Papegaaien apen geluiden na. Dit doen ze dus ook bij woorden die je spreekt. Als je ze maar vaakl genoeg een lekker hapje geeft als ze het juiste geluid maken als jij een bepaalde zin zegt, gaan ze dat doen. Het is geen praten, het is een aangeleerd mechanisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het wild imiteren papegaaien andere papegaaien omdat ze elkaar als groepsgenoten zien. Wanneer je dus een papegaai tussen de mensen stopt, gaat de papegaai de mens imiteren omdat het dier denkt dat de mens zijn groepsgenoot is. De papegaai is een heel sociaal dier en houdt dan ook van babbelen. Het dier vraagt vaak snel al om aandacht (naar andere papegaaien maar ook naar mensen) waardoor mensen reageren omdat ze dat leuk vinden. De papegaai vindt het vervolgens leuk om aandacht te krijgen en blijft reageren. Mensen kunnen papegaaien woorden leren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderzoekers maakten röntgenbeelden van ‘pratende’ parkieten. Terwijl de parkieten spraken, bleken ze hun tong naar boven en naar beneden te bewegen . En dat is uniek.

Papegaaiachtigen – waaronder ook de parkiet – hebben een hele gespierde tong. Die hebben ze in eerste instantie ontwikkeld om hun omgeving te verkennen en voedsel te hanteren. Maar blijkbaar heeft deze tong er een functie bijgekregen en helpt deze papegaaiachtigen om de spraak van de mens na te doen en duidelijk te articuleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Papagaaien praten niet maar doen na.
Als jij met een stukje fruit aankomt en daarbij een word zegt nemen zij het op. Het moet geen zin zijn ofzo maar een makelijk en kort woord. Als je bijvoorbeeld steeds ''lekker'' zegt en dit elke dag zo doet imiteren zij het. Ze zien je dan en gaan ''lekker'' zeggen. Wat ik wel wil zeggen is, heb geduld, en soms heel veel want je papagaai moet hier soms lang over doen. Soms lukt het gewoon niet. dat ligt dan niet aan jouw maar je papagaai kan het gewoon niet.