Hoe kan ikzorgen dat mijn hond en kat goed met elkaar omgaan?

Ik hou zielsveel van mijn kat, maar we hebben sinds kort een hond die binnen woont (zijn moeder woont buiten) onze kat is als de dood voor de moeder, die haar al bijna drie keer heeft vermoord (die háát katten), die laatste keer was het ergste, daardoor kreeg mijn Lientje problemen met haar darmen, wat nu grotendeels achter de rug is, maar goed: de pup is nu een half jaar. Als hij onze kat ziet jaagt hij haar achterna, als spel, hoe moeten we dit voorkomen, moeten we de pup iets anders aanleren? Dit gedrag afleren? En hoe moeten we zorgen dat dit spelletje niet overslaat in haat net als bij zijn moeder? De kat is door de moeder trouwens doodsbang voor honden. Help me alsjeblieft, ik hou echt met heel mijn hart van mijn kat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Antwoorden (4)

Toch aan elkaar laten wennen. Gedrag afleren, dus 'nee' zeggen als hij achter de kat aan gaat. Luisterd hij? Gelijk belonen met een lekker snoepje en enthousiast tegen hem praten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is geen leven voor je kat.
het klinkt alsof je de honden niet onder controle kan houden.
het beste is zsm met de pup op cursus te gaan, zodat je leert hoe een en ander aan te pakken.
uiteraard moet de pup leren dat hij niet achter de kat aan mag jagen, en wel per direct.
Rieneke1
12 jaar geleden
Als jouw Labrador uit een raszuivere jachthondenlijn is gefokt, moet je dit gedrag onmiddellijk in goede banen leiden.
Op de eerste plaats is een pup, omdat het een hond is, al speels met alles wat beweegt. Daarnaast heeft hij in zijn genen ook de drift van het jagen.

Jagen mag, maar alleen en op uitdrukkelijk verzoek van de eigenaar. In het jachtveld dus en niet op alle plaatsen die de hónd leuk vindt.
Voor je het weet jaagt hij op auto's, fietsen, weghollende kinderen.
Daarnaast heeft deze pup al iets van het jachtgedrag (op de poes) van zijn moeder meegekregen. Zelfs al zou hij niet hebben gezien dat ze de kat najaagde, de pup heeft haar opwinding geproefd bij het zien van de kat.

Een jachthond samenhouden met een poes is heel goed mogelijk, maar dan moet je wel weten waar het om draait.
De hond heeft, zeker binnenshuis, niets in te brengen. De kat mag nooit worden "gehetzt", zoals dat in jagerstermen heet.

Lijn de hond aan en laat de kat lopen. Bij het eerste teken van opwinding van de hond, moet je hem corrigeren. Zonder woorden. Je mag alleen een sissende klank uitstoten. Ruk aan de riem en geen oogcontact. Dit hou je vol tot de pup zich onderdanig gedraagt en rustig gaat liggen. Dan beloon je hem met een klein brokje. Herhalen, herhalen...tot hij laat zien dat hij het begrepen heeft.
Niet tegen de pup gillen of schreeuwen, dat activeert het jachtinstinct.

Mocht je het alleen niet kunnen klaren, vraag dan eenmalig hulp aan iemand die verstand heeft van jachthonden en hondengedrag.
Ga met de pup (en met de moederhond) op jachtcursus. Een echte jachthond moet werken om zich voorbeeldig te gedragen. Anders kan hij zijn energie en frustratie niet kwijt en krijg je dit soort toestanden.

Je kat hoeft echt het onderspit niet te delven als je het goed en verstandig aanpakt.

Ik houd een jachthond samen met een Blauwe Rus. Ze zijn de beste vrienden. Er wordt NIET op gejaagd, dankzij een goede training.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
waar ik al op hoopte ivana, uitstekend advies, +
Ivana
12 jaar geleden
En van wie mag die min dan wel zijn? Bedankt Rieneke!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet van mij.
Ivana
12 jaar geleden
In dat geval moet je heel goed naar je hond kijken welke geërfde eigenschappen de boventoon voeren. De ene ouder is dan de jachthond, met al zijn jachtdriften. De andere ouderhond is de waak en verdedigingshond.
Je moet in dit geval dus echt verstand van honden hebben om te weten op welke geërfde eigenschappen je in moet spelen om de hond in het gareel te krijgen en ten aanzien van de kat bij te sturen. Het is prima te doen. Misschien toch even een goede hondentherapeut die zich hier even over buigt?
Succes!
Probeer te trainen met de clicker, als ze bij elkaar in de buurt zijn iets lekkers geven, net zolang tot ze steeds dichter bij elkaar zijn.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/78795-de-clickermethode-hondentraining-en-clickertraining.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Die click moet er dan zijn voordat de jachtdrift is ontstaan. Is die eenmaal aanwezig, dan is er geen houden meer aan. Ik weet niet of een ongeoefend iemand het juiste moment kan kiezen, maar het is te proberen. Doe je het echter te laat, dan beloon je de neiging tot ongecontroleerd jagen.