Hoe zie je of een hond schijnzwanger is?

Natuurlijk is het correcte woord 'drachtig' en niet zwanger. Maar: een tijdje geleden (geen idéé hoe lang het geleden is, varierend tussen 1 of 2 maanden denk ik) was mijn 10 jaar oude hond loops. Ze is toen een keer samen met onze andere hond het huis uitgeglipt en 3 uur later terug gekomen. Vandaag merkte ik het volgende op:
-Ze is ECHT dik. ze was al dik, maar het lijkt nu echt op zwangerschaps 'dik'.
-Haar tepels zijn 2 keer zo groot, en ze geeft melk
-De afgelopen paar weken eet ze alles. Normaal at ze al veel, maar ze eet nu zelfs bananenschillen, theezakjes etc. dingen die bij wijze van spreken niet eens lekker ruiken voor een hond en ze drinkt ook heel veel

Zou ze drachtig kunnen zijn of lijkt dit meer op schijnzwangerschap? Ik wil niet naar de dierenarts omdat die dan direct weer 50 euro in rekening brengt.

Heeft iemand ervaring met een schijnzwangere hond?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Dit lijkt wel op echte 'zwangerschap'. Onze hond was ook wel eens schijnzwanger maar nooit zó! (niet echt dik, geen opgezette tepels, geen melk geven, alleen maar wat onrusig gedrag en een mandje steeds goed willen maken)
Ik zou even naar de dierenarts gaan!!

Toegevoegd na 1 minuut:
o ik lees nu dat je liever niet naar de dierenarts wil sorry. Probeer iemand te vinden die verstand heeft van honden, een kennis ofzo. Laat hem even voelen. En bel anders even met de dierenartsassistente voor raad, dat kost niks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oudere hond kan ook drachtig worden, dat houdt tot haar dood niet op. Wat anders is of het gezond is op deze leeftijd en of het niet veel te belastend is. Eigenlijk ben je min of meer verplicht om even advies aan je dierenarts te vragen. De gezondheid van je hond staat echt op het spel.

Mijns inziens is hier dus geen sprake van een schijnzwangerschap, maar van een echte dracht. Schijnzwangerschappen komen voor bij honden die niet gedekt (kunnen) zijn en dan 3 weken na de loopsheid. Ook dan komt melkgift voor, sloomheid en triestheid en eventueel ander eetpatroon. Maar jouw hond is zo overduidelijk op zoek geweest naar dekking, dat ik denk dat ze echt drachtig is.
Ivana