Moet mijn kat nogmaals een ontwormingskuur?

Ik heb een kat uit het asiel. In mei gekocht. Ze ziet er prachtig uit, heeft een glanzende vacht. Ze is ontwormt begin 2011. Ze komt alleen op het balkon. Haar ontlasting ziet er ook gewoon normaal uit. Ze eet ook hoogwaardige voeding (brokjes van Prince). Ik vraag me af of ze alsnog wormen kan krijgen. Het is een levendige kat, en ze is heel gezond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het algemeen gegeven advies in zowel de veterinaire als humane (!) gezondheidszorg is om je huisdieren vier keer per jaar te ontwormen, dus elke 3 maanden.
Veel mensen denken dat binnenkatten geen wormen kunnen oplopen, maar dit is volstrekt NIET waar. Het risico is wellicht iets kleiner, maar nog steeds zeer reëel.
De eitjes van de meeste wormsoorten zijn microscopisch klein en kunnen zich overal op bevinden. Je neemt ze zelf mee via bijvoorbeeld je schoenen en kleren door lopen op straat, het aanhalen van een dier, op visite gaan bij mensen met dieren etc etc. Maar het meeste komt van straat af.
Bovendien is de vlo een tussengastheer van de lintworm en momenteel zijn er landelijk enorme vlooienplagen, waarschijnlijk door de warme winter. Ook binnenkatten hebben vlooien. Ik krijg dagelijks mensen aan mijn balie in de dierenartspraktijk die klagen over vlooien, mensen die soms al 25 jaar huisdieren hebben en nooit vlooien hebben gehad! Heeft een dier vlooien, dan heeft hij zeer waarschijnlijk lintworm.
Wormbesmettingen zijn niet altijd zichtbaar in de ontlasting of door symptomen die het dier vertoont. Ze kunnen jarenlang rondlopen met een milde besmetting, totdat ze een keer ziek worden en de wormen gaan profiteren van de verzwakte weerstand. Een kat kan dan bijvoorbeeld overlijden aan een spoelworminfectie die simpel voorkomen had kunnen worden!
Vroeger was het heersende advies 2x per jaar ontwormen, tegenwoordig 4x per jaar. Heb je kleine kinderen in huis, dan liever nog vaker. Wormbesmettingen bij de mens kunnen voornamelijk erg schadelijk zijn voor (kleine) kinderen, ouderen of mensen met verzwakte weerstand.
In de loop der decennia houden wij in Nederland (en de rest van de wereld) steeds meer huisdieren. De besmettingsdruk is enorm toegenomen, vandaar dat het ontwormingsadvies omhoog is gegaan.

Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat mensen niet of weinig ontwormde 'omdat het een binnenkat is' en ze vervolgens op de praktijk kwamen met een ziek dier die een wormbesmetting bleek te hebben... Ook heb ik weleens de wormen uit de anus zien kruipen van een dier wat onder narcose ging...JAK! Ook een kat die nooit buiten kwam!

Ook de humane gezondheidszorg maakt zich zorgen over de toenemende wormbesmettingen bij de mens. Sinds dit jaar worden er daarom in steeds meer apotheken folders verspreid over het belang van het ontwormen van huisdieren. Een spoelworminfectie bij de mens veroorzaakt cystes met wormlarves, die enorme schade kunnen aanrichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Elke kat, dus ook binnen katten (balkon katten) kan wormen krijgen.

Daarom zou ik je willen adviseren om periodiek, met regelmaat te ontwormen. Het kan een hoop narigheid voorkomen.

Het is namelijk zo dat als je wormpjes in de ontlasting ziet een kat HEEL veel wormen heeft. Wormen komen pas mee met de ontlasting als het binnen "te krap" is.

Kort samengevat: Ja, ik zou de kat ontwormen.

Toegevoegd na 42 seconden:
Vers vlees en "mensen"voedsel kunnen het krijgen van wormen versnellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min. Wie, wat, waarom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het ook niet, die min.
Ik heb zelf binnenkatten gehad die ik ongeveer hetzelfde behandelde als vraagsteller en toch kregen ze wormen.
Dus ontwormen is altijd aan te raden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Best vervelend. Als ik een minduimpje geef dan altijd met een argument. BEdankt voor de plusduim RiaNino.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Cica! Ik doelde vooral op rauw `mensenvlees`
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensenvlees is niet wat ik bedoel! rauw vlees dat voor menselijke consumptie geschikt is (eventueel na verhitten/bakken/kloken) sorry! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, Cica. We nemen bijvoorbeeld eitjes mee naar binnen onder onze schoenen...
Katten die veel buiten zijn (met de nadruk op veel) kunnen wormen oplopen als ze verkeerde dingen eten. Jouw kat krijgt ten eerste goed eten en zal elders niet verkeerde dingen eten en ten tweede komt de kat niet op plekken waar er verkeerd kan worden gegeten. Houd het geld maar in je zak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten die binnen leven kunnen net zo goed wormen krijgen als jij en ik.
Ivana
12 jaar geleden
Maar ook kunnen mensen wormeneitjes meenemen van buiten onder de voetzolen. Ieder half jaar ontwormen is normaal voor een binnenkat. En Hannes, zo duur is dat nou ook weer niet als het om gezondheid gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een min van mij.
Ik zou ervoor kiezen om de kat gewoon te ontwormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze uit het asiel komt is vaak een tweede ontworming na 6 maanden nog eens aan te raden, dus ik zou ze zeker ontwormen en dan binnen 6 maanden nog eens herhalen daarna kan ze eventueel zonder als ze toch niet buiten komt.
fremar
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
De min is van mij. Zie het antwoord van Cica!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals een min, inderdaad antwoord van Cica.
Ze kan wormen krijgen ook al zitten ze veel binnen en ook op het balkon kan ze iets vangen waar ze misschien wormen van krijgt .Dus zou voor zeker gaan en je kat uit het asiel (TOP zouden meer mensen moeten doen nog nooit problemen gehad) regelmatig een wormkuur geven.Dan ben je in elk geval zeker dat ze geen heeft ook wel een fijne gedachte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moi!
ik ben het wel heel erg eens met CICA, de anti-wormpillen zijn nieteens zó duur, en zeker 2x/jaar een anti-vlooien pipetje , en dan níét die van uit de supermarkt!!!!
ik heb al heel wat katten gehad (dat klinkt niet positief) maar ik krijg vaak katten die thuis niet meer kunnen zijn (weggepest/baasje overleden) zagen er vaak niet tof uit maar structuur en boven staande zaken hebben ze dan hierzoot toch nog een paar leuke jaren