Hoe lang verblijven huisdieren doorgaans in een asiel? En wat gebeurt er als ze niet worden geplaatst?

In mijn eerder geplaatste vraag heb ik gevraagd hoe ik het beste kan zoeken naar een nieuw goed huis voor de hond van mijn moeder.
Daarin schreef ik ook dat ik de hond het liefst niet naar het asiel wil brengen.
Maar misschien heb ik wel een vertekend beeld van een asiel. Ik heb het beeld voor me dat als een hond of kat na een bepaalde periode niet geplaatst is word ingeslapen.
Hopelijk is het beeld wat ik heb niet juist,maar wie kan mij hier wat meer over vertellen?
Hoe gaat dat allemaal in zijn werk?

Overigens betekend dat niet dat ik de hond naar het asiel ga brengen,ik zoek liever zelf een goed tehuis voor de hond.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Het beste antwoord

voor nederland is dat beeld onjuist.
dieren worden alleen geeuthanaseerd als hun medische conditie uitzichtloos is, of als ze ernstige gedragsproblemen vertonen.
als honden niet worden geplaatst, willen asiels ze nog wel eens uitwisselen met andere asiels.
nieuwe ronde, nieuwe kansen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord,het is mij nu erg duidelijk geworden!

Andere antwoorden (4)

Er staat geen limiet op de tijd die een hond of kat in het asiel kan verblijven. Er zijn dieren die na enkele dagen worden geplaatst, en sommige blijven maanden tot zelfs jaren in het asiel.

Eigenlijk zijn er twee redenen waarom een dier wordt ingeslapen:

· Het dier is zo ziek of gewond, dat het onmenselijk is om zijn lijden nog onnodig te verlengen.
· Het dier is zo agressief dat het een gevaar vormt voor zichzelf en zijn omgeving.

Bron: Is een voorbeeldje van een dierenassiel en hun FAQ!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt een beetje van het asiel af, maar soms kunnen dieren heel lang in een asiel verblijven.
Het zal ook van het dier afhangen: als het een dier is dat nog een tijd kan leven en zal kunnen wennen aan een leven op een nieuwe plek, dan zijn er weinig problemen om een tijdje te wachten. Maar een oude hond die onbetrouwbaar is waarbij het zelfs de ervaren asielmedewerkers niet lukt om een band op te bouwen, die maakt wel een redelijke kans om een spuit te krijgen - domweg omdat zo'n dier geen kans heeft.
Je zou eens kunnen informeren bij het asiel in jouw omgeving, of kijk eens op hun site of ze bij bepaalde dieren melden dat ze er al langer verblijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal totdat er een nieuw baasje gevonden wordt. Dit kan jaren duren natuurlijk, en soms worden dieren nog uitgewisseld met andere dierenasiels, of door een van de medewerkers in huis genomen, omdat deze een hele band met zo'n dier hebben gekregen. Een spuitje zal alleen gegeven worden als het dier erg ziek is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe lang een dier in een asiel verblijft is zeer verschillend. Sommige dieren zijn met 2 weken alweer geplaatst, terwijl andere dieren vele maanden in een asiel verblijven. Met name de échte rashonden zijn over het algemeen snel weer weg, terwijl de 'vuilnisbakken' zonder speciale tekening lager blijven zitten. Pups en kittens zijn over het algemeen ook snel weg.
Wanneer een dier een x aantal tijd in het asiel heeft gezeten en nog altijd niet geplaatst is, wordt er een uitwisseling gedaan met een ander asiel. Dieren die niet te plaatsen zijn vanwege gedragsproblemen of medische problemen worden ingeslapen. Maar als dieren écht niet te plaatsen zijn, worden zij ook ingeslapen. Maar hier gaan over het algemeen wel een paar jaar overheen, en heeft de hond/kat vele dierenasiel in NL en soms zelfs BE gezien.

Even een aanvulling op je vorige vraag. Naar mijn weten kun je je huisdier ook aanmelden bij het dierenasiel. Dan kan het asiel mee kijken als er mensen komen met bepaalde wensen. Ik weet niet of elk asiel dit doet, en ook niet of er kosten aan verbonden zijn. Je zou het eens kunnen uitzoeken bij een asiel bij jou in de buurt.