Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

ik maak oren van mijn poes met witte alcohol schoon is dat schadelijk?

ik heb een poes van 7maanden (silver shaded)en om de twee week doe ik haar oren met een watje en witte alcohol schoon,ik weet wel dat het ook met gekookt water kan maar ik vind zelf oren met water nat maken niet niet prettig daarom alcohol waant die droogt binnen paar seconden weer af en resultaat is perfect maar zou het schadelijk zijn?trouwens is oren van katten schoon maken een normalen zaak zoals schoonmaken van hun ogen en wat voor middelen kan ik anders gebruiken?

12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kat kan zichzelf prima schoonhouden, daar is geen alcohol voor nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom maak je ze schoon? Heeft de dierenarts het aangeraden?
Normaal gesproken is dat niet nodig, doen katten dat zelf wel. Als het niet op advies van je dierenarts is, zou ik het vooral laten, of tenminste de dierenarts vragen of het niet slecht is.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je kat ziek en oud is, kan ze soms je hulp gebruiken. Er bestaat speciale Ear-cleaner van Beaphar. Deze is verkrijgbaar bij de goede dierenspeciaalzaak en de dierenarts.

Bij een gezond jong dier is het echter niet nodig. Geen dier zo schoon op zichzelf als een kat. Zij/hij gebruikt zijn poot als washandje.
(Lees meer...)
Ivana
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Alcohol droogt de huid sterker uit dan water. Ik zou daarom geen alcohol gebruiken. Sterker nog.. Persoonlijk zou ik de kat gewoon zelf voor de hygiene laten zorgen. Katten zijn schone dieren en je hoeft echt de oren niet schoon te maken.

Toegevoegd na 27 minuten:
Overigens: Je noemt het schoonmaken van hun ogen een normale zaak.. Als een kat gezond is, houd ze zichzelf schoon. Daar hoef jij niets voor te doen. Vlooienplagen onderdrukken met een pipetje in de nek elk kwartaal is wel fijn, maar zelfs dat is niet noodzakelijk. Zeker niet als ze veel buiten zijn (Binnen kunnen vlooien sneller een plaag worden)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten zijn prima in staat om de oren schoon te houden. Als je er alcohol in giet kan dit alleen maar schadelijk zijn.

Moet je de oren schoonmaken om medische redenen? Toch gekookt water en daarna droog maken.

Nooit alcohol gebruiken! en nooit met een wattenstaafje (al zit het trommelvlies erg diep bij katten)

Katten verzorgen zichzelf!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf al jaren lang katten, maar heb nog nooit hun oren schoongemaakt: dat doen ze zelf wel, want ze zijn erg precies als 't om hygiene gaat.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding