Ik heb een kat die regelmatig overgeeft. Wat zou een oorzaak kunnen zijn?

Ik ben al bij de dierenarts geweest, deze heeft haar helemaal onderzocht, er zat niets vast. Ze kreeg een spuitje en dit heeft een paar dagen geholpen. Ze krijgt gewoon brokjes (Royal Canin voor gesteriliseerde katen) en s'avonds eetlepel blikvoer). Ze eet wel vrij snel en als het kan ook van de huisgenoten (de andere 2 katten), maar dat deed ze altijd al (kat is ca. anderhalfjaar oud). Ze begint ca. 15 minuten na het eten met overgeven.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik wind het wel sneu maar de kat is toch niet ziek of zo? Bronnen:
- Katten

Het beste antwoord

is er ook bloedonderzoek gedaan, met name naar de nierfunctie?
nierpatientjes geven vaak over.
het snelle schrokken zou ook een oorzaak kunnen zijn.
je zou de brokjes (deels) kunnen verstoppen.
dat houdt de kat mentaal scherp, en gaat ook het schrokken tegen.
verder kan je de brokjes aanbieden in een platte schaal, vermengd met knikkers.
hier is geen gevaar bij, en de kat moet ook zo werken om de brokjes binnen te krijgen.
succes!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo, laat hem maar zoeken naar zijn eten, kan hij niet gaan schrokken.
Rieneke, zou het ook kunnen zijn dat hij gaat schrokken omdat hij met meerdere katten is, daardoor bang dat zijn eten wordt afgepakt?
+ voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan heel goed ja dat ie enigzins bang is dat het af gepakt wordt door de andere katten ik had het ook met mijn kitten ze at altijd heel rustig tot de andere kat erbij kwam en toen at ze in eens een stuk sneller
Rieneke1
12 jaar geleden
bij katten speelt dit minder dan bij honden, en zeker als het voer ad libitum wordt aangeboden.
wel tonen katten grote belangstelling voor anderkats voer, waardoor er vaak van bakje gewisseld wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke, je schrijft dat knikkers niet gevaarlijk zijn. Mijn kat speelt graag met kleine kleikorrels, maar ik ben bang dat hij er in stikt. Hij neemt ze in zijn bek en loopt er mee rond. Is dit gevaarlijk? Waarom stikken ze niet in knikkers? Of gebruik je alleen de grote knikkers?
Rieneke1
12 jaar geleden
ik adviseer de gewone knikkers; katten weten dondersgoed dat die niet eetbaar zijn, en eten de brokjes er omheen weg.
denk dat de kat er nog een hele toer aan zou hebben om er een door te slikken trouwens.
hier wordt ook volop gespeeld met die kleikorrels, en ook hier maak ik me absoluut niet druk om.
katten weten door de bank genomen prima wat eetbaar is en wat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef ze nu inderdaad kleinere porties en dan wat vaker. Dat lijkt nu te werken. Vreemd dat een dierenarts daar niet op wijst!

Andere antwoorden (5)

Katten willen nog wel eens te snel eten en dan gaan ze daardoor overgeven je kan proberen kleine beetjes te geven ipv in 1 keer alles te geven en er voor zorgen dat ze het voer van de andere katten niet opeet en eventueel kijken of de kat het met ander voer niet heb het overgeven want mischien kan ze er niet tegen het voer dat wat ze nu krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer eens blikjes met een echte goede voedingswaarde. Een van mijn katten had ook last van dat verschijnsel omdat ze te snel haar eten verorberde. Veel kattenvoeders bevatten weinig voedingswaarden waardoor de kat, ondanks het goede droogvoer, het eten te snel naar binnen schrokt en de maag dat niet kan verwerken. Tweede optie: geef de kat eten op een plek waar ze ongestoord kan eten zonder dat er andere katten op de loer liggen. Ook daarom kan een kat veel te snel zijn eten naar binnen willen werken. Het zijn maar een paar tips door bevindingen uit mijn eigen situatie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als aanvulling: ze gaan zo snel schrokken omdat blikvoer met weinig voedingswaarde er voor zorgt dat de kat snel weer honger heeft en dus de volgende maaltijd naar binnen schrokt. Ik las mijn antwoord terug en dacht: "Dat kan iets samenhangender:-)".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou eens ander voer moeten proberen. Ik heb 2 katten, waarvan de ene snel overgeeft als ze "fout" voer krijgt. Je moet zelf even uitvogelen welk voedsel ze 't beste verdraagt.

Toegevoegd na 53 seconden:
Vooral blikvoer is spul wat overgeverig werkt. Ik ben totaal op droogvoer overgegaan, wat beter gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onze 2 ragdolls deden ook veel overgeven in het begin. We hebben ze toen overgezet op royal canin sensitivity control. Dat heeft prima gewerkt. Nu geven ze bijna nooit meer over. Ik geef toe, het is best prijzig voer maar ja... elke dag een paar x kots ruimen is voor mijn maag ook niet goed ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wij hebben ook een kat die ook bijna elke dag over gaf . hij is daardoor veel te mager. en was nooit echt vrolijk. we hadden echt alles probeert . elke brokken en zijn heel vaak naar de dieren arts geweest. maar die zij dat hij zo goed als gezond was...
maar nu ,naar bijna 4 jaar is hij eindelijk gestopt. we hebben niet veel veranderd aan zijn eetpatroon. behalve dat we hem nu een helen kleine schep duren brokken door de goed kopen brokken mengen. hij zit nu eindelijk lekker in zijn vel en word weer wat dikker.
dus ik denk dat je gewoon moet af wachten.