Mijn hond eet hout!! Is dit schadelijk?

We hebben een openhaard, en kleine stukjes hout die ervoor liggen eet hij op! Ook als hij in de tuin loopt, eet hij de stukjes hout die voor het houthok liggen! T zijn kleine stukjes en het lijkt me niet zo gezond, maar is dit ook schadelijk? En hoe kan ik hem dit het beste afleren? Groetjes gns

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
61.1K

Het beste antwoord

Je moet proberen de kamer en de tuin 'hout(snipper)-vrij' te houden en je hond ontzettend goed in de gaten houden. Mijn hond deed dat ook altijd en het gaf echt problemen! Hij was steeds zijn keel aan het schrapen, hij blafte als een zeehond en hij at slecht. Drinken deed hij nog wel, maar ik kon zien dat het hem moeite kostte. Een hond die veel beweegt en weinig eet, valt zienderogen af.

Dus na 4 dagen - eigenlijk óp de 4e dag - ben ik naar de dierenarts gegaan. Er was één houtsplinter blijven zitten in de slokdarm (röntgenfoto: € 140,-!) en die moest waarschijnlijk operatief worden verwijderd (operatie: € 2.100,-!!!). De dierenarts gaf mij eerst nog een tip: geef hem een halve peperkoek (in stukjes natuurlijk) - kleine kans dat daarmee de splinter wordt 'afgevoerd'. Hond blij :) en ik de volgende ochtend nog veel blijer want toen ging hij in de aanval op zijn brokken. Ik heb hem voor de zekerheid de andere helft van de peperkoek ook nog gegeven, maar zijn 'stem' was alweer normaal. Voor de zekerheid nog maar een röntgenfoto laten maken en alles zag er weer normaal uit.

Maar je moet er niet aan denken dat het echt mis gaat! Mij is verteld dat ik nog geluk had dat die splinter was blijven hangen in zijn slokdarm; als die in zijn andere darmen terecht was gekomen en een perforatie had veroorzaakt, had hij het misschien niet overleefd.

Ik heb mijn hond als pup al geleerd dat "los" betekent dat hij los moet laten wat hij in zijn bek heeft, of het nou een bal of een stok of iets anders is. Hij laat het dan ook direct vallen. Als jij voor jouw hond nog niet zo'n commando hebt, probeer het hem dan z.s.m. aan te leren. Want ook al zou je die 2100,- graag voor hem over hebben: voorkomen is beter dan genezen. Het is een cliché natuurlijk, maar o zo waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Takken en schors splintert niet. Splinters komen alleen van gezaagd en gedroogd hout. Openhaardhout is én gezaagd én gedroogd. Dat is dus oppassen.
Ik zou een houten balkje waar de hond aan zou knagen ook uit zijn bek halen. Maar vermolmd hout in de herfst of verse fruittakken in het voorjaar kan echt geen kwaad.

Andere antwoorden (4)

Het kán gebeuren, dat het fout gaat.... vele dierenartsen moeten honden opereren met hout in slokdarm en andere ingewanden. Dat hout is scherp, splinters eraan.... ik zou het hem absoluut verbieden!
Afleren doe je door het hem te verbieden en zorg ervoor, dat het hout er niet ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!! Ervoor zorgen dat het hout er niet ligt is buiten bijna niet te doen, maar ik ga er zeker op letten!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vegen, vegen, vegen ;-))
Graag gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of je hond het commando los kent,zoja dan zou je zodra je ziet dat je hond een stukje hout oppakt,los moeten zeggen en hiervoor in de plaats een hondenkoekje of een brokje van zijn eten geven,herhaal dit telkens,ook kun je een speeltje geven waar hij gek op is. Als je hond het commando los niet kent dan kun je dit snel aanleren,door te oefenen en telkens belonen als je hond het goed doet.
Ze hebben dit in principe heel snel door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je toevoeging Maria16.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha.. Maria kent het ook, zie ik. "Los" werkt inderdaad perfect! En je kunt het hem ook echt in 1 middag leren. Balletje gooien, laten halen, "los" zeggen en op het moment dat hij het balletje laat vallen: 1000 complimenten geven! En opnieuw. En nog een keer en nog een keer en nog een keer... ik zeg 1 middag? Ik corrigeer: een uurtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ook bedankt voor je toevoeging Natha2011.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
YW Wendy.
Enne... "vegen, vegen, vegen" vind ik ook een hele goeie! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan Wendy. Ja Natha2011,ik heb hier een pup lopen van 18 weken en hij kon het al heel snel,soms moet je het nog een paar keer zeggen omdat hij het takje blijkbaar lekker vindt,maar op een gegeven moment luistert hij wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Over een week of 2-3 luistert hij meteen hoor Maria :)
Gewoon BLIJVEN trainen. Mijn hond gaat er in het park wel eens vandoor met het balletje van een andere hond (hahahaha erg grappig altijd!), maar wanneer hij terug naar mij komt gedarteld en ik zeg "Los", laat hij het echt METEEN vallen. De meeste mensen staan daar helemaal versteld van. Terwijl het gewoon een kwestie van trainen is. Zo simpel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En: levenslang blijven oefenen in de vorm van spelletjes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Wendy :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet het,het is al mijn derde bouvierpup.;-)
Stel je voor dat je hond een (grote) splinter ergens in haar verteringsstelsel krijgt, dat is volgens mij niet zo best.

Hoe je het haar afleerd, tja je zou haar telkens als ze zo'n stukje opeet kunnen bestraffen, meer weet ik ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bestraffen werkt niet, maar je heb in ieder geval wel in de gaten dat het echt schadelijk kan zijn! +
Het kan schadelijk zijn, maar hoeft niet. Gedroogd en gezaagd hout is wel schadelijk en gaat splinteren.

Voor de meeste honden is boomschors en herfsthout een aanvulling op het menu. Het is ook zeer goed als tandenborstel en de vrijkomende sappen zijn bijzonder goed voor het tandvlees. Het meeste hout wordt ook niet opgegeten, maar in de mond gekauwd en weer neergelegd.

Er zijn echter houtsoorten die giftig zijn, b.v. dennenhout en taxus. Ook het hout van goudenregen is giftig. Maar takken van fruitbomen, berk, beuk en eik kan geen kwaad. Houd wel in de gaten of het een obsessie wordt, dan kan er een stapeling ontstaan in de darmen, die tot een voornoemde operatie zou kunnen leiden.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
en weer wat geleerd, +
zorg dat hij een stevige kluif heeft waar hij op kan bijten
want dit bijten op hout in dit geval is alleen maar om zijn gebit in conditie en schoon te houden
hij poets hier eigelijk zijn tanden mee
hij zal de takken alleen maar slopen en niet opeten
de spinter zou dan alleen maar in de bek kunnen zitten
maar dit kan alleen maar bij droog hout een tak is altijd vochtig(taai) en zal niet splinteren