Wat is er te doen tegen het ruien van een hond?

Als mijn vriendin op bezoek komt met haar Golden Retriever, ligt gans mijn huis vol haartjes, die overal blijven aan kleven. Is hier wat aan te doen?

Toegevoegd na 46 seconden:
De hond is 1 jaar oud en het probleem is er altijd in even erg mate.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.3K
Amadea
12 jaar geleden
Een speciale opzetborstel voor de verwijdering van honden/kattenharen voor de stofzuiger kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen antwoord op je vraag, maar waarom ga je niet een wandeling maken met z'n drieen ? Misschien een idee?

Het beste antwoord

Tegen normale rui is niets te doen, omdat het in bepaalde jaargetijden een terugkerend verschijnsel is. Wel is bekend, dat je rui kan activeren door de hond iedere dag te borstelen. Dat verergert de rui.

Een langharige hond met dubbele vacht zoals de golden retriever, moet wel gekamd worden, maar alleen in de ruiperiode geborsteld. Bij constant borstelen krijg je een rui die het hele jaar duurt, ongeacht het seizoen.

De rui kan wel verergeren door ziekten en andere soorten slechte weerstand, zoals overmatige stress. In dat geval moet de hond worden nagezien door de dierenarts en/of betere voeding krijgen.

Je kan je vriendin vragen de hond te kammen voordat ze naar je toe komt. Dat scheelt misschien een beetje. (Niet borstelen dus.) Ze kan ook met een vochtige handdoek de losse haren die in de vacht zijn blijven hangen, verwijderen, voordat ze naar je toekomt.

Een mogelijkheid is nog, het kussen van de hond mee te nemen en de hond in de hal te laten liggen en niet in de huiskamer te laten.Verder is er weinig aan te doen.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 een overdone vachtverzorging werkt idd averechts!

Andere antwoorden (6)

Kaalscheren.
Nee aan ruien is niets te doen, zorg dat de hond niet in je hele huis rond kan lopen, of vraag je vriendin de hond thuis te laten
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al ik dat beest er niet bij neem, zie ik haar niet meer. Ik beperk het nu al tot de living.
In de tuin laat ik hem ook niet. Op een paar seconden heeft ie een put gemaakt in mijn mooi gazon.
Ivana
12 jaar geleden
Een Golden is geen terrier. Graven is dus geen aangeboren gedrag. Daar moet ze korte metten mee maken. Opvoeden is het motto.
Helemaal wegkrijgen zul je niet, maar wat schapenvet door het eten, verminderd het wel flink, de hond vindt het nog lekker ook. Verder regelmatig een bezoek aan de trimmer.... Die verwijderd de dubbele vacht en losse haren. Iedere hond zou regelmatig naar de trimmer moeten, dat scheelt enorm. Ook de hond regelmatig laten zwemmen scheelt.

Kortom, er zijn wel wat mogelijkheden, maar allemaal bedoeld om te verminderen... Sterkte..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Een normale rui vermindert niet met schapenvet. De huid wordt minder droog en voelt wat soepeler aan. Maar de vacht blijft echt niet vast zitten door middel van schapenvet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hihi idd Ivana, het blijft #juist# niet vastzitten als men schapenvet geeft (of iets anders) omdat de rui niet echt door wil zetten. slecht voer (ook commerciele zooi als bonzo en dat soort rommel) kan een oorzaak zijn (niet de juist of juiste verhouding vitamines) maar ook een gebrek aan vetzuren kan een rui vertragen. het geven van schapenvet of vis/zalm olie kan de hond helpen makkelijker en dus in verhouding sneller door de rui heen te komen.
als een tekort aan vetzuren de oorzaak was dan zal de hond zal dus juist meer haar kunnen verliezen voor een bepaalde periode, tot het weer zijn natuurlijke gangetje gaat en er weer sprake is van een gezonde/normale rui. feit blijft: honden die binnenshuis leven gaat dit het hele jaar door, en daar is niets aan te veranderen. als het verharen bijzonder erg is dan zou een bezoekje aan de DA niet overbodig zijn. (mijn hond had een tijdje terug bijzonder veel haaruitval en een bacteriele infectie aan de haarfollikels om maar even een voorbeeld te noemen) een huid die droog is of juist heel vet is (vaak veel haarverlies hierbij) dan moet de oorzaak gevonden worden. voor de rest is het gewoon een kwestie van een goede vachtverzorging. wat in de kam en borstel hangt dan vind je niet meer in huis zeg ik altijd maar. :)
Op internet vind je een kam genaamd, Furminator, het vermindert het haaruitval van de hond en helpt echt!

Ze zijn rond de 30 tot 50 euro.
Ligt eraan welke maat je moet hebben ;)

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat is vooral voor de onderwol. bij te vaak gebruik hiervan beschadig je het dekhaar. er zijn ook goedkopere varianten overigens (werken net zo goed) ze hebben alleen een andere naam that's all. regelmatig borstelen helpt ook (ongeveer voor de vriendin op viste gaat?) ;-) ff tip voor de vriendin van de haarbal: metalen kam met langere en kortere tanden nat maken en hiermee kammen. om je hand een huishoudhandschoen doen (zo'n dunne)
duim onder de pluk haar wat je gaat kammen en met kam voorzichtig naar boven halen. plukje voor plukje afwerken (kam regelmatig weer nat maken) en je staat te kijken wat er aan onderwol uit komt. zelf heb ik een kortharige hond (x ing ambul) en gebruik eigenlijk alleen een rubberen rosborstel (yeps, zo een voor de paarden)
daarna met een zachter borstel erover en met een natte zeemlap en ze is weer helemaal het vrouwtje. (en elke dag doe ik haar met de stofzuiger omdat ze het altijd zo lief 'vraagt' als ik het huis weer eens rond ga vanwege de andere haarballen hier in de hut) ;-) +1 (ook om mijn gezwam te compenseren) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt.. die bestaat ook voor katten :)
honden die binnen leven verharen het hele jaar door, dus dat kan wel kloppen. (al zijn er bij bepaalde vachten wel pieken wat betreft het verharen)
de ondervacht is het grootste probleem bij het wisselen van de vacht, maar de dekharen kruipen overal in: deze komen helaas ook los.

ik lees dat de hond en je vriendin 1 zijn, maar je kan haar wel zeggen dat ze zelf ook even een bijdrage kan doen wat betreft het verharen lijkt me (wel tactisch uiteraard) ;-)

zie reactie onder het antwoord van de furminator over het verwijderen van los haar en deels van de ondervacht (onderwol)
wat ze ook kan doen is haar hond laten ontwollen. dan halen ze de ondervacht weg en dat scheelt al een hele boel.
verder is regelmatig borstelen van belang. ze kan bij een trimsalon vragen welke kam of borstel ze het beste kan gebruiken (in de dierenwinkel smeren ze vaak van alles en nog wat aan. zo hebt je al snel een hele collectie waar je geen hol aan hebt)

haar wat blijft kleven kan je verwijderen met een rubberborstel, natte zeem, een pluizenborstel, of plakband wat je om je hand doet.
er zijn ook plakrollers maar zelf vind ik deze helemaal niet prettig.

tot zover je vraag....

maar ik las ook dat de hond denkt dat ie een mol of tuinman/vrouw is.
kijk, dat je vriendin een hond heeft en er gek mee is dat is natuurlijk heel fijn voor haar, maar zie het als een kind.
#regels, opvoeding en grenzen stellen#

de hond (en wellicht je vriendin?) moet de kans krijgen dit zich eigen te maken. hier heeft de hond jullie alle 2 voor nodig, dus zorg dat je naar elkaar duidelijk hebt wat wel en niet kan, en bepaald vooraf wat jullie gaan doen bij ongewenst gedrag.
voorkom dat jij de boeman wordt (mopperen op de hond, vriendin narrig, hond komt tussen jullie te staan etc)

(verder in reactie)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de hond (dat beest zoals je noemt) inmiddels al een hot item is geworden zoek dan een rustig moment uit om dit te bespreken.
misschien op een mom. dat de hond er niet is (hoef je je niet te ergeren?) maar als je je empathie wil tonen kan je een voorstel doen om lekker het bos in te gaan met hond en vriendin en het tijdens een wandeling te bespreken. hoe dan ook, zorg ervoor dat je op lijn komt zonder bonje. probeer niet te vergeten dat de hond er niets aan kan doen. het is een kwestie van de juiste vachtverzorging, en wat de andere ergenissen betreft een kwestie van opvoeden. het dier is 1 jaar, en stikt van de energie. wellicht kan vriendin eerst de hond elders uit laten razen zodat ie zijn energie niet kwijt hoeft te raken in jou tuin.
vaak zijn jonge honden dan wat makkelijker te handhaven. excuus voor het lange antwoord, maar hoop dat (het haarprobleem van) de hond geen beladen ding gaat worden wat tussen jullie in komt te staan. er is echt samen veel plezier te beleven aan een hond, dus hoop dat je hier samen uit kan komen. succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die energie is een ander probleem. Ik ga regelmatig op de buiten met hem wandelen en daar kan hij los. Als hij dan terug binnen is, is hij rustiger.
Verder is het een lief dier.
(Blijkbaar heeft "beest" in NL een meer pejoratieve betekenis dan in B)
Tegen het ruien zelf kun je denk ik weinig doen...maar tegen de haren is een plakbandroller heel handig. Die haal je over je broek/bank/etc....en alles is snel weer haarvrij. Ideaal. Je hebt ook rollers die je onder de kraan af moet spoelen, van die kleefrollers, maar die vind ik persoonlijk niet zo goed werken. Sterkte....in je strijd tegen de haren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het uitwollen van de vacht