Mag een fokker verder fokken met een teef die meerdere pups met epilepsie ter wereld heeft gebracht?

Mijn hond is bijna 4, destijds heb ik ervoor gekozen een rashond met stamboom via de rasvereniging te kopen. Reden daarvoor was dat er bij zo'n fokker alleen gefokt wordt met honden zonder enige erfelijke aandoening. Dus minder kans op ziekte bij de pup.

Nu heeft mijn hond in korte tijd 3 epileptische aanvallen gehad. Ik belde de fokker op, en zij vertelde mij dat in een eerder nest van dezelfde moederhond 2 pups zaten met ook epilepsie.

Mocht zij in dat geval wel verder fokken met dezelfde moederhond? De hond is uiteraard getest op allerlei erfelijke aandoeningen. Of epilepsie daartussen zit weet ik niet, dat hoeft ook niet altijd erfelijk te zijn...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit heel veel kaf onder het fokkerskoren, of het nou mag of niet, het getuigd van een zeer slechte mentaliteit als een fokker doorfoktt met erfelijke afwijkingen en de pups als gezond verkoopt.
Geld verbloemd veel, en het leed dat de hond en de koper aangedaan wordt interesseert zo iemand niet. Als het niet strafbaar is, zou het strafbaar moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had erg goede vertrpuwen in deze fokker, maar ook in de rasfokkerswereld kom je vaak bedrogen uit. Helaas...bedankt:)

Het beste antwoord

Deze fokker hoort dit op te geven bij de rasvereniging. Ze zullen dan een aantekening maken en de fokker krijgt nooit meer een fokadvies voor dat teefje.
Dat wil zeggen dat de fokvereniging dus nooit meer papieren afgeeft dat dit teefje op advies van de vereniging is gedekt.

Als de fokker het tweede nestje heeft gekregen voordat de epilepsie van het eerste nest bekend was, treft de fokker geen schuld.
Niemand kan de fokker verplichten om niet met dit teefje te fokken, maar uit eigen beweging zou de fokker hieruit de conclusie moeten trekken dat zulks niet in het belang van het ras én van een toekomstige koper zou zijn.

Een rashond, gefokt volgens een fokadvies van de vereniging is dus een betere bescherming. Een rashondje wat gefokt is door een lid van de vereniging zonder fokadvies, biedt dus minder zekerheden.

Het blijft natuurlijk altijd een levend wezen. Hondjes kunnen natuurlijk, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, iets mankeren, maar zelf kan je door selectie van fokkers veel leed voorkomen.

Antwoord op je vraag: de fokker moet in het belang van het ras afzien van verdere fok met dit teefje. Helaas is dit altijd op vrijwillige basis. Niemand kan hem dwingen.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord, het 1e nestje van deze hond was een aantal jaar terug. Dus zij wist hier al van en is toch verder gaan fokken met dezelfde teef. Helaas, ook na mijn info over mijn hond heeft ze de hond van de maand toch weer laten dekken. Ik vind ook dat de hond te vaak gedekt wordt trouwens...getuigt voor mij ook minder dat het een fokker is met hart voor de zaak.

Andere antwoorden (1)

Er is geen wet ter wereld die dat verbied, moreel gezien vind ik (en dat is een persoonlijke mening) ook dat het eigenlijk niet meer mag en de hond als fokhond uit het stamboek moet worden verwijdert.