Wat voor bult heeft mijn rat?

Mijn rat had ongeveer een half jaar een loszittend bultje onder zijn huid in zijn zij. Volgens de dierenarts betrof het een vetbult. De bult zit nu net onder de huid en er zit een heel dun korstje op. De bult is hard en niet beweegbaar. Ik kan de bult uitknijpen. Het stinkt niet en is geen pus. Is dit inderdaad een vetbult?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (4)

Misschien een Kankerbult..?! Heb je er een foto van voor verdere info?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij niet groeit, kan het heel goed een onschuldige vetbult zijn.
De enige andere reden waarom ratten nog wel eens bultjes krijgen is kanker.
Alle tamme ratte stammen eigenlijk af van een paar families laboratoriumratten, die speciaal zijn gekweekt voor hun gevoeligheid voor kanker. Helaas betekent dat, dat ze eigenlijk vrijwel allemaal binnen 1 tot 2 jaar een of andere vorm van kanker zullen ontwikkelen, soms zichtbaar, soms minder zichtbaar.

In sommige gevallen is het te overwegen een kleine operatie uit te voeren om te proberen het proces (tijdelijk tre vertragen, maar het zijn toch dermate gevoelige beestjes, dat dat lang niet altijd goed gaat.

Zo lang het bultje in kwestie echter niks doet en niet groeit, en zeker als het gevuld is met schone, niet ontstoken pus (dat kan wel degelijk ; pas als het ontstoken / niet goed is gaat het stinken, anders is pus gewoon een soort witte, iets transparante ' vla' zonder geur), is het gelukkig inderdaad onschuldig, zoals je dierenarts je heeft verteld. Waarschijnlijk zit er binnenin iets dat irriteert en de pusstroom veroorzaakt, maar als jet verder geen klachten geeft, kun je er maar het beste niks aan doen. Ook niet uitkrijpen trouwens ; dat verhoogt het risico op infecties, en dan kan het straks wel foute boel worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou wel handig zijn dat je je bron vermeld. Want op die site ben ik geweest waar deze tekst van is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spijt me, maar voor dit antwoord eb ik GEEN internetbron gebruikt. Als deze letterlijke tekst ergens staat, is die na mijn antwoord overgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een + erg goed duidelijk antwoord!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
hahaha dit is even voor de gene die onder mij iets heeft neer gezet groot gedeelte is waar maar laboratoriumratten zijn niet speciaal gekweekt voor gevoeligheid van kanker wand ratten worden juist getest om er voor te zorgen dat de kanker cellen dood worden gemaakt zo dat ze zo der achter kunnen komen hoe je de ziekte kanker kunt tegen gaan ->
(okal zijn der ook beweringen dat de genees middel voor kanker al bestaat maar dat de het achter word gehouden door de medicijn industrie omdat ze denken dat ze niet genoeg kunnen verdienen aan de medicijnen en daarom houden ze het achter nog maals ik weet niet of waar is) zo
-> zo dat ze der achter kunnen komen hoe je kanker kunt genezen zo dat ze het toe kunnen passen bij de mensen om hun te herstellen van de ziekte kanker dus eigenlijk word je rat na een aantal keer dat tie is gefokt en er op is getest eigenlijk zo gemaakt dat tie redelijk bestemd is tegen kanker uiteraard krijg redelijk veel ratten kanker maar genoeg ook niet en dat zijn der meer dan mensen denken
het zal waarschijnlijk wel een vetbultje zijn, maar pas altijd op
als je hem uitnijpt gebruik dan altijd handschoenen of was je handen bijzonder goed

voorkomen is beter dan genezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begrijp ik je goed, dat de bult in een half jaar tijd is veranderd van loszittend naar hard en niet te bewegen?
Vanwege de verandering zou ik dan voor alle zekerheid toch weer naar de dierenarts gaan om er naar te laten kijken.
Uitknijpen raad ik af vanwege infectiegevaar, net als andere antwoorders al deden.