Ik denk het wel. Vroeger had ik 2 katten die me iedere avond bij een tunneltje bij ons in de buurt opwachtten. Ik kwam dan op de fiets door het tunneltje en als ze me zagen aankomen begonnen ze terug naar huis te lopen; de ene bij voorkeur voor mijn wiel, de sufkop. Er kwamen natuurlijk veel andere mensen op de fiets door dat tunneltje, maar dan bleven ze gewoon zitten. Ze herkenden mij dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ja dat kunnen ze. Mijn honden zien van veraf bekenden lopen, vaak nog voordat ik ze heb gezien. Mijn honden (Cairn Terriers) kan ik een naam noemen en dan lopen ze naar die persoon toe. Dat kan alleen maar als ze het uiterlijk herkennen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat ik schrijf geldt overigens alleen voor mijn ervaring met honden en niet voor huisdieren in het algemeen. We hebben ook cavia's en die wekken niet de indruk dat ze iemand herkennen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je zeker dat ze dan niet de geur herkennen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zouden ze toch de geur met een naam moeten linken...
paulus811
14 jaar geleden
Honden kunnen erg goed ruiken, dat is waar. Maar als ik ze uitlaat trekken ze soms naar iemand toe die 100 meter verder loopt omdat ze daar ook een snoepje van gekregen hebben. Ik kan me niet voorstellen dat ze iemand buiten op 100 mtr ruiken (maar ik laat me graag verbazen als t tegendeel waar is). Ik denk dat honden intelligenter zijn dan we denken. Het is iedere keer weer lachen als ik door de telefoon zeg dat ze kaas krijgen. Ze rennen dan meteen naar de koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ jelle: Jij moet wel een hele enthousiaste hond hebben, rent hij zo hard naar de deur dat hij de deur uit se sponningen krijgt en er op gaat staan? lol Je hebt volgens mij wel gelijk, ze linken het geluid met iemand die thuiskomt.
paulus811
14 jaar geleden
Mijn honden herkennen ook mijn auto. Ik ben eens een eind gaan lopen en toen ze het zat waren bleven ze zitten bij eenzelfde type auto in (bijna) dezelfde kleur. Als ik vanavond thuiskom zal ik ze eens vragen hoe ze dat doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hond herkent zijn huis en zijn baas beter door de geur dan door zijn zicht. Zie dit artikel: http://www.animaldoctor.be/zintuigen.htm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat betreft honden die al minuten voordat het baasje thuis is weten dat het baasje thuis komt, dat kan komen doordat je toch een soort link met je hond hebt. Misschien iets te zweverig voor sommigen maar ik geloof daarin. De hond vangt dan op dat een roedelgenoot denkt aan thuis (dat doe je vanzelf wel als je bijna thuis bent.
Ja hoor... En je beweging... En je energie... En je geluid... En je geur... En je voederbakje...

Op zo veel dimensies dat huisdieren je kunnen herkennen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb het idee dat m'n katten voor de goede orde aannemen dat ik het ben.
als ik binnenkom met een open paraplu, of ik heb ineens een nieuwe jas aan, kunnen ze flink van me schrikken.
het eerste wat ze doen als ze van de schrik bekomen zijn, is aan me snuffelen.
voor katten is geur veel belangrijker dan zicht, ook al omdat ze aardig bijziend zijn.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was een keer aan het 'dog-sitten', en hun baasje kwam binnen in een motorpak met de helm op. Ze schrokken zich te pletter, en sloegen aan dat de buren zo ongeveer 112 gingen bellen....
Rieneke1
14 jaar geleden
heel herkenbaar! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke, hier vertel je wat nieuws voor mij. Ik dacht altijd dat katten juist zo'n goed zicht hadden?
Rieneke1
14 jaar geleden
hen3ette, katten kunnen oneindig veel beter ruiken dan wij, en ook hun gehoor is vele malen beter, maar zicht is niet hun sterkste punt.
wel kunnen ze zich goed aan de schemer aanpassen, bij een sprankje licht zien ze toch nog voldoende.
hun zicht is redelijk beperkt; wat vlak voor hun neus ligt zien ze niet, en ook met objecten verderaf hebben ze moeite.
op 20 cm een muizenholletje in de gaten houden gaat ze wel weer goed af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, dat verklaart een boel, want die van ons heeft een favoriet rinkelballetje waarmee hij soms wel een uur achtereen als een flipperkast mee door de keuken kan denderen. En soms staat ie er met zijn neus bovenop en dan is het inderdaad net alsof ie hem kwijt is. Zodra je het balletje dan weer even verder weg tikt dan gaat ie er weer als een razende achteraan. Raadsel opgelost dus. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dacht dat katten beter bewegende dingen zien dan stilstaande/liggende, maar ik kan me vergissen hoor.
Rieneke1
14 jaar geleden
zondag, ook dat is waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijk een +1 voor rieneke!
Schapen kunnen het in ieder geval wel, volgens de onderzoeken.

"Schapen kunnen gezichten herkennen van individuele mede-schapen en mensen, ook wanneer die op plaatjes staan. Na twee jaar herinneren zij zich die gezichten nog, ..."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dat had ik ook gelezen, interessant :)
maar schapen zijn "zicht" dieren, wat je van honden en katten niet kan zeggen.
De hond herkent makkelijker zijn baas en zijn huis aan de geur dan aan het zicht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honden in ieder geval wel volgens mij.
Een ex-vriendje van mij had bijvoorbeeld een hond die enigzins 'rascistisch' reageerde. Als jonge hond was hij regelmatig gepest door Molukse jongeren in de wijk war hij toen woonde. Als oudere hond bleef deze, verder super lieve hond, blaffen tegen mensen met een donker uiterlijk. Dus de hond herkende absoluut uiterlijke kenmerken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
is het niet zo dat deze mensen anders roken (ander voedsel)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is racistisch opvoeden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke: nee, de hond reageerde echt op uiterlijk van mensen die ze totaal niet kende.
En lotus: nee, de hond is zo niet opgevoed, ze reageerde zo omdat ze als puppie gepest was en had daar een traumaatje aan overgehouden. Ze werd natuurlijk door haar baasje hierop gecorrigeerd! Verder was het de liefste hond ter wereld.
Als ik onze hond mee heb naar de winkel, en er komt een vreemde binnen, blijft hij liggen waar hij ligt.(zoals het hoort)
Maar als er een bekende binnenkomt vliegt hij direct op, nog voordat die persoon de hand had gezien.

Dus ja, absoluut.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk het ook, sterker nog als ik met de auto de straat in kom rijden herkent mijn kat dat al ik denk het geluid van de auto ,ze staat direct voor de auto miauwend .Als ik uit de auto stap loopt ze altijd naar me toe ,koppies geven.miauw ,prrrrr eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker. !
Er is geen wetenschap dat die dieren iets erkennen alleen met ruiken.
Wat dieren allemaal zien, blijft ook in z'n hoofd...
Net als mensen.