Mijn hond is gestopt met zijn medicijnen. Verstandig?

Ik heb een Maltezer van 14,5 jaar oud. Ongeveer een half jaar geleden was hij erg ziek: erg benauwd en veel hoesten. De dierenarts heeft een hartruisje bij hem ontdekt en hij had vocht achter zijn longen. Hij heeft medicijnen gekregen (Benakor en vochtafdrijvers) en zou deze moeten blijven slikken, z'n leven lang. We dachten dat hij het misschien niet lang meer zou maken, maar na een paar dagen was hij helemaal weer opgeknapt! Omdat hij door de vochtafdrijvers veel ging plassen (en hij gezien z'n leeftijd niet zo'n sterke blaas meer heeft) hebben we dit langzaam afgebouwd en op een gegeven moment helemaal niet meer gegeven. De Benakor kreeg hij eerst nog wel. Maar nu sinds een aantal weken ook niet meer, omdat het er een paar keer bij ingeschoten was en we weinig verschil merkten. Nu is hij helemaal medicijn-vrij en eigenlijk hartstikke vrolijk en ogenschijnlijk gezond. Maar... is dit wel verstandig? De dierenarts had immers gezegd dat hij het z'n hele leven moest blijven slikken. Zou het geldklopperij zijn of is het écht beter dat mijn hond desondanks de Benakor wel blijft slikken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
11.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat hij door de vochtafdrijvers veel ging plassen (en hij gezien z’n leeftijd niet zo’n sterke blaas meer heeft) hebben we dit langzaam afgebouwd en op een gegeven moment helemaal niet meer gegeven. Gelukkig kun je schoonmaken als de hond per ongeluk in huis heeft geplast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan inderdaad. Maar hij is nog wel zo zindelijk dat hij eerst gaat blaffen voor de deur. En als hij 's nachts letterlijk gemiddeld zes keer hysterisch het hele huis bij elkaar blaft (inclusief het huis van de buren) dan is dat toch wel andere koek. En dat gebeurde elke nacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het vocht moet eruit.
of hij plast het uit, of hij zit binnen de kortste keren WEER met longoedeem omdat het anders op gaat hopen in zijn lijf.
dit is waar ie de medicatie voor heeft gekregen en waar ie zo snel van opknapte. wat wil je liever??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als opstaan in shiften geen optie is om de hond uit te laten zou ik gaan denken aan euthanasie. het is naar de hond gewoon niet fair om het van binnenuit te laten verzuipen met alle benauwdheid en kans op falen van organen omdat jij het idee hebt dat het dier beter af is zonder medicatie. dat kan je gewoon niet maken en dán is het beter om je dier rustig en zonder pijn en euveltjes in te laten slapen om hem dit te besparen. (klinkt grof als ik keihard zeg wat voor het dier het beste is, maar een dier heeft simpelweg de hoogte prio omdat het afhankelijk is van anderen. dat het moelijk kan zijn is een ander verhaal en doet zeker niets aan de prio af)

Antwoorden (3)

ik vind het sowieso niet verstandig op eigen initiatief medicatie die is voorgeschreven te verminderen of te stoppen.
als je je dierenarts niet vertrouwd, dan zou ik een andere dierenarts zoeken, of een second opinion laten doen.
de medicatie die je gaf, maakten het voor het hart wat makkelijker z'n werk te doen, en dat vertaalt zich in meer inspanning kunnen verrichten, en een hogere levensverwachting.
nu, na enkele weken, hoef je nog geen verslechtering te verwachten, maar die zal zeker komen.
dan hol je weer achter de feiten aan, en dat kan je toch beter voorkomen?
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +!
Bij hartfalen wordt ook aan mensen een vochtafdrijvend middel gegeven. Door een verminderde hartwerking zal zich vocht ophopen achter de longen. Dit veroorzaakt kortademigheid en benauwdheid.
Je ziet het ook vaak bij mensen die dikke voeten krijgen en dikke handen.
Laat je de medicijnen nu achterwege, dan zal de vochtophoping weer beginnen en na enige tijd zal ook de benauwdheid terugkomen.
Dat hartfalen gaat niet meer over, dus moet het medicijn tot de dood worden ingenomen. Wees wijs en houd je aan het voorschrift van de arts en ga niet op eigen houtje sleutelen aan medicijngebruik.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook hier een plusje.
veel plassen is juist belangrijk!

wat je niet ziet bij je blij hondje is de kans op oedeem
het vocht wat je hond niet uitplast blijft in het lichaam zitten.

dat kan op allerlei plaatsen gebeuren met hele nare gevolgen.

de nieren komen in de problemen en kunnen schade oplopen.

de lever kan de eiwitten niet meer aan en kan schade oplopen.

achter het hart kan vocht ophopen zodat je hond weer net zo ziek wordt als dat ie was.

longoedeem heet het waar je hondje last van had de eerste keer, door te stoppen op eigen houtje met medicatie komt dit weer terug!!

pompfunctie van het hart kan verminderen waardoor organen een nog grote klap kunnen krijgen (niet genoeg zuurstof, dus leverfalen, nierfalen etc als het dier al geen harstilstand krijgt)

daarbij heeft het dier al een hartruis en moet het hart al extra werken.

door te stoppen met benakor verkrampen de vaten weer om de bloeddrup op peil te houden doordat de hond vocht vast bljift houden om deze bloedruk omhoog te krijgen.
het hart en de bloedvaten worden dus weer meer belast maar idd.... je hond zal minder gaan plassen.

stoppen met plastabletten was dus al heel onverstandig, maar om je hond helemaal geen medicatie meer te geven is echt vragen om problemen en kan bijzonder schadelijk zijn.

een dierenarts schrijft geen medicatie voor als het niet nodig is. deze mensen hebben ervoor geleerd en zullen het beste willen voor je hond.

geldklopperij is hun drijfveer dus niet, en als eigenaar zou de gezondheid van je hond NOOIT een reden mogen zijn om op medicatie te bezuinigen.

zomaar weer beginnen met medicatie is ook niet altijd verstandig. dus het beste is bellen hoe je het beste weer met de medicatie kan beginnen.

jij kan aan de buitenkant niet zien welke processen er inwendig gaande zijn. je hond hoeft nergens last van te hebben als er schade is ontstaan in zijn lijfje. als je het wél ziet ben je gewoon heel ver van huis en je hond is al zo'n oudje.

vraag je arts voortaan naar de werking of dosering als je wat wil veranderen om welke reden dan ook, en start weer met de medicatie op de manier die je dierenarts aanraad. (dus niet weer op eigen houtje aub)

de kans zit erin dat ze je hond eerst weer even na willen kijken dus hoop niet dat je ook dit misschien zit als het op kosten jagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus euca!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dánk! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je voor jullie antwoorden. Ik vind ze heel goed. Toch vind ik de reacties over het algemeen wat aan de felle kant en daar schrok ik een beetje van. Ik kan me ook wel voorstellen waarom dat zo is, want ik had wat duidelijker moeten zijn in mijn vraagstelling.
Ik vraag me namelijk af hoe het komt dat mijn hond na het geleidelijk afbouwen van de medicijnen zoveel levendiger en vrolijker is geworden. Toen hij de medicijnen nog slikte sliep hij de hele dag en 's nachts blafte hij alles aan elkaar omdat hij moest plassen. Nu blaft hij 's morgens pas om een uur of 8 en overdag kijkt hij veel helderder uit z'n oogjes en lijkt hij gewoon veel beter in z'n velletje te zitten.
De Benakor medicijnen kosten de kop niet, daar gaat het niet om. Ik ben absoluut niet iemand die op dat soort dingen wil bezuinigen. Ik vind het jammer dat dat blijkbaar zo is overgekomen bij de mensen die m'n vraag beantwoord hebben.
Ik wil ook gewoon het beste voor mijn hond, maar ik heb mijn twijfels of de medicijnen daar aan bijdragen. Hij is oud en de medicijnen zullen zijn leven misschien wel een stukje verlengen, maar als dat een ellendig stukje van z'n leven wordt gun ik hem liever een leuk (maar ietsje korter) stukje van z'n leven zónder medicijnen.
Nogmaals: heeft dus niks te maken met de kosten van de medicijnen, maar alles met hoe m'n hond in z'n velletje zit en of het dat allemaal nog wel waard is in de laatste periode van z'n leven. Ik hoop dat ik het hiermee nu rechtgezet heb, en niet overkom als de vrek die schijt aan z'n hond heeft. Ik ga hem nu laten onderzoeken door een andere dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de zin geldklopperij icm met de gezondheid van je hond doet natuurlijk wat stof opdwarrelen. als je op google had gezond naar de werking van de medicatie had je waarschijnlijk nooit gestopt. een hond kakt niet in als je stopt met medicatie omdat het proces wat er inwendig gaande is (en je dus niet kan zien, en waar je hond de eerste tijd niets van merkt) een kwestie van tijd is voor het mis gaat. de hond jankt omdat hij eruit moet: nogmaals... dit is het vocht wat anders op andere plaatsen gaat zitten en wat je hond zo ziekt heeft gemaakt. medicatie is dus preventief omdat het hier om een chronische aandoening gaat. dit gaat niet over maar je kan het onderdrukken met medicatie. stop je de medicatie is het een kwestie van tijd voor het weer fout gaat lopen. bovendien ben je niet zo onderlegd als dierenartsen en heb je ook niet de juiste middelen om de diagnose te stellen dat het niet toedienen van medicatie beter is voor een hond en een hond het hierdoor ook goed BLIJFT doen.