wat kan er met de poot van mijn rat aan de hand zijn?

vanochtend was er nog niks mis met zijn linker achter pootje, maar toenet zag ik dat hij hem helemaal niet meer beweegt. hij kan z'n pootje nog wel naar voor en achter gebruiken, en steunt er wel een beetje op als hij recht op staat. maar bij lopen en klimmen ingetrokken. zijn hele beentje is licht opgezwollen, maar volgens mij heeft hij er geen pijn aan, want ik kan er gewoon aanzitten en voelen enzo zonder dat hij piept, of probeert terug te trekken

ik kan niet naar de dierenarts want mijn ouders zijn op vakantie en die zullen dat niet zomaar goed vinden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou dan je ouders bellen om ze over te halen, want als het nou iets ernstigs is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg in ieder geval dat zijn eten en drinken makkelijk bereikbaar zijn. Waterflesje niet te hoog hangen.
En hou in de gaten of je hem nog wel regelmatig ziet, of hij nog nieuwsgierig is bijvoorbeeld. Als ratten echt pijn hebben gaan ze wegkruipen en zich afzonderen. Als hij dat gaat doen weet je dat het echt mis is. Maar nu vooral nog even afwachten waarschijnlijk.
Succes!

Het beste antwoord

Een rat snel niet snel pijn aangeven, sterker nog, zolang hij enigzins zichzelf kan voortplaatsen zul je waarschijnlijk geen pijn aan hem opmerken.
De kans dat hij pijn heeft is heel groot, anders zou je rat zijn pootje gewoon gebruiken. Je zegt dat hij zijn pootje wel een beetje gebruikt, en dat het ligt opgezwollen is.
Misschien is hij gevallen of heeft hij een misstap gemaakt bij het klimmen. Ik zou deze nacht gewoon even afwachten. Morgen ochtend zal hij nog stijver zijn van het slapen. Laat hem even heen en weer lopen zodat zijn spieren kunnen opwarmen en kijk dan hoe het gaat.
Zolang de poot niet in rare posities staat, zal het waarschijnlijk niet gebroken zijn.
En anders kun je nog altijd je ouders bellen om te vragen of je naar de dierenarts mag.

Oja, heb je al gekeken of er geen plinter o.i.d. onder zijn voetje of ergens in zijn pootje zit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik weet niet wanneer je ouders terugkomen, maar misschien zou je eens voorzichtig de situatie aan de dierenarts kunnen uitleggen per telefoon (morgen)?
Misschien is dat pootje wel uit de kom en kan het er heel eenvoudig (door de dierenarts natuurlijk, niet door zomaar iemand) in teruggeduwd worden?
Dan kun je meteen aan de telefoon vragen hoeveel die dierenarts in rekening zou brengen als je er wél naar toe zou kunnen.
Is er niet ergens een ander volwassen familielid dat je hier bij kan helpen? Een oom, tante of misschien één van de buren?
Probeer maar niet meer aan dat pootje te komen. Dat is waarschijnlijk toch wel beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je ratje kan klem hebben gezeten.
inwendig letsel kan mogelijk zijn (zwelling komt niet uit het niets)

het is ook mogelijk dat je ratje zo heeft zitten draaien dat er afgezien van letsel wat zwelling veroorzaakt er sprake is van een zenuwbeschadiging.

banden en peesjes kunnen gekneusd zijn waardoor een beperkte beweging mogelijk is, of het kan gebroken zijn.

kortom, het kan van alles zijn. een rat is geen piepert zoals hierboven al te lezen is, ze maskeren pijn als geen ander.
i.p.v. pijn te testen kan je door de DA reflexen en gevoel(loosheid) laten testen.

dus naar de DA en laat kijken waar de zwelling vandaan komt. zwellig op zich kan ook nadelige gevolgen veroorzaken dus morgen meteen maar even bellen voor een afspraak dunkt me.

het is prettig voor je ouders dat ze op vakantie zijn, maar noodzaak is noodzaak. m.i. hebben ze niet zoveel goed te vinden want het ratje kan dingen niet terugdraaien en wachten tot je ouders er weer zijn toch?

beterschap met je bikkeltje gewenst!

(laat je nog even horen 'hoe en wat'?)