Waarom moeten we wel belasting betalen voor een hond en hoeven katten bezitters dat niet voor hun kat?

Katten lopen veel vaker los en zijn een bedreiging voor de vogels en bovendien doen ze ook hun uitwerpselen in andermans tuin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heb ik mezelf al zoooo vaak afgevraagd!

Het beste antwoord

waarom zou ik belasting betalen voor m'n katten die keurig binnenblijven?
dan kunnen ze ook wel belasting op m'n beddengoed gaan heffen bijvoorbeeld.
hondenbelasting is totaal achterhaald, en zou landelijk afgeschaft moeten worden.
hondenbelasting gaat gewoon in de grote pot, het is niet zo dat het geld gebruikt wordt voor voorzieningen voor honden, dus hondenbezitters zijn een mooi melkkoetje voor veel gemeentes.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Heb ik mezelf ook wel eens afgevraagd.
Ik denk dat het niet te controleren valt of mensen 1 of meerdere katten hebben en of die buiten komen of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Willekeur is dat...
De werkelijke reden zou best kunnen zijn dat ze katten niet zo goed kunnen controleren als katten... Want als je aanbelt, dan slaat de hond aan, dus dan weet je dat er een hond woont en dan stuur je een aanslag naar dat adres... Katten trappen daar niet in, die houden zich koest als iemand aanbelt... Dus hoe controleer je dan dat een kat in huis woont... Dit zou best wel eens aan achterliggende reden kunnen zijn...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hondenbelasting werd bedacht in de middeleeuwen. In die tijd bestond er nog hondsdolheid en ook gaven de vele honden heel wat overlast. Mensen bezaten hondenkarren, voornamelijk de armen maakten daar gebruik van. Om de ziektes te bestrijden en om overlast tegen te gaan, werd hondenbelasting geheven. De hondenbelasting is gebleven, ook toen hondsdolheid naar de achtergrond verdween en toen de hondenkarren allang verdwenen waren. Zwerfhonden zien we in Nederland ook niet echt meer…

In 2009 besloten 6 vooruitstrevende gemeentes om voortaan geen hondenbelasting meer te heffen. In verschillende gemeentes is het bezit van honden dus helemaal gratis.

(dit is de derde keer dat ik dit antwoord geef op deze website, maar wat maakt het uit...)
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier word al ruim 20 jaar geen hondenbelasting meer geheven.
AWM
14 jaar geleden
Oh, daar!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hier,zo vooruitstrevend waren die 6 gemeentes dus niet in 2009.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En terecht dat het is opgeheven dan... Raar dat wij nog steeds betalen voor iets wat in de middeleeuwen is ingevoerd om redenen die nu niet meer van toepassing zijn...
Ik denk dat 't ook te maken heeft met 't feit dat 'n hond (meestal) groter is én er zijn tegenwoordig speciale hondenuitlaatplaatsen. Voor katten zijn er geen speciale kattenbakken (buiten, die door de gemeente worden ontpoept én ontpiest) én katten graven normaal gesproken hun 'uitwerpselen' onder. 't Blijft smerig als de kat van je buren in jouw tuin 'n dikke drol legt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan niet anders bedenken dat dat ik zelden in kattenstront trap, maar in hondenpoep des te meer als ik niet uitkijk waar ik loop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Komt omdat die honden overal lopen te schijten en te zeiken. katten 'begraven' als het ware hun stront zodat het niet zichtbaar is. Dan is het meer 'opgeruimd'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Taurus;

Precies. En wat mij betreft mag er dan ook gelijk een paardenbelasting worden ingevoerd. Wat die soms niet op straat achterlaten. Behalve voor welopgevoede schimmels dan misschien....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou een goede zaak zijn om de katten bezitters ook te laten betalen, ik ruim de troep van mijn hond op en laat haar niet in de tuin van de buren scheiten, van die pest pleuris katten wel doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het idee is om van het geld wat via de hondenbelasting tegenwoordig binnenkomt, speciaal voor honden gerelateerde voorzieningen te onderhouden en bouwen (zoals honden uitlaat plekken en hondenpoep vuilnisbakken enz.). De werkelijkheid leert dat dit geld in de grote gemeente pot verdwijnt en dat deze voorzieningen amper gebouwd worden.

Eigenlijk is het dus discriminerend voor hondenbezitters om nog zo'n belasting te heffen. Als er nou wel iets specifieks mee gedaan werd dan kan ik het begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen idee. Al vind ik het belachelijk dat je EN hondebelasting moet betalen EN verplicht (!!) bent de schijt op te ruimen. Ondertussen trekken katten wel vuilniszakken open, liggen of lopen op je auto, schijten in de tuin en moet je uitkijken dat er niet ineens een kat oversteekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is deze vraag al eerder gesteld, maar ik wil best nog een keer antwoord geven.

Voor honden(bezitters) worden er allerlei voorzieningen aangelegd. Hondentoiletten, hondenspeelweides, speciale afvalbakjes, soms met een voorraad plastic zakjes etc.

Dat kost allemaal geld, en daarvoor betaal je hondenbelasting. Zolang die voorzieningen er niet zijn voor katten(bezitters), waar zou je die kattenbelasting dan voor betalen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 om het minnetje te compenseren.