wij hebben net een pup en om haar aan ons te laten wennen mocht ze bij ons op de bank, kan zij het op den duur vergeten dat ze op de bank mocht?

wij willen nl niet meer dat ze op de bank zit en willen dat nu weer afleren, zal zij dit vergeten dat ze er op mocht.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel Dog Whisperer kijken..super programma :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gedrag vergeten wat je hebt aangeleerd?
je kan een hond wel leren dat aangeleerd gedrag niet gewenst is en dit gedrag afleren. een hoop extra gedoe wat simpel te voorkomen is. bovendien zal de hond zeer waarschijnlijk op de bank gaan liggen als ie alleen thuis is. wat je niet aanleert/gelijk duidelijk maakt hoef je ook niet af te leren.

Antwoorden (7)

Als ze nu op de bank mag zal ze het later moeten afleren en dat is best lastig om te doen. Je kan beter bij haar op de grond gaan zitten om aan elkaar te wennen.
12 jaar geleden
Als je de hond gewoon steeds eraf stuurt wanneer hij of zij op de bankt zit zal hij/zij snel door hebben dat ie er niet meer op mag.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je moet laten zien dat jij de baas bent anders gaan ze een loopje met je nemen. Ik spreek uit ervaring. Wij kregen een erg dominante hond ervoor terug omdat we te zacht aardig voor hem waren.
Ze zal vanzelf aan je gaan wennen door gewoon met de pup om te gaan.

Succes met je pup :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mensen een pup in huis nemen is het verstandig tevoren de leefregels te bepalen en je daar aan te houden vanaf de eerste dag. Je moet de gevolgen op een rijtje zetten van de dingen die je toelaat en je indenken wat bepaalde gedragingen op den duur opleveren.

Het is niet zo erg als je vanaf nu zegt dat ze niet meer op de bank mag. Het is een pup en die zijn nog zeer flexibel. Het op de bank zitten is er nog niet ingesleten. Maar wees dan wel consequent. Je zal de nieuwe regel er gauw in hebben.

Een andere vorm is: ze mag wel op de bank, maar alleen op haar eigen plekje waar een fleeceplaidje op ligt. Of: ze mag alleen op de bank op haar eigen fleeceplaidje als jij haar daarvoor uitnodigt. Alle vormen zijn mogelijk, maar je moet wel weten wat de gevolgen zijn.

Stel je hebt een Berner Sennenpup. Nu is het leuk als die op de bank mag, maar over drie maanden is dat echt heel naar. Hond met vuile regenpoten en modder uit het bos.....
Stel je hebt een Italiaans Windhondje. Die groeit tot een klein frunnikhondje met een vacht waar niets aan blijft hangen en zo droog is na een regenbui....

Voor iedere hond is een speciaal recept nodig. Ik heb zelf een onderdanige, kortharige jachthond. Van mij mag ze op de bank als ze op haar eigen kleine plekje blijft, wat ze ook doet.

Maak dus nu een duidelijk plan voor alles. Spreek dat met elkaar af. Laat iedereen zich daaraan houden. Dan blijft de hond zich niets herinneren van wat ooit mocht, maar zal zich houden aan wat nu verboden is en aan dat wat is toegestaan.
Niet boos worden bij het aanleren, alles heeft een beetje tijd nodig, maar laat niets over je kant gaan. Succes.
Ivana
12 jaar geleden
als je een pup op de bank laat is het later bijna NIET af te leren.wij kunnen het weten want wij hebben 2 keeshondjes die nu 12,5 jaar zijn en nog springen ze af en toe op de bank en zeker als we ff weg zijn(geweest)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets aanleren gaat sneller als iets afleren, dus bedenk vooraf wat je toestaat, ook al is het maar voor 1x

Toegevoegd na 4 uur:
Als je nog nooit een hond heb gehad kan ik je aanraden om naar een "puppycursus" te gaan.
Hier leren zowel je pup als jij echt heel veel.
Bijv. hoe je hem het beste aan de riem kunt wennen.
Luisteren.
Omgang andere honden.
Niet springen als hij eten krijgt.

Dit laatste staat in de vraag: Hoe kan ik mijn katten afleren steeds overal eten van te stelen.
Deze vraag beantwoorde ik, dan bij de reacties.

Als je zou overwegen dit te doen, kan ik je nu vast veel plezier wensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de opvoeding van een pup is, hoe moeilijk ook, consequentie het sleutelwoord.
Een pup leert het snelst in de jonge jaren. Leert ie nu dat ie op de bank mag, wordt dat lastig af te leren.
Een hond denkt zo: het mag wel of het mag niet.
Een mens denkt zo: nu mag het, nu ben je klein. Later mag het niet meer want dan ben je groot.
Een hond denkt niet zo en begrijpt dit niet.

Ik heb een vriendin met een duitse herder, die mocht altijd op schoot :P Maar natuurlijk niet bij bezoek.
Zo denkt dat beest dus niet, op schoot mag voor hem. Dus springt hij, nog steeds, het liefst bij jou op schoot als je gaat zitten ( 45 kilo...)

Ik zou hem dus niet meer op de bank nemen, hoe moeilijk ook:) Ik ging op de grond zitten met de hond op schoot. Maar nooit op de bank. Dat zou je kunnen doen bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zonder op de bank te mogen kan een pup ook aan je wennen hoor ;-)

en pup weet niet dat ie nu pup is, en zo weet het ook niet als het een volwassen hond is. hij zal er dus geen bal van snappen als het ineens niet meer mag en is er ondertussen wel aan gewend dat het mag.
hij zal willen weten wat nu de bedoeling is, en dat wil zeggen dat de hond zal blijven proberen tot hem duidelijk is dat het écht niet (meer) mag.
tot die tijd zal een hond er niet zekerder van worden, dus wat dat betreft is het ook al beslist geen aanrader om het op deze manier te doen.

aan jullie laten wennen is wennen aan de nieuwe situatie, waar huisregels juist een heel belangrijk element van zijn.

wil je hem later niet op de bank? dan nu ook niet toestaan. dezelfde als met springen tegen mensen op, onder tafel liggen als jullie aan het eten zijn, etc.

hou het voor de hond duidelijk, en sta enkel dingen toe als je zeker weet dat je dit de rest van je leven zal accepteren en toestaan. zo voorkom je ergernis bij jezelf, het afleren van aangeleerd gedrag, en bied je duidelijkheid en structuur naar de hond toe.