hoe kan het dat mijn tropische vissen steeds dood gaan?

ik heb afgelopen zaterdag 13 tropische vissen gekocht, maar daar van zijn nu al 5 van dood hoe kan dat. een keer is de warmte pomp uit gevallen maar ze gingen een paar dagen d na dat pas dood.

Toegevoegd na 23 minuten:
het zijn zoet water vissen

Toegevoegd na 1 uur:
en het water moet 23 graden zijn en dat is het geloof ik ook

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Wat is verstandig te doen.

Na het vullen met leidingwater en aansluiten van de , verlichting, verwarming en pomp, er voldoende zuurstofplanten in zetten.
Laat de planten in de bak 3 a 4 weken lekker groeien.
Is alles lekker helder en de planten mooi groen, test dan het water op de hardheid en zuurgraad.
is dan allemaal goed, zet er dan 4 a 9 visjes in uit.
Hierdoor wordt je filter van binnen vuil en gaan bacteriën hun werk doen.
Pas dan werkt je filter.
Nu kan je na 1 a 2 weken weer wat visjes toevoegen.
Bijna alle vissen hebben parasieten en/ of ziekten bij zich!!
Zonder dat de vissen ziek zijn.
Door de stress van het vervoer en/ of ander water, kunnen deze actief worden en kunnen de vissen dood gaan.
Vooral witte stip, komt zo erg veel voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
4 a 9 moet zijn 4 a 5.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blub 1 (gek he dat sommigen vragen steeds terugkomen?) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar warmtepomp is nieuw! ;-)

Andere antwoorden (6)

is de temperatuur goed?
is je voer goed?
heb je wel zuurstof plantjes?
waaren de vissen niet oud?
deden de vissen wel eten?
heb je er een ander dier tussen zwemmen?
kunnen ze voldoende boven komen voor zuurstof?
Zijn ze ergens bekneld geraakt?
Heb je wel het water voorverzorgd?
Over dit laatste...
Je moet voor dat je de vissen in aquarium doet het water goed voorverzorgen

Toegevoegd na 27 minuten:
Heb je de vissen meteen in het water gedaan na dat je het middel hebt toegvoegd. vissen moet je eerst in het zakje waarin je het meekrijgt in het water hangen. ze moeten heeel langzaam wennen aan alle omstandigheden.

Toegevoegd na 32 minuten:
alles moet optimaal zijn. zo mogen er dus ook geen bacterien in het water zitten.
Ik heb trouwens nog een lijstje voor je met dingen die je moet hebben. kijk maar of je het hebt.
· Temperatuur regelaar.

· Bodem bedekking. (ook kom)

· Pomp.

· Filter.

· Lamp.

· Voer. (ook kom)

· Zuurstof plantjes. (ook kom)

· Watervoorbereiding.

· Zuurstof schelp = kom.

Toegevoegd na 2 uur:
blijkbaar heb je alles. Ik kan je vissen niet zien en weet dus verder niet wat er kan schelen. ik hoop dat de rest het overleefd en dat je nog snel iets kan doen om ze te helpen. het zou natuurlijk heel erg zonde van je geld zijn als je de rest ook verliest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13 vissen in één keer is wat veel. Het is beter om af en toe een paar vissen toe te voegen.
Verder is het belangrijk dat je aquarium al een paar weken heeft gedraaid zonder vissen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben het niet met je eens.
iedere keer als ik nieuwe vissen koop ( in al die jaren dat ik een aquarium heb) zijn er wel een paar doodgegaan. zowel de nieuwe visjes, als de oude garde, die niet tegen ziektes kon die de nieuwe visjes bij zich hadden. Dus als ik nieuwe visjes nodig heb, koop ik die het liefst in één keer, zodat ik niet iedere keer zwakke of dode vissen heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij nieuwe vissen doe ik preventief een breedbandband middel in het water. door vervoer zijn vissen al verzwakt (naar de dierenwinkel) een paar netjes waarmee ze in alle bakken peddelen, veel vissen op elkaar dus erg belangrijk dat het water in de bak thuis perfect is en gewoon lekker 'draait' zonder geklungel en aanpassingen om het water goed te houden (zo niet worden ze gegarandeerd ziek, want ze hebben altijd wat onder de leden wat door verminderde weerstand ineens toe kan slaan) dode vissen komen nu en dan voor als je geruime tijd een aquarium hebt, maar als ze met bosjes het loodje leggen.... das nie goe! ;-)
Het kan ook aan het water liggen, want laatst gingen de zoetwater tropische vissen van een vriendin ook dood. Volgens de vissenspecialist lag het aan hun kraanwater. Er zat niet genoeg natrium in. Dus dan moet je wat zout toevoegen (geen keukenzout, maar speciaal zout). Dat kán een reden zijn, maar het kan aan zoveel andere dingen liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
test eerst je water een paar dagen na het vullen,er zijn prima setjes om je ph-kh en gh te testen.veilige waardes zijn Ph tussen de 6,5 en 7 -Kh tussen de 3 en 6 -de Gh tussen de 7 en 12 graad.Dit bij een watertemperatuur tussen de 22 en 27 graden.Veel succes
warmtepomp?
je waterwaarden even na laten kijken. 13 vissen is aardig wat overigens elke vis stelt zijn eigen eisen aan het water.

alleen op de temp letten is vragen om problemen
waar filter je over? hoeveel planten staan erin? wat is de capaciteit van de pomp? welke vissen heb je erin? hoeveel vissen zitten er nog meer in? welk gedrag/symptomen vertoonden de vissen voor ze naar de eeuwige vijver vertrokken? ververs je weleens water? hoeveel voer geef je ze? en ga zo nog maar even door......

(google of kijk hier even rond bij zieke vissen, vind je een hoop nuttige info)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je de visjes gelijk in je aqua gedumpt, of eerst in de zak laten ''wennen''. En is het zuurtegraad van het water wel goed? Je nitreit en je nitraat gecheckt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tropische vissen komen bijv. uit de Amazonerivier in Zuid-Amerika. Ze zwemmen daar in groepen en moeten overleven. Plotseling komt er een groot schepnet en vist de vissen op. Ze worden in zakjes of bakken gedaan en worden vervoerd (soms nogal wild). Dan worden ze in het vliegtuig gestopt, vaak in kisten, en worden helemaal naar bijvoorbeeld Europa gevlogen.
Daarna worden ze weer uit het vliegtuig gehaald en wéér vervoerd in een auto of iets dergelijks.
Na de rit met de wagen gebeurd er nóg meer met de vissen (ze worden in zakjes gedaan of in andere bakken), tot ze wéér in een vervoermiddel worden gepropt en helemaal naar (in dit geval) Nederland worden gereden of gevlogen.
Daar eenmaal aangekomen worden ze nog één keer geëxporteerd naar een dierenwinkel en dan worden ze daar in weer een andere bak losgelaten.
Dan beginnen de vissen nét even op adem te komen, tot er weer een klant komt en ze koopt, waarna ze weer in een zakje met water gaan en uiteindelijk in een aquarium worden gedaan.
Na al dat reizen en télkens weer opnieuw in een andere bak worden gedaan, is de vis zó van slag dat hij het meestal niet overleefd en vaak binnen en paar dagen sterft.

Dat de waterverwarmer een keer is vergeten aan te zetten kan ook goed de oorzaak zijn. Of misschien is het voer dat ze te eten krijgen niet goed voor ze?