Tot hoeveel graden onder nul, kunnen cavia's en konijnen buiten zijn?

Ik kan mij van vroeger herinneren dat wij de cavia's altijd buiten hadden. Zomer en winter. Nu heb ik zelf 2 cavia's en 2 konijnen buiten staan. Is er een grens qua vrieskou waar ze tegen kunnen? Ze staan vanaf de zomer buiten en lopen gerust over de bevroren grond heen s morgens vroeg. Daarom heb ik het idee dat ze het zelf niet echt merken dat het koud is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
18.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmm gevuld konijn, met gebraden cavia.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
min 18 is nog beter ;-)
Cryofiel
12 jaar geleden
En ik maar denken dat ik de enige was die zulke gedachtes had... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dus... :)) schuif gerust aan (hoe laat eten we?)

Het beste antwoord

Je moet een hok hebben die minstens 40 cm boven de grond staat. Dit is tegen de vorst. Verder moeten ze echt heel veel stro hebben, want dat houdt warmte vast. Een afgesloten stukje in het hok is ook een must, zodat ze niet in de tocht staan, of last hebben van harde windvlagen.
Ik heb zelf een konijn en ik heb een grote stenen bloempot (waar je dier helemaal in past) op zn zij in het hok gelegd, zodat die daar in kan liggen chillen.
Bij -15 zou ik het wel naar binnen doen denk ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, ze staan apart. De cavia's en de konijnen. Ze hebben dus per 2 een hok. Dit is zo'n hok waar een ren onder zit. Ik denk dat ie een halve meter van de grond afstaat. Er zit een stuk nachthok in. Ze staan in een windvrij hoekje. Er zit wel een 3 meter lange ren aan die niet afgeschermd is.
Zou ik die nog moeten dichtmaken, of misschien afsluiten? Want ze lopen er volgens mij dag en nacht in rond:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik zou dat wel afsluiten! Want ons domme konijn gaat soms met super harde regen enzo ook tegen het open stuk hok liggen, zo werd hij laatst kleddernat en had hij natte poep.. Dan zijn ze dus een beetje ziek. Konijnen (en cavia's) denken daar volgens mij niet bij na, dat het koud is ;)

Andere antwoorden (6)

Tenzij je ze niet wilt eten met kerst: ;)
Konijnen die de hele zomer en herfst buiten hebben doorgebracht, hebben een dikke wintervacht ontwikkeld, en kunnen buiten blijven tot ca. 10 graden vorst. Voorwaarde is dat het hok luw staat, met de opening van de wind af, en dat er een nachthok is. In het hok en nachthok wordt extra dik stro gedaan. 's Nachts kan een juten zak voor de opening gehangen worden, of er kan plexiglas voor gedaan worden. In het laatste geval moet er gezorgd worden voor een brede kier, voor frisse lucht.
De ren moet aan de windzijde afgeschermd worden.

Over die cavia's: ik zou die beestje nu al naar binnen doen. Kunnen minder goed tegen de kou dan konijnen.

Toegevoegd na 1 minuut:
beestje=beestjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje voor het antwoord. Ze voorspellen namelijk een koude winter.... Het zijn grote hokken inderdaad met nachthok en een halve meter van de grond. Ze staan in een hoekje uit de wind. De ren moet ik dan nog dichtmaken, al staan die tegen de schutting aan. maar deze is niet helemaal dicht.
Moet ik de cavia's nu ook naar binnen doen als ze al een dikkere vacht hebben gekregen? Ik hoorde ook dat die overgang terug naar binnen weer te groot kan zijn namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meeste ideaal zou een koude schuur of tuin huis oid zijn. De overgang naar een warm huis kan inderdaad wat te heftig voor ze zijn.
min 10 gaat er koud worden voor een dus dan zou je het bv in de schuur kunnen zetten.

wel zorgen voor een nachthok, met lekker veel stro erin en het liefst een andere cavia om warm tegen elkaar aan te liggen.

drinkwater en vers voer in de gaten houden want dat kan bevriezen (van bevroren voer kunnen ze aan de race raken)

het konijn van mijn dochter staat in de winter in de schuur waar het hooguit enkele graden vriest. de bovenkant van het nachthok is karton gemaakt zodat het meer isoleert (op een knaagveilige afstand) en over het dakje ligt een deken zodat het nachthok lekker warm blijft.

in de zomer staat het konijn pukkie (behoorlijk op leeftijd inmiddels) buiten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Afgelopen jaar hebben ons konijn en onze cavia de hele winter buiten gestaan, en het was toch echt geen zachte winter.
Wel staat ons hok tegen het huis aan, en hadden we er bij de ergste kou juten zakken voor gehangen. Als ze vanaf de zomer buiten staan, hebben ze een mooie wintervacht. Cavia's leven in het wild in hoge berggebieden, en ook daar kan het flink koud worden.
Wel zorgen dat er altijd veel stro in het hok zit voor de isolatie. En we hadden ook twee waterflesjes, die we een paar keer per dag omwisselden, zodat ze altijd vloeibaar water hadden.
Het is prima gegaan zo, en vooral het konijn vond de sneeuw geweldig!

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even als antwoord op de vraag: het is vorig jaar zeker onder de 15 graden onder nul geweest, dus dat kan in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt meer op een ijskonijn dan. En een cavia buiten pfff dat deden wij vroeger nooit. Altijd lekker binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De cavia bleef ook meestal in het hok, kwam af en toe even in de sneeuw kijken en vond het dan wel weer goed. Maar 't konijn rauste er dwars doorheen, ging lopen graven en springen en met zijn (haar eigenlijk) neus doorduwen, helemaal leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, vroeger hielden wij ook cavia's en die gingen ook nooit naar binnen. Die hebben lang geleefd wel. Maar of ze het echt prettig vonden weet ik niet;) Ik zie nu wel dat mijn cavia's een dikkere vacht krijgen...
Tot een kou van miljoenen graden onder nul kunnen ze buiten zijn. Levend is een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, humor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar zonder humor geschreven. Het beste antwoord op de vraag in ieder geval. De vraag was gewoon slecht geformuleerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom is er een toelichting:)
Een cavia moet 's winters naar binnen toe. Ik heb een prachtige site voor je gevonden. Alles over de cavia!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hoor. Dat hoeft helemaal niet. Uit eigen ervaring en uit de bovenstaande ervaringen blijkt dat ze perfect in de winter in een buitenverblijf / -hok kunnen vertoeven. Flauwekul om die beesten naar binnen te halen. Echt niet nodig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bron die ik er bij heb gegeven raad het anders af en dat zijn toch cavia specialisten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm ik krijg veel uiteenlopende antwoorden. Maar bedankt voor de site!
Ik had ergens gelezen dat cavia's het niet lekker meer vinden onder de 15 graden dus ik denk dat het beter is om die nu binnen te halen