Hoe knip ik de nagels van een panische hond?

Mijn hond is hyper hysterisch met nagels knippen.. de dierenarts is na 1 nagel gestopt met knippen omdat hij bang was dat haar hart er mee zou kappen van de stress en ze zit in de top 3 met rampgevallen in 8 jaar tijd bij zijn praktijk. Nu moet ze onder narcose om haar nagels te laten knippen. Dit voorkom ik liever. Hoe kan ik haar zelf weer knippen? Ze heeft al een keer in mijn wang gebeten, de houtgreep helpt niet want ze raakt helemaal over gaar toeren. Het wordt elk jaar erger. Vorig jaar had de dierenarts in de poot van haar zusje geknipt, dus nu lukt er helemaal niks meer. De andere honden rennen en spelen, alleen zij doet nooit echt mee, dus slijten doen ze niet. Wie heeft een idee? Diazepam heb ik 1 keer geprobeerd, alleen toen heb ik haar de hele nacht in leven moeten zien te houden omdat ze weg viel. ( adviesje van de DA)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
23.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weleens een GD geprobeerd? het is puur paniek wat zich heeft weten te ontwikkelen waardoor het diertje zich enorm druk maakt en 'flipt' je hoeft bv niet gelijk te knippen maar je kan de hond aan de tang laten wennen, zonder tang wat aan de pootjes zitten, vervolgens met de tang wat dichterbij, dan aan het geluid van de tang laten wennen etc. met lekkers en voorkomen dat het dier vlucht krijgt het wellicht de kans om over die angst heen te komen.
stapje voor stapje, met geduld en vooral pos associaties bij elk stapje.

Het beste antwoord

Je geeft echt te weinig informatie. Hoe oud is de hond. Welke leeftijd heeft ze?

Ik zou beginnen met: op de leeftijd van 8 weken begin je met iedere week één nageltje te knippen en een lekkertje te geven. Daarna twee nageltjes na elkaar enz.
Maar daar heb je nu natuurlijk niets meer aan.

Gebruik van het onschuldige Rescue Remedy van Bach zou kunnen helpen. Het is een uit planten getrokken kalmeringsmiddel dat onmiddellijk werkt. Verkrijgbaar bij de Natuur-winkel. Heel soms gebruik ik het als er noodsituaties ontstaan, zowel voor mens als dier.

Om de nagels op een natuurlijke manier te "knippen", kan je haar ook iedere dag een half uurtje aan de fiets nemen. Werkt als een vijl.

Bij honden die op een gevorderde leeftijd zijn blijven de nagels doorgroeien en is knippen onvermijdelijk. Je zou nu een combi kunnen maken: laat eenmalig de nagels knippen onder een roesje bij de dierenarts. Dat is niet zo ingrijpend als een narcose. Daarna begin je met het fietsen, zodat ze kort blijven.

Als je nog nooit met haar gefietst hebt, moet je dat wel opbouwen.

Nog even dit: ben je wel eens bij een trimster geweest? Die zijn reuze handig in het knippen. Lijnen de hond aan met een snuitje en een lijn op de trimtafel en voor je het weet is het gepiept. Ze zijn veel geroutineerder dan een dierenarts of zijn assistente.

Vijlen kan ook, met een paardenvijl. Sommige honden hebben angst voor knippen en niet voor vijlen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Sorry, ik zie nu dat ze 8 jaar is. Ik had er overheen gelezen.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze is 9, maar dat lijkt me niet relevant. Ik heb haar van alles gevoerd... valium, bach , diazepam, maar het helpt allemaal voor geen meter. Ik heb wel eens met haar gefietst, maar ze is dus ook bang voor de fiets. Nooit iets geks gebeurd....maargoed, het is echt een stress kip, sinds ze klein is al. Ze is kort harig ( boerenfox). Die hoeven niet echt naar de trimster. De dierenarts had haar al op de tafel met een snuitje. Ze hijgt zo erg dat haar tong blauw ziet. Vandaar dat hij stopte na 1 nagel. Ik zal die nagelvijl eens proberen...maar ze laat het niet eens toe als ik aan haar poot wil zitten. Haar zus is wel "normaal" en de cocker ook die ik heb....dit is echt een frustie die 0 vertrouwen heeft in niks, en dat is voor mij ook wel eens lastig. Vandaag had haar zus een zere poot, en zij laat mij gewoon even kijken en voelen... Spikey doet dat voor geen goud / brok / worst. Het roesje wilde ik voorkomen, maar ik denk dat ze toch het haasje is....
Ivana
12 jaar geleden
Voor dat roesje hoef je niet zo bang te zijn. Ik denk dat er verder weinig opzit. Triest hè, als je een hond hebt die overal bang voor is.
Ik heb ook een korthaar hond. Ben na een half jaar naar de trimster geweest om haar nagels te laten knippen. Voordat ze er erg in had was het al gebeurd. De trimster wilde er niet eens iets voor hebben. Toch maar vijf euro in haar hand geduwd. Mijn hond is ook een zeer nerveus type, maar met heel veel rust heb ik haar erg ver gekregen.
Ik denk niet dat ik verder nog zinvol advies kan geven. Het beste gewenst. Groetjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja het is voor het beest ook erg... ik weet nog toen ze klein was, een puppy, dat ik haar niet eens kon optillen, ze wilde dt echt pertinent niet. Omdat het mijn eerste setje honden was heb ik ze domgenoeg uit een stal gehaald bij de fokker. Er was ook geen moeder bij. Die andere puppy's waren nog banger, er zat er 1 bij die kroop echt in de hoek van de stal. Dus ik heb de 2 middelste genomen. Er was er ook nog 1 hyperactief aan het rennen, naja dat zag ik ook niet zitten. Achteraf denk ik wel eens dat die hond misschien minder gefrustreerd was. Ik schrik me namelijk ook kapot als ze ineens van slaapstand - paniek - opspringt en die mand door de kamer slingert...Dus het is best belangrijk dat je een hondje uit een goed nest haalt, want het hele leven veranderd al door een hond en zeker door een hond die zich niet aanpast en geen vertrouwen krijgt. Ik denk dat een roesje dan toch de beste oplossing is... :S

Andere antwoorden (2)

Om ze kort te houden kan je proberen haar zoveel mogelijk over steen te laten lopen. Veder kan je het misschien proberen om er een spelletje van te maken, of haar te belonen (maar waarschijnlijk heb je dit al geprobeerd).
Je kan ook proberen haar er aan te laten wennen. Laat het schaartje rondslingeren zodat ze er aan kan snuffelen. De volgende stap is dat je bijv. doet alsof je je nagels bij je zelf er mee knipt. Laat haar dan ook toe kijken. Probeer zo steeds een stapje veder te komen.
Heel veel succes!

Toegevoegd na 2 uur:
Oei, lastig. Misschien kan een steen onder de voederbak helpen. Dan moet ze over de steen om bij haar eten te komen. Dat raadde ze bij konijnen aan (ik heb zelf geen hond, maar een konijn) om hun nagels kort te houden. Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi! De andere 2 hebben dit probleem niet, omdat zij wel spelen.... dit hondje speelt niet... met niks... Soort chronische depressie heeft ze al 9 jaar... Het schaartje heb ik op de tafel liggen en ik ga ermee spelen. Roep haar en laat het zien. Haar staart gaat gelijk tussen haar benen, alsof ik met een bijl of een cirkelzaag haar nagels wil knippen. Met oud en nieuw is het ook weer feest...arm beest... zij is ook de enige met gezondheids problemen. Slecht gebit, veel haar uitval. Oor mijt. Schrik aanvallen.. vanuit het niks. Nerveus met eten. En dan kan ik echt nog zo lief zijn ze heeft het gewoon moeilijk.
Behalve oefenen en vertrouwen proberen te winnen, zou je haar kunnen sederen. Bij de dierenarts kun je een orale sedatiepasta halen (sedasan). succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wanneer je niet (veel) overdoseert zou dit toch geen gevaar moeten opleveren. Bovendien nog altijd minder risicovol dan anestheseren..