Wat zijn de (medische) 'consequenties' van een rood/zwarte kater ?

Wij krijgen binnenkort een nieuw poesje, dat ongeveer tussen kerst en oud en nieuw bij de moeder weg mag. Althans, wij en de eigenaar gingen er van UIT dat het een poesje was, voornamelijk omdat het een schildpadje betreft. De foto is niet heel duidelijk, maar het is een getijgerd poesje met ondermeer zwart en ook wat - zij het minimaal- rood haar. (De moeder is een schildpad maine coon, de vader een rode noorse boskat).

Nu is ze gisteren met het beestje naar de dierenarts geweest , (inenten/ontwormen) en tot onze verbazing deelde deze mee dat het een katertje blijkt te zijn !

Ik weet dat tortie toms meer voorkomen (katers met een extra x-chromosoom), en ik weet dat dit effect bij mensen bepaalde groei-afwijkingen (syndroom van Kinefelter) kan geven (die ik in een maine-coone/boskat niet zo erg zou vinden ; extra lichaamsgrootte), maar ik kan zo niets vinden over het medische effect op katers, en eventueel andere problemen die ze zouden kunnen krijgen. Zaken als steriliteit, laag testosterongehalte, dyslexie en gyneomastie zijn voor een poes natuurlijk geen enkel probleem.

Lijkt het syndroom van Kinefelter bij katers op dat bij mensen, of is het eigenlijk een totaal ander soort aandoening met heel andere gevolgen ?

Toegevoegd na 1 uur:
Hoe het genetisch werkt en welke variaties er mogelijk zin is mij overigens bekend (en is ook vrij makkelijk te vinden); wat ik vooral wil weten zijn de mogelijke consequenties voor ‘katerdingetjes’ als blaasgruis, nierstenen, gewrichtsproblemen e.d.)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We hebben haar/hem zelf (nog) niet onder handbereik ; het beessie bevindt zich ruim een uur rijden verderop. We hebben ze één keer gezien toen ze nog heel jong waren (twee weken) en hoewel we eigenlijk een katertje zochten, deze hebben uitgekozen omdat we ze zo leuk vonden. Nu kregen we dus gister een mailtje van de huidige eigenaar dat de dierenarts geconstateerd heeft dat het om een kater gaat. Althans ; uiterlijk. Met twee x-chromosen kun je natuurlijk nog meerdere kanten op, inclusief diverse gradaties van hermafroditisme. Zo hadden mijn ouders vroeger een poes (dachten we) en toen min vader die liet steriliseren, kwam hij thuis met een gecastreerde kater ; de balletjes waren blijkbaar nooit ingedaald. Maar hier is dus het omgekeerde aan de hand : al was ik er natuurlijk niet bij, ik begreep dat de dierenarts balletjes heeft gezien. Zelf kan ik pas kijken / checken als ik ze weer in handen heb ; en dat wordt pas na de kerst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat met dyslexie :)
Ik weet dat het niet zo bedoeld is maar moest er toch even om lachen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en de kleurslag heet niet black tabby (agouti)?
deze kan ook goudbruin bevatten wat kan lijken op rood
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.geerstuk-cattery.nl/page5.php black tabby mackerel kleurslag en waarschijnlijk een gezonde dekKATER) ;-)
weet alleen niet of het een lookalike is w.b. de kleur
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat het een goed advies is m.b.t. verzekering, als er een grote kans op zwakkere gewrichten is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor deze totaal nutteloze offtopic bijdrage, maar ik kan het niet laten: aaaah wat een schatje! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses aanvaard!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan sluit ik me ook aan. Ik ben geen kattenliefhebber, mar dit ziet er toch uit als een heel leuk beestje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben, zoals ik al zei in een reactie op mijn antwoord, ook geen kattenliefhebber. Echter moet ik ook toegeven dat dit, net als vele, een heel schattige kitten is! (Misschien ben ik wél een kittenliefhebber, qua cuteness)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mannetje, vrouwtje of hermafrodietje ;verzekerd wordt-ie sowieso. Dat hadden we al besloten met het overlijden van onze vorige kater (nierfalen) en de giga-rekeningen die hij in zijn leven vóór ons had opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tsja, dat is soms het "nadeel" aan een huisdier. Helaas zijn dierenartsen nog altijd in staat hun eigen prijzen te bepalen. In mijn ogen belachelijk. Een gewone afspraak van 5-10 minuten kost al snel 30-40 euro!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat valt hier wel mee, normaal een tientje ofzo en dan ben je zo een half uur verder, maar zodra je medicijnen nodig hebt gaat het hard, en opereren kost uiteraard helemaal de hoofdprijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier is blijkbaar een gewone afspraak al vrij prijzig. En dan wil ik zeker niet spreken over opereren of medicijnen. Hou op hou op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dierenartsen kosten de mensen zelf veel. Huisartsen krijgen betaald van de regering. Dat is het verschil;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Conqie: Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in, maar aan het recent uit de grond gestampte gebouw te zien, heeft de dierenarts in mijn dorp toch wel degelijk genoeg verdient. Ik zeg niet dat je enkel voor die 10 minuten betaalt, maar als je 30 euro per 10 minuten verdient, verdient je er 180 in een uur. Dat verdienen de meeste mensen niet eens per dag. Ik denk dat het echt wel minder kán, maar uiteraard verdient een dierenarts ook graag geld. Natuurlijk komen hier nog vele uren bij te zitten, zoals adminstratie en vast nog veel meer, maar het lijkt me sterk dat een dierenarts "maar" 2 uur per dag "werkt" en de overige 7 (of meer?) aan dit soort werk besteedt. Mocht dit wel zo zijn, dan is €360,- voor 2 uurtjes "betaald" werk niet zo heel raar. Let wel dat dit dan €7200,- per maand is. Natuurlijk er zijn nog kosten van... en ... en... maar samengevat zijn dierenartsen te duur. Thuis hebben wij geen huisdieren, maar bij mijn vriendin een oude hond. Nu is deze hond ziek, en de prijzen die ik hoorde voor een consult, bloedonderzoek (waar je alleen informatie uit krijgt), eventuele operatie of medicijnen, zijn voor mij toch erg grof.

Het beste antwoord

In principe heb je dus een lapjeskat. Na wat zoekwerk is het eigenlijk onmogelijk om een mannelijke lapjeskat te hebben, echter kon ik dit erover vinden:

"Lapjeskatten kunnen vrijwel alleen vrouwelijk zijn. De tekening is genetisch bepaald doordat de twee hoofdkleuren van de kat, rood en zwart, (eumelaninen en phaeomelaninen) op de geslachtschromosomen zitten. Door een genetische afwijking (klinefelter syndroom) komt er soms een lapjeskater voor, maar die is meestal onvruchtbaar."

In die geval zijn de medische consequenties dus dat hij onvruchtbaar is.

Elders vond ik hetzelfde, over de schildpad kater.

"Dezelfde chromosoomafwijking komt bij veel andere dieren en mensen voor. Het wordt Syndroom van Klinefelter genoemd. Deze chromosoomafwijking leidt tot steriliteit - wanneer een schildpad kater niet steriel is, is hij om een andere reden een schildpad."

Dit geeft dus eigenlijk hetzelfde aan.

Elders vond ik een vergelijkbare vraag (op een vergelijkbare site). Daar werd naast het Klinefelter (jij maakte er Kinefelter van) gezegd dat de kat "chimeer" kan zijn.

Een tweede verklaring is dat de kater een chimeer is. Dit komt voor als in een heel vroeg stadium van de ontwikkeling twee vruchtjes samensmelten of met elkaar botsen en daarbij cellen uitwisselen. Een héél vroege siamese tweeling zeg maar. Het kitten dat uit zo'n vruchtje verder groeit, draagt dus eigenlijk cellen in zich van twee verschillende individuen. Als de samengesmolten of gebotste vruchtjes van twee rode of zwarte katers waren, dan zullen we niets merken, want het geboren kitten zal dan ook een rode of zwarte kater zijn. Als er echter een rode met een zwarte kater is gebotst/samengesmolten, dan wordt een rood-zwarte kater geboren. De testikels zullen van één van de twee oorspronkelijke individuen zijn. De kater is dus wel vruchtbaar en vererft de kleur van het individu dat de testikels heeft gevormd, dus ofwel zwart, ofwel rood. Natuurlijk komt het ook voor dat een vrouwelijke embryo met een mannelijk embryo botst. Ook dan kan (afhankelijk van de kleuren van de embryo's) een lapjeskater geboren worden. Zijn lijf zal dan bestaan uit stukjes die eigenlijk vrouwelijk zijn en stukjes die eigenlijk mannelijk zijn. Aangezien het om een kater gaat, zal het stuk dat de geslachtsorganen heeft ontwikkeld, dus mannelijk zijn.

*Antwoord gaat verder in de reactie*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naast het K(l)inefelter syndroom kan je kat dus ook chimeer zijn. Hoe dan ook zijn de gevolgen hetzelfde als dat bij mensen, waarvan onvruchtbaarheid de enige is die eigenlijk van toepassing is voor een kater. Zoals je zelf aan geeft:
"Zaken als steriliteit, laag testosterongehalte, dyslexie en gyneomastie zijn voor een poes natuurlijk geen enkel probleem." Hierop kan ik zeggen: steriliteit: In principe wel een "probleem", voor de kat, aangezien dit voorkomt dat hij zich voort kan planten, laag testosterongehalte: In jou geval niet heel erg, maar in de natuur zal het hierdoor mogelijk een zwakkere kater zijn, wat zijn kansen (mocht hij toch vruchtbaar zijn) op voortplanting kleiner maken. Dyslexie: Een kat kan naar mijn weten niet lezen, dus dit is niet zo erg. Gynaecomastie: Mensen zouden kunnen worden gepest, of het directe invloed heeft op je kater durf ik niet te zeggen, hoe dan ook ziet het er misschien wel "raar" uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, voor een HUISpoes geen enkel probleem. Hij/zij zou (zal) sowieso met 6 maanden gecasteerd/gesteriliseerd worden.
Volgens mij hebben vrouwelijke poezen ook geen borsten, dus kan ik me voorstellen dat katers daar dan ook geen last van kunnen krijgen. Hoe het genetisch werkt en welke variaties er mogelijk zin is mij overigens bekend (en is ook vrij makkelijk te vinden); wat ik vooral wil weten zijn de mogelijke consequenties voor typische 'katerdingetjes' als blaasgruis, nierstenen,wellicht gewrichtsproblemen vanwege de groei etcetera.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben katers wel meerdere tepels? (dit is wel zo bij vrouwelijke als ik me niet vergis). Dit zou dus een gevolg kunnen zijn. Het komt er simpelweg op neer dat zo'n dier (maar ook een mens) deels man als vrouw is. Door het dubbele X chromosoom is het eigenlijk een vrouw, maar door het Y chromosoom ook een man. Als je aanneemt dat het een klinefelter syndroom is, kun je dus in principe hetzelfde verwachten voor dieren als mensen. (mits toepasbaar).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die dyslexie lijkt mij toch wel problemen geven hoor ;-) Dat zegt mij nieuwe kat tenminste. Ik heb hem vandaag 2 weken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog wat gevonden: Het Klinefelter syndroom is vaak de oorzaak van een schildpad kater. Het kan zijn dat je kat nogal groot wordt. Verder valt het schildpad effect vaak alleen op bij katers, aangezien dit niet "normaal" is (niets nieuws voor jou gok ik). Deze katten zijn vaak klein als ze geboren worden, maar groeien sneller dan normaal (met mate in de ledematen). Dit kan dus natuurlijk, net zoals bij mensen, gewrichtsproblemen veroorzaken (lijkt me niet meer dan logisch). Vaak hebben ze een "slungelachtig" uiterlijk. Verder hebben ze vaak een vrouwelijk(er) uiterlijk en gedrag. Buiten het feit dat bv. blaasgruis bij mannelijke katers eerder voorkomt dan bij vrouwelijke, kan het dus zijn dat een XXY kater hier een verkleinde kans op heeft, aangezien deze "vrouwelijker" is. Hier heb ik echter geen bewijzen van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"blaasgruis bij mannelijke katers eerder voorkomt dan bij vrouwelijke," Ik weet echt dat je het zo niet bedoeld, maar ik las toch even automatisch door naar vrouwelijke katers :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha, inderdaad heel apart geformuleerd. Ik ben niet zo'n kattenliefhebber en noem gebruik de termen poes en kat door elkaar(onterecht). Vandaar deze fout. Het zou dus moeten zijn:
Buiten het feit dat bv. blaasgruis bij katers eerder voorkomt dan bij poezen, kan het dus zijn dat een XXY kater hier een verkleinde kans op heeft, aangezien deze "vrouwelijker" is. Hier heb ik echter geen bewijzen van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas geen nieuwe info - maar misschien juist ook wel goed. Dat het een kater is is inmiddels bevestigd. De rest zullen we moeten afwachten....