Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Luistert een cavia naar zijn naam als je hem roept?

Wij hebben vorige week een hele jonge cavia gekocht, 9 weken. Nog echt kleiner dan de volwassen maat. We doen ons best om het hem zo prettig mogelijk te maken. Knuffelen hem veel wat hij heel duidelijk ontzettend fijn vindt, net als wij:) Het proces van tam maken gaat dus goed, maar op een vraag vind ik maar geen antwoord. Of een cavia reageert op zijn naam, straks als hij volwassen is, of meer op de herkenning van jouw stemgeluid en intonatie, of helemaal nergens op. Ik had ooit cavia's, maar die reageerden vooral als het voer in kast hen riep.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je cavia reageert op wat jij hem leert!
Als je zijn naam roept en dan meteen iets te eten geeft, dan zal hij na verloop van tijd komen als je zijn naam roept. Dat heet "conditioneren". Ook als je hem langzaamaan geen beloning meer geeft zal hij komen als je zijn naam noemt.
Maar of je, om maar iets raars te zeggen "ijskast" noemt, of zijn naam: het ligt eraan hoe jij het hem aanleert.
Ze reageren zeker ook ook op de stem en op de intonatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja! Als (bijv.) Henk in caviataal 'voer' betekent, dan reageert hij en komt hij aangerend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha ha! Ja, zo zit dat waarschijnlijk:)
mijn cavia's reageerden altijd op de koelkast als ie open ging gingen ze piepen en toen gaf ik ze ook wat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding