De maag van mijn kat voelt vaak hard aan. Wat is er aan de hand?

Mijn kat is volgens de arts gezond. Maar hij eet niet graag natvoer. Als hij het wel eet komt het er vaak weer uit. Dus eet kat brokjes. Dure eiwitarme brokjes want kat heeft een gevoelige blaas. (ontsteking) Deze brokjes eet hij mondjesmaat. Maar houdt hij wel binnen. Soms geef ik kat wat eiwitrijke brokjes. (kwart handje) En dan lijkt het erop alsof de maag daar een keiharde bal van wordt.
Hij gedraagt zich dan ook katterig.

Kent iemand dit?

Ik vind dat kat ook best aan de maat is, helemaal als je weet dat hij 1 handje brokjes krijgt per 24 uur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

moeilijke vraag.
blijkbaar heeft je kat een erg gevoelige maag.
voor een blaasontsteking zou hij metacam of een soortgelijke nsaid moeten hebben, maar mogelijk is de zwakke maag een reden voor je dierenarts dit niet voor te schrijven?
en eiwitarme brokjes voor de blaas?
ik meen dat deze brokjes gegeven worden bij senioren en katjes met nierfalen.
brokjes voor de blaas verzuren de urine, zodat bacterien en struviet zich minder goed kunnen ontwikkelen.
ook vers rauw vlees verzuurt de urine, maar bij een kat met een zwakke maag zou ik dat heeeeeeel langzaam invoeren.
wat betreft dat handje brokjes, geef je dat in een keer, en eet de kat het meteen op?
een kat eet gemiddeld zo'n 18 maaltijden per dag.
na drie uur is de maag leeg, en krijgt de kat honger.
het is dus verstandig de kat meerdere mqalen per dag te voeden.

voor info over voer zou je ook eens op de sites van royal canin of prins kunnen kijken.
daar zitten voedingsdeskundigen die je per mail kan consulteren.
Rieneke1