Wat is er met mijn kat?

Mijn kat heeft de hele tijd een tranend oog. Moet ik hiermee naar de dierenarts of kan ik het gewoon laten zitten? Kan het zijn dat de traanbuis misschien verstopt zit? Zo ja wat moet er dan gebeuren? Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het traanbuisje verstopt zit want dan zou het oogje niet tranen.
Maar het kan wel een ontsteking aan het oog zijn of er zit wat hardnekkig vuil in of een krasje op het oog ik zou er mee naar de dierenarts gaan als het te lang duurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het al meer dan een half jaar duurt(zoals je zelf zegt) zou ik er voor de zekerheid maar even naar laten kijken door een dierenarts, "iets" in een oog (een stofje, een haar etc.) kan altijd maar dat duurt hooguit een dag, heel misschien twee dagen.
12 jaar geleden
als het alleen een tranend oog betreft, en de kat heeft er verder geen last van, dan heb je goede kans dat de traanbuis verstopt zit.
ik zie dat meer als een cosmetisch probleem dan als een medisch probleem.
je kan de traanstrepen schoonmaken met oogsmeerremover van beaphar.
de dierenarts kan een poging wagen om het traanbuisje door te prikken, maar dat lukt maar in hooguit 50% van de gevallen, en je kat moet toch onder narcose ervoor.
mijn advies is er vrede mee te hebben.

Toegevoegd na 3 uur:
correctie, het spul van beaphar heet traansmeerremover.
Rieneke1
12 jaar geleden
Probeer het oog een paar dagen lang, enkele malen per dag te wassen met lauwe kamillethee.
Kamillethee laten trekken als gewone thee, af laten koelen en met een gezichts-pad gedompeld in de thee, het oog voorzichtig uitwrijven.
Dit werkt tegen een eventuele ontsteking, is reinigend, samentrekkend en bevat vitamine C.
Ivana