De baardagaam (of baardagame).
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk vind ik dit een minder geschikt dier vanwege dat het een woestijn dier is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C+
Een baardagaam is vrij makkelijk en heel leuk heb zelf ook 1gehad. Of als je van slangen houd dan de rattenslang voot beginners
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regelmatig wordt mij de vraag gesteld: “Wat zijn nu goede reptielen om mee te beginnen” oftewel Beginners reptielen. Het eigenlijke antwoord is: Die zijn er niet..

Reptielen zijn een heel ander slag dieren dan bijvoorbeeld honden, katten en knaagdieren. Minder voorspelbaar in hun gedragingen en bovendien is er veel minder bekend over genezing van ziektes etc. Het kan soms erg moeilijk zijn om een dierenarts in de buurt te vinden die voldoende kennis heeft over reptielen om een adequate behandeling te kunnen geven bij ziektes en andere problemen.

Natuurlijk zijn er wel een aantal “minder moeilijke soorten” die wel een stootje kunnen hebben als er eens niet helemaal in orde is. Voor alle reptielen geld in elk geval: Lees je goed in voor je er aan begint! Ook niet onbelangrijk is om er voor te zorgen dat je alle benodigdheden zoals een goed ingericht terrarium, voer, voldoende goede lampen, eventuele vitamine en calcium preparaten etc in huis te hebben VOOR je het dier aanschaft.

kijk maar eens verder op deze site
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeer goed antwoord!
het is geen speelgoed.
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo kun je voor dit antwoord een - geven :S?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grandioze misser, even wat aangehaald uit je antwoord: "Minder voorspelbaar in hun gedragingen" Bij elk reptiel kan ik vertellen wat hij gaat doen als je hem benadert, niets moeilijker dan een hond of kat. "is er veel minder bekend over genezing van ziektes etc. " Waar baseer je deze uitspraak op? Het is gewoon kletspraat, het is gewoon een andere specialisatie, ook op de universiteit te Utrecht worden gewoon reptielen behandelt, dat niet elke dierenarts verstand heeft van reptielen klopt maar ook niet alle dierenartsen zijn gespecialiseerd in gezelschapsdieren en die hebben wel wat ervaring met honden maar het specialistische werk laten ze over aan de collega's die wel de specialisatie gezelschapsdieren hebben.
Daarbij is er een groep dierenartsen die zich verenigd hebben onder de vlag van st. Herpetofauna die hun collega's met raad en daad willen bijstaan. Ook dit: "“Wat zijn nu goede reptielen om mee te beginnen” oftewel Beginners reptielen. Het eigenlijke antwoord is: Die zijn er niet." Spreek ik tegen, elk klein blijvend reptiel is een reptiel waar men mee kunt beginnen, de enigste waardevolle opmerking die je maakt is deze: "Lees je goed in voor je er aan begint!" Echter geld dit niet alleen voor reptielen maar voor elk dier dat je aanschaft.
ronron1212
12 jaar geleden
Er bestaan geen begin reptielen reptielen die je aanschaft leven heel lang als je ze goed verzorgd. Het is geen speelgoed waar je mee gaat leren. Als jij op de uni zit theodbn zou je dat toch ook moeten weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil ik toch even wat teksten aanhalen op de site waar naar toe verwezen wordt: "Denk bij hagedissen bijvoorbeeld aan baardagamen, sommige soorten anolissen ( niet alle zijn geschikt voor beginners!) en sommige soorten skinks." "Geschikte soorten gekko’s voor beginners zijn onder anderen de luipaardgekko ( Eublepharis macularius) Vipergecko’s ( Teratolepis fasciata) Steno’s ( Stenodactylus ssp) etc. " "Een erg geschikte soort om mee te beginnen is de zogenaamde korenslang, oftewel Pantherophis guttatus ( eerder Elaphe guttata) Ook soorten uit het geslacht Elaphe obsoleta zijn geschikt. " Terwijl de makkelijk te houden waterschildpadden als moeilijk worden afgeschilderd, juist de waterschildpad hoeft bij een juiste huisvesting weinig tot geen verzorging, dit in tegenstelling van de baardagame die door de herkomst vele malen moeilijker te houden is. En beste Ronron, je hoeft niet op een universiteit te zitten om verstand te hebben van reptielen.
ronron1212
12 jaar geleden
Blij dat je bevestigd dat het dus geen speelgoed is maar een serieuze zaak als je aan een reptiel begint. Je neemt de soort dus op je voor vele jaren en niet om hem weer weg te doen omdat je aan een volgende stap toe bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een schildpad wordt groot! grotere watervervuilers ken ik niet. temp van water en lucht, het standaard voer in de winkel is niet voldoende. nog voor een schildpad een hoge leeftijd behaalt sterft het grootste deel. en dit is niet omdat ze zo makkelijk te houden zijn als de meesten denken (om nog maar niet te spreken over de opvang voor deze dieren waar ze bij wijze van spreken aan de lopende band worden aangeboden, als ze al niet in een sloot worden gedumpt) ook over zoiets 'simpels' als een schildpad dus vooraf nadenken en je inlezen.
dat kan idd ook zonder universiteit, net als het houden van dieren die nog veeleisender zijn dan de standaard roodwang, geelwang of zaagrug die je meestal in de dierenwinkel aantreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
C+ voor de vreemde min.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Eucalypje Er zijn verschillende soorten waterschildpadden die niet groter worden dan 12cm en die vervuilen niets meer dan een vis van dezelfde omvang. Een goed waterfilter en dat probleem is dus ook opgelost. Zoals ik in mijn eerste reactie al aangaf beste Euclypje, inlezen geld niet alleen voor een reptiel maar voor elk dier dat men aanschaft, deed dat iedereen zouden de dierenasiels minder vol zitten. Zoals gewoonlijk wordt er maar weer wat gekraaid door personen die totaal geen ervaringen hebben met reptielen. @Ronron Dat geld toch voor ieder dier en niet alleen voor reptielen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is het wel makkelijk om enkel tekst te kopiëren van een site en deze hier neer te plakken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gezien de gestelde vraag, vond ik het toch een uitstekend antwoord.
natuurlijk zijn er hier bij g.v. mensen die zeer deskundig zijn en veel weten, en dat is een goede zaak.
Maar de vraag komt van een beginneling, die nog moet beginnen en waarschijnlijk nog niets weet, die kan je dan wel vol proppen met wetenschappelijke informatie, maar dat leest hij niet eens, daar vraagt hij ook niet naar, hij wil gewoon even een duwtje hebben in de goede richting en daarom vind ik het antwoord van helios 88, een uitstekend antwoord, natuurlijk niet volledig, dan moet je site's en boeken lezen en dan nog, moet je zelf veel ontdekken en leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry over de kwaliteit van het antwoord zullen we van mening blijven verschillen vermoed ik, echter kan dit antwoord niet een goed antwoord zijn daar de originele auteur van het antwoord al op zijn eigen site aangeeft dat er toch dieren zijn die voor een beginnend hobbyist geschikt zijn, een tegenstrijdigheid die juist een beginner nog verder op het verkeerde spoor zet. Wil men een geloofwaardig antwoord geven haal dan een site aan waar echte kenners zitten zoals een reptielen verenigingen en niet van één of ander persoon die zelf het antwoord niet weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij kent meer informatie dan ik, blijkt nu
Jij bent een echte kenner en wil een zo goed mogelijk antwoord geven en dat begrijp ik prima, doe ik ook als het over plantjes gaat, maar hier is sprake van een erg simpele vraag en een erg simpel, maar helder antwoord.
In de praktijk heb ik zo vaak gezien, dat er toch van die kleine leuke groene schildpadjes werden gekocht, want ze zien er zo lief uit met hun groene oogjes, dat erna de meeste dood gaan, is dan niet zo van belang, koop je toch weer nieuwe.
Als de vraagsteller hier onder valt ( dat weet je niet) dan is het antwoord prima.
Is het een echte liefhebber, dan heeft hij aan een simpel antwoord niets!
Dan kan hij zich beter eerst gaan inlezen, lid worden van een club, boeken kopen enz.
Mogelijk is de vraagsteller op zoek naar antwoorden van mensen hier, die al enige ervaring hebben, maar ook dat kan je uit zijn vraag niet opmaken.
Zo blijft dit een moeilijke discussie.
Maar vanuit jouw uitleg gezien, heb je zeker wel gelijk.
reptielen zijn moeilijk te onderhouden en vergt erg veel tijd, je moet eerst naar de dierenzaak of kijken op internet zodat je genoeg weet over deze dieren en dan kun je ze mss kopen. als je echt goed advies wil kun je altijd ff in de dierenwinkel advies vragen over hoe en wat. zelf heb ik vier baardagamen en een koningspython (python regius). dus eerst ff informeren en dan verder kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak zijn reptielen die je kunt houden in een gematigd klimaat en niet al te groot wordt het makkelijkst om mee te beginnen.

Welk reptielensoort dat gaat worden kunnen wij niet zeggen, het heeft ook te maken met de ruimte die je hebt en uiteraard de financiële zijde telt mee.

Net zoals voor alle andere dieren lees je goed in en vraag aan ervaren reptielenhouders hoe en wat ze doen met hun dieren, sluit je aan bij een vereniging zoals:

Lacerta (algemene reptielenvereniging).

Nederlandse Belgische schildpadvereniging.

Kijk ook is op de verschillende fora voor informatie.