Wat moet je doen als je kat een hartstilstand heeft? Hoe reanimeer je een kat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K

Het beste antwoord

leg de kat bij voorkeur op de rechterzijde met de poten gestrekt.
omvat met een hand het borstbeen even achter de voorpoot.
druk de ribben ritmisch tussen duim en vingers in, waarbij je een tempo aanhoudt van 1 seconde indrukken, en 1 seconde loslaten.

vaak is een combinatie nodig van beademing en hartmassage.
wissel iedere halve minuut de beademing met de hartmassage.
stop na 2 minuten en controleer de hartslag in de lies.
klopt het hart wel, maar ademt dee kat nog niet; ga dan door met beademen.

het beademen doe je via de neus, terwijl je de bek dichthoudt.
blaas gedurende 3 seconden lucht in. en laat gedurende 2 seconden weer ontsnappen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Plus dus!

Andere antwoorden (1)

Meteen de dierenarts bellen! Dat als eerste.

Toegevoegd na 2 minuten:
Handelingen bij een spoedgeval

Reanimatie (hartmassage)
a.Controleer of de kat ademt door te kijken en te luisteren (eventueel een wattenpluis voor de neus houden).
b.Maak de luchtweg vrij. Trek de tong naar voren en verwijder eventueel braaksel of vreemde voorwerpen.
c.Als de kat niet spontaan begint te ademen, controleer dan de pols (hartslag). Leg hem dan in de zijligging en druk met tussenpozen op de borstwand.
d.Levert dit geen resultaat op, strek dan de hals van de kat, sluit de bek en blaas voorzichtig en vooral rustig, een beetje adem door de neus naar binnen. Druk vervolgens op de borstkas om de kat te laten uitademen. Herhaal dit net zo lang als nodig is.