Verzorging, opvoeding etc. van een chihuahua x jack russel ?

We krijgen binnenkort een hond. Een kruising van een chihuahua en een jack russel. Ik heb al best veel gelezen over de chihuahua. Maar ik weet niet hoe een chihuahua x jack russel is. Want volgens mij zijn ze best verschillend. Welke voeding en verzorging moeten ze dagelijks/regelmatig hebben? Wat voor een karakter hebben ze?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K
jodyenboyke
12 jaar geleden
Ik vind het heel goed dat je je aan het voorbereiden bent, doe je voordeel met de prima antwoorden hieronder. En na de puppy-training, doorgaan met een vervolgcursus want dan je hond gaat dan puberen!
Veel plezier met je puppy.
Ivana
12 jaar geleden
jodyenboyke. Ik hoop altijd maar, dat ze bij een goede hondenschool mensen overhalen voor een vervolgcursus. Een puppycursus alleen is ook niet genoeg om je hond op te voeden. Zeker niet als je er voor de eerste keer mee bezig bent. Het fijne op een goede hondenschool is ook, dat je er met al je vragen terecht kan en dat voorkomt zoveel problemen.
jodyenboyke
12 jaar geleden
Helemaal met je eens, toch denken de meeste hondeneigenaren dat ze het allemaal wel (beter) weten, en zeker in de winter, haken ze massaal af, na de puppy-cursus.
Ivana
12 jaar geleden
Als mensen toch eens begrepen dat de eerste twee jaar cruciaal zijn om een plezierige en goed opgevoede hond te krijgen. Dat je van een paar maanden inspanning, ook in de winter, 15 jaar plezier kunt hebben. Problemen voorkomen is honderd keer beter dan genezen. Ik schrijf dit, om nogmaals te benadrukken hoe belangrijk een goede hondenschool is. Alleen een puppycursus is echt pas het begin.

Antwoorden (6)

Bij een kruising is dat natuurlijk afwachten - is de moeder een jack of een chihuahua? Want de moeder is in de inprentingsfase ( in het nest, dus...) best belangrijk.
Een jack is natuurlijk een pittig hondje, en een chihuahua kan erg kefferig zijn.

Gelijk goed met elkaar bespreken, hoe je het gaat doen met je pup : niet, dat één van de twee opgetogen staat te juichen, als het pupje 'kef' zegt bij de bel. want dan heb je binnen de kortste keren een heel blafconcert....
Leer bijv. gelijk, dat 'tafeldekken' betekent : hond in z'n mand - dan hoef je dit later niet meer af te leren, dat hij gaat stofzuigeren onder de tafel, of gaat bedelen, want er valt natuurlijk altijd wel iets eetbaars naar beneden, vooral met kinderen....eten=beloning, of het gegeven wordt, of dat het valt, dus bedelgedrag ontwikkelt vaak bijna vanzelf....

Ga vooral gelijk naar puppy-training : ook al zijn alle entingen nog niet compleet : iedereen kan een virus aan z'n schoenen meenemen, dus je kunt beter de korte periode van inprenting en socialisatie ( die van de 8e tot de 14e week is....) gebruiken, om je hond zo rijk mogelijk te socialiseren.

Voeding en verzorging krijg je, als het goed is, op een schema mee van de fokker. Elke dag even borstelen, tussen de teentjes friemelen, staart optillen en bek openen, zodat dat er gewoon bij gaat horen. Elke nacht om de 2 uur de wekker om hem buiten te zetten voor de zindelijkheidstraining, en de hemel inprijzen als de plas gepleegd is...Kleine wandelingetjes aan het riempje, en gelijk aanwennen, dat trekken een 'no-no' is : pupjes leren erg snel, en doen eigenlijk nog niets 'fout', dus je kunt, met wat investering nu, in de eerste maanden, je hond helemaal klaarstomen voor de rest van z'n hondenleven, dus daar heb je jarenlang plezier van!!

En geniet vooral ontzettend van elke dag : het enige jammere aan pupjes is, dat ze zo verschrikkelijk hard groeien, en maar zo kort pup zijn!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
De eerste weken is eenmaal per nacht uitlaten meer dan genoeg. De binnenboel is ook in rust gedurende de nacht en mogelijk slapen ze na een week al door van 11.00 's avonds -7 uur 's morgens. Overdag moet uitlaten veelvuldiger. Na slapen, spelen en eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring is : liever een keertje vaker, dan een keer te weinig...vooral, als de pup niet in een bench is, en dus naast z'n plasje kan gaan liggen...
Ivana
12 jaar geleden
Zonder bench ben je mijns inziens niet goed bezig en maak je het jezelf erg moeilijk. Bovendien word je van al dat nachtbraken zo moe, dat je overdag geen geduld meer hebt om rustig met de pup om te gaan. Overdag moet je de pup ook af en toe voor een slaapje in de bench zetten, zodat ze geen kattenkwaad uit kunnen halen en je zelf even je boodschappen kan gaan doen. Je hoeft dan ook niet corrigerend op te treden omdat ze in een bench geen kwaad kunnen en zich er bovendien veilig voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben een enorme voorstander van de bench, maar kreeg 3/4 van GV over me heen, toen daar ooit een vraag over was - dus ik durf een bench niet meer zo goed propageren....als ik zelf een pup zou aanschaffen (doe ik niet : ik neem, als ik gepensioneerd wordt, een 2e hands-hond uit een asiel....), zou de bench er vóór de pup zijn...
Ivana
12 jaar geleden
Nieuwsgierig: al kreeg ik 4/4 van GV over me heen dan zou ik nog uitkomen voor dat wat ik belangrijk vind. Jij hebt altijd duidelijke antwoorden. Blijf alsjeblieft bij je mening zolang je ergens achter staat, daar wordt GV alleen maar beter van.;))
jodyenboyke
12 jaar geleden
De bench is m.i. een van de beste uitvindingen van deze tijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb dan wel heel duidelijke meningen over dingen, maar ik wil die meningen aan niemand opdringen....misschien willen zij geen bench, al maken ze het zichzelf dan wel moeilijker met de opvoeding en de zindelijkheidstraining : hún hond, hún keuze.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
++++ heb nooit een bench in huis gehad en zindelijk maken gaat ook makkelijk en prima zonder, is mijn ervaring.
na het slapen, eten en drinken, zijn de momentjes dat je op moet letten en moet maken dat je buiten komt.
maar een krantje werkt ook prima. huis puppy proef dus niet gevaarlijk (stroomdraden, zware dingen die omgegooid kunnen worden, geen dingen die niet in een hondenmaag horen laten slingeren, etc. en tja, tanden gaan altijd wel een keer in meubels (ook al ik thuis ben en even niet op kan letten) kauwbotje, spray op het meubel, en dat monster van mij had het vlot afgeleerd (vrijwel niets gesloopt en de knaagschade viel ook enorm mee!) heb de pup opgehaald in de zomervakantie (6 weken vrij met de kids) dus had er lekker de tijd voor.
en ff op pad, toen paste ie nog in een sporttas zodat ie ook in bus, trein, markt, ets kwam ook als de pootjes te moe waren maar toch bekend kon raken met de geluiden.
alleen zijn is nooit een probleem geweest en nu nog niet. zonder bench is het ook simpel m.i. ;-))
Het zijn beide pittige honden die snel over het paard getild zijn.
Vanaf het begin moet je alleen die dingen toelaten die je wilt en erg opletten dat je niet in de val trapt: ach, het is nog maar een pup.
Het zijn beide keffers en ook dat moet je van meet af aan de kop in drukken. Ze keffen gauw als ze aandacht willen of willen spelen. Als je daar aan beantwoord zal het keffen onophoudelijk zijn.
Het blaffen van een grote hond is voor buren beter te verdragen dan gekef van een kleine hond, dat werkt echt op de zenuwen.

Zowel chi's als jack's zijn niet de gemakkelijkste honden om op te voeden. Jackies zijn bovendien werkhonden, die geen genoegen nemen met een straatje om, maar die je echt een taak moet geven en veel uitloop.
De hond zal van beide rassen karaktertrekken hebben. Ze zijn in staat iedereen om de vinger te winden en beide zo slim, dat ze iedereen naar de hand kunnen zetten. Voor je het weet ben je bij je hond in dienst.

Maar als je met het dier naar les gaat, veel leest en een strak regime voert, kan je er een wereldhond aan hebben. En denk er om, ze hebben vier poten om op te staan en niet om te dragen. Honden die altijd op de arm worden genomen krijgen het gevoel dat ze boven alles verheven zijn en gedragen zich daar ook naar. Dat zijn de kleine hondjes die iedere grote hond aanvallen. Daarom is voor deze honden een puppycursus van het grootste belang. Ze kunnen dan leren hoe ze met grotere honden moeten optrekken zonder agressief te worden.

De voeding is zoals bij andere honden. Geen goedkoop spul geven, maar goed voer voor kleine honden. Dat hoeft niet eens het duurste te zijn, maar haal het wel bij een dierenspeciaalzaak.
Pups moet je 4 maal per dag voeren, dat kan je allemaal vinden op de zak waar het voer in verpakt zit.
Vers vlees voeren (kompleet voer) is ook een optie. Dat is te vinden in het diepvriesvak, maar daarover kan ook de speciaalzaak je volledig inlichten.

Veel plezier en vooral geduld bij de opvoeding.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 grote karakters in een kleine verpakking, in het bijzonder die jack's :) premiumvoer zou verplicht moeten worden, en bij zo'n klein hondje is de prijs zeker niets om je tegen te houden of er zelf een boterham minder om te eten. cursus; supertip! voorkomt wellicht een geniepig fel keffertje (op de arm) met grootheidswaanzin. of waar ik me vaak aan stoor een 'voorwerp' wat meer gelijkenis vertoont met een fluffy/bling-bling mode accessoire dan met een heuse hond, al zegt dit zegt niets over de vraagsteller uiteraard (puur mijn eigen ergernis als ik weer 'zo'n' baasje spot)
iemand in huis moet het weten, tenzij het een impulsaanschaf is of een aanschaf puur op het uiterlijk.

reken erop dat je een kruising hebt waar een terrier in zit, welke fel en eigenwijs kunnen zijn.

verder gaat het over een hond, welke een consequente opvoeding moet hebben, genoeg beweging, entingen, ontwormingen, ontlvooingen etc.

de vachtverzorging zal geen dagtaak zijn (1 x in de week borstelen/kammen om de losse haren te verwijderen) en tussendoor kijken of er geen grasaren of andere dingen in zitten.

op internet staan enorm veel tips en adviezen die met google te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn heel goed, ik wil alleen nog toevoegen: ik pas al jaren op een Jack Russel Terrier. Ze zijn niet moe te krijgen! Hoor ik ook van anderen. Dit hondje waar ik op pas moet veel lopen en rennen.
Dus ik ben bang dat als ie volwassen is, een blokje om 3x per dag niet voldoende is:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... weet het wel zeker dat dit niet voldoende is ;-)
jodyenboyke
12 jaar geleden
Een hond groot of klein hoeft niet persé heel veel te rennen of te lopen een half uurtje training waarbij de hond dus veel moet "nadenken"/beslissingen moet nemen is soms nog veel vermoeiender als 'n uur wandelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt zeker, heb zelf zo'n slimme actieveling:) Maar toch...als ik haa haar energie niet laat kwijtraken is ze onrustug in de avond. Er zit een bepaalde conditie in zo'n hondje. Die popelt om eens lekker rond te stuiven. Maar idd, als je een dagje niet ver loopt maar wel een uur traint is dat zeker ook voldoende:)
Ivana
12 jaar geleden
Denkwerk tijdens de uitlaatronde van 1,5 uur. Lekker dubbelop dus. Dat geldt voor Mila's hond zeer zeker ook. Het is bij jachthonden altijd lichamelijke en geestelijke inspanning.
Mila, is dit een Heidewachtel of een Drentse Patrijs?
Pittige mix je moet van kleins afaan duidelijk laten merken dat jij de baas bent en dan heb je een hond voor t leven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Naast overwicht, zal je hem dan ook zijn bewegingsvrijheid en conditiewerk moeten geven. Kost je bij een Jack zeker twee uur per dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn Jack begint om een uur of 6 smorgens na een paar uur rennen en spelen slaapt hij een kwartier en begint gewoon weer opnieuw maar ze zijn zo slim en lief en heel erg trouw maar je hebt je handen vol
ik heb zelf al 6 jaar een jack russel gekruisd met een chihuahua. Die van mij is een meisje, ze houd heel erg van een tennisbal en van andere ronde speeltjes ook is ze heel erg van het bij je op schoot zitten en knuffelen. zelf heb ik een puppycurrses gedaan als je dat doet weet ik vrijwel zeker dat alles goed komt. als je een jonge hebt kan het wel zijn dat hij wat drukker is.