Hoe knip ik de nagels van mijn agapornis?

En heb ik een speciaal nagelschaartje voor nodig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Antwoorden (3)

Je moet altijd de nagels van de agapornis tegen het licht houden om te zien waar het leven ophoudt. Je kunt een gewoon nagelschaartje gebruiken.
Als je het zelf niet goed kunt zien, ga dan liever even naar de dierenarts, want je kunt zo'n vogel makkelijk verwonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt inderdaad het leven zien lopen als je de nagel tegen het licht houdt, dit is het roze wat je ziet. Het witte gedeelte van de nagel kun je dus afknippen, die dit bij voorkeur wel met een nagelschaartje voor dieren, deze hebben een rond knipvlak, omdat e nagels van een dier vaak ook zo lopen. Met een nagelschaartje voor de mens druk je nagel fijn en komt het leven mogelijk ook in de knelling. Als het zelf niet durft of kan, kun je het best even langs de dierenarts gaan of langs een expert. Ook helpt het om ruwe zitstokken in de kooi te plaatsen. Hierdoor slijt de nagel natuurlijk af en hoef je niet of minder vaak te knippen...

Veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik koop in de dierenwinkel een soort schuurpapier, in buisvorm, dat je over de stokjes in de kooi kunt schuiven. Ik hoef nooit meer nagels te knippen. Werkt heel goed.