Hoe hoog is de straf als iemand expres of uit wraak je kat of hond heeft overgereden? en je kat of hond is er aan overleden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet lang genoeg.......
Rieneke1
12 jaar geleden
voorlopig moet je eerst kunnen bewijzen dat er opzet in het spel was, en zeker bij loslopende dieren is dat moeilijk.
met een beetje pech ben je zelfs aansprakelijk voor eventuele blikschade.

Antwoorden (5)

Taakstraf paar dagen cel misschien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Iets van 4 jaar gevangenisstraf" volgens de agent uit dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=eTH7Rrd7_Eg

Toegevoegd na 9 minuten:
Die 4 jaar is dan wel de maximale gevangenisstraf. Iemand die verder nooit met justitie in aanraking is gekomen zal er waarschijnlijk met een boete (paar honderd euro) vanaf komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dierenmoord kan je het niet noemen, het zou als benadelen van iemand zijn hond of kat worden. Het verschilt nogal per rechter en de ernst van het leed. Een concreet antwoord kan er dus niet gegeven worden.

Hier een link van een man die berecht is voor het doodknijpen van zijn kanarie uit wraak. € 420 euroboete.

http://www.waarmaarraar.mobi/artikel/45959/0/Man_krijgt_boete_voor_doodknijpen_kanarie_.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal niet veel straf, maar het is wel
te hopen dat hij/zij hun leven lang erge
wroeging en nare dromen hebben..
12 jaar geleden
in de meeste gevallen GEEN straf helaas.

je zal moeten bewijzen dat het expres of uit wraak is.
(keiharde aantoonbare feiten)

daarbij gaan men ook kijken naar jouw verantwoording als eigenaar, en dit weegt heel zwaar.
JIJ laat het dier loslopen dus je weet dat het dier overreden kan worden.
ontsnapt een dier is er geen sprake van schuld (dan had voorzorgsmaatregelen moeten treffen: je weet dat een dier kan ontsnappen)
je hebt ten alle tijde verantwoording over je dier.

zou de persoon je dier aanrijden en heb je rekeningen van de dierenarts komen deze op rekening van de bestuurder... als je kan bewijzen dat het deze bestuurder betreft (aantoonbare feiten dus)

heeft de bestuurder schade aan zijn auto, komt dit op rekening van jou.... als aangetoond kan worden dat het jouw dier betreft.

valt er niets te bewijzen is het een ongeval.
natuurlijk moet je aan kunnen tonen of aanneemlijk maken dat de bestuurder merkte het dier te raken (bij een jonge kat is dat lastiger dan bij een volwassen wolfshond bv)

is dit te bewijzen kan je een poging doen om het op doorrijden na ongeval op gooien, maar dan nog heb je geen garantie op een straf. het gaat over een dier (wat weer anders beoordeeld wordt dan wanneer het om een mens gaat)

wat mij betreft mogen deze gasten een flinke straf krijgen. en wel dubbel op. ze rijden willens en weten een dier dood, én ze nemen wraak op een anderen.
ze heel hard psychische hulp nodig buiten een fikse boete.
laat ze daarnaast een paar jaar de hokken in het asiel schoonmaken, en op een kinderboerderij de zooi uitmesten en aanvegen.

(kan wel andere dingen maar dan hou ik me niet aan de regels van GV) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je :)