt goed, wil veel aandacht aanhalen en eigenlijk is zijn gedrag niet veranderd, behalve dat hij heel veel drinkt en vermagerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zei de dierenarts hierover?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die heeft speciaal voedsel gegeven een bloedonderzoek gedaan en verder niets , hij zei alleen dat hij te mager was en buiten de nieren alle waarden van het bloed verder goed waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ziet er niet zo best uit. Hieronder kun je het één en ander lezen over nierfalen. http://www.kattenplaza.nl/nierfalen_katten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we houden het in de gaten, geef geen tussendoortjes meer enkel dieetvoer. dit hielp in het begin, hij werd wat dikker, maar op een gegeven moment viel hij toch weer af.
Hij heeft het nog naar het zin, gaar nog naar buiten, wil nog spelen dus hopen dat hij het nog een tijdje volhoud. is er misschien iets waardoor hij wat vetgemest kan worden of zo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je khepput. @gast92409, Ik hoop het voor je dat je je kat nog langer bij je mag houden,maar ga op advies van de dierenarts af als hij/zij zegt dat het niet langer meer gaat als je kat nog verder achteruit gaat. Aankomen,meestal komen ze van dieetvoer aan,maar dit is bij jouw kat niet meer dus ik zou het niet weten.
Misschien weet Rieneke een oplossing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je kat van natvoer houdt: een flinke scheut warm water door dat voer roeren en ongemerkt slobbert hij dan al wat extra op. Misschien drinkt ie dan verder minder, maar dan weet je in elk geval dat ie dat binnen heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus ook al is hij erg mager, kan hij nog een tijd een prettig leven hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij eet goed en drinkt veel gaar gewoon zijn gangetje, doordat hij zoveel plast hebben we een extra kattebak erbij gezet, want hij kan niet tegen een bak waar hij al wat in gedaan heeft. Na de reacties van jullie ben ik wat geruster geworden

Antwoorden (2)

nierfalen valt niet te genezen, en op het moment dat je kat symptomen gaar vertonen, heeft hij vaak nog maar een nierfunctie van 25 % over.
toch kan je kat het met het juiste dieet en met bloeddrukverlagende medicijnen nog wel even uitzingen.
als je in een vroeg stadium (als de nierwaarden nog niet al te hoog zijn) begint met dieet en meds, dan rek je het leven van je kat met gemiddeld 11 mnd langer dan zonder.
hou je katje goed in de gaten: naarmate het nierfalen vordert zal je kat steeds vaker misselijk zijn, en uiteindelijk eten weigeren.

Toegevoegd na 40 minuten:
zorg dat je kat veel vocht binnenkrijgt, door her en der bakjes water aan te bieden.
oud water, vers water, flessenwater, varieer maar een beetje.
geef (dieet)blikvoer even opgewarmd, zodat de geur beter vrijkomt, en hij toch graag zal eten.
Rieneke1
12 jaar geleden
Hoe het met de kansen van jóuw kat zit, weet ik niet. Dat kan alleen de dierenarts bepalen. Wél ken ik verschillende katten die jaren gelukkig hebben geleefd met nierproblemen én een speciaal dieet.
Mocht je andere huisdieren hebben, zoals een hond, kijk dan uit dat de kat niet van het hondenvoer eet. Dat is voor íedere kat heel slecht (omgekeerd, hond eet kattenvoer, is niet zo erg), maar helemaal als er al een nierprobleem is.
Katten spinnen niet alleen als ze zich happy voelen, maar ook als ze zich onprettig/ziek voelen.