Moet je voor dierenarts assistente goed rekenen kunnen?

Ik doe de opleiding SPW niv. 4,daar moet je ook wel kunnen rekenen voor bijv. financiën, medicijnen, wegen etc. Alleen zit ik er soms wel eens aan te denken om ooit eens een opleiding voor dierenartsassistente te gaan doen dat trekt me de laatste tijd steeds meer. Ik twijfelde altijd al tussen deze twee opleidingen.

Er zijn alleen een aantal dingen die me daarvan weerhouden om dierenartsassistente opleiding te gaan doen, zoals dus onder anderen het rekenen (ik heb dyscalculie en krijg hier nu ook bijles voor), maar ook salaris en werkaanbod heeft er mee te maken maar hoofdzakelijk het rekenen.

Nou vroeg ik me of er iemand die ervaring heeft met deze opleiding en/of het beroep hier tips en advies over kan geven en ervaringen kan vertellen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik ben al jaren dierenartsassistente en ja, je moet toch wel redelijk kunnen rekenen.
In een eerder antwoord wordt al aangegeven dat veel via de computer gaat tegenwoordig, dat is waar, maar je moet toch echt ook wel e.e.a. zelf kunnen. Gelukkig is er dan altijd de die oude vertrouwde rekenmachine, maar je moet wel inzicht hebben in HOE je iets uitrekent.
Denk aan berekenen van doseringen van injectievloeistoffen, pillenkuren, de juiste verhouding bepalen voor medicijnen in een suspensievloeistof, maar ook BTW ergens af of bijtellen, opslagpercentages bij een inkoop berekenen om prijzen in de computer te zetten. En natuurlijk mag er bij het berekenen van medicatie of doseringen het NOOIT fout gaan.
Dus het ligt er aan hoe erg dyscalculisch je bent of je het aankan.

Wat betreft je andere redenen om te overwegen dierenartsassistente te worden: Het salaris is niet veel, maar dat hebben de meeste dierenartsassistentes ervoor over. De werkgelegenheid wordt steeds beter. Vooral als je ook je paraveterinair-specialisatie haalt. Het ligt er een beetje aan waar je woont, maar vooral in de grote steden is juist een redelijk tekort aan gekwalificeerde assistentes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helaas voor jou moet ook een dierenartsassistente heel goed kunnen rekenen.

Een dierenartsassistente moet een hoeveelheid aan medicatie kunnen berekenen, ze is verantwoordelijk voor de apotheek voorraad en ze moet de facturen op kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Een computer moet ook op de juiste wijze worden aangestuurd. Als je foute informatie (getallen) aanlevert, zal de uitkomst ook niet kloppen. Er is inderdaad er veel rekenwerk bij het beroep van dierenartsassistente.
Net als overal is een zekere reken kennis nooit weg, maar dierenartsen maken niet zelf de medicijnen meer. Afrekenen gaat via een computer, je moet 35 euro betalen, je geeft in 50 euro en de comp zegt dat je 15 moet teruggeven.
De rekeningen gaan ook niet meer met de hand. je typt in 5 tubes zalf, de computer rekent dan uit dat 5 x 4.99 24.95 is.
Rekenen in niet onbelangrijk, maar niet het struikelpunt.

Salaris is minimum loon en verder gebaseerd op opleiding en werkervaring. Een goede praktijk heeft een CAO.

Werkgelegenheid is matig, maar gezien de leeftijd opbouw van Nederland, redelijk te noemen.

Is vaak wel hard werken, je moet tegen verdriet kunnen en genieten van de blijheid bij de mensen ( en oke dieren). 23
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je niet te snel afschepen
overal moet gerekend worden maar overal zijn ook hulp mindellen voor, maak je niet te bang.
Als je echt iets wilt kan je meer dan je denkt
Ga er gewoon voor.
Succes