waar moet ik op letten als ik een hondje uit het asiel wil halen?

ik wil heel graag een hondje. en wel 1 uit het asiel wand ik vind dat die ook nog een kans krijgen. maar waar moet ik op letten? zodat ik niet met een gemene hond thuiskom

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

letten op de vloerbedekking:
heb je een gladde vloer? kies dan geen grote hond (uitglijden, schade aan gewrichten die blijvend kan zijn)

woon je klein?
neem dan ook geen knijter van een hond.

ben je niet sportief?
neem dan geen hond die veel beweging nodig heeft

heb je niet veel ervaring met honden?
neem dan geen hond die een strakkere (lees consequente opvoeding nodig heeft)

wil je je hond regelmatig meenemen?
neem dan een hond die goed gesocialiseerd is (ga je een keer weg met je hond geeft dit geen spanning of aanvaringen met mensen/andere dieren)

woon je in een flat ga dan niet voor een jachthond (deze willen een HEEL enorm stemgeluid hebben, en daar worden buren niet gelukkig van)

vraag het in het asiel, vertel over jezelf, je woonsituatie, hobby's etc.
ze weten welk vlees ze in de kuip hebben, en ook al weten ze de achtergrond misschien niet van een hond, aan het gedrag van een hond kan je bijna alles opmaken.

het is mogelijk om een paar keer met de hond te lopen zodat je deze leert kennen. bovendien heb een soort van proefperiode, dus bij het ophalen zit je niet een levenlang aan elkaar vast als het achteraf niet blijkt te klikken.

met elke hond kan je een cursus doen. hier leer je heel veel belangrijke weetjes en bouw je een gezonde band met je hond op, en is zeker een aanrader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ervaring zo te horen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankuwel :) ik heb nu een hele lieve hond :) een bordeauxdog :D:D:D

Andere antwoorden (8)

bij het asiel zullen ze je heel graag helpen met de juiste keuze....
ga niet af op uiterlijk, dat kan misleidend zijn.
Een asiel wil graag honden plaatsen, maar ze plaatsen geen honden wanneer ze het niet compatible zijn....
Het is natuurlijk is het nooit goed voor een hond als ie weer terug gebracht wordt.

Ga gewoon eens vrijblijvend praten bij het asiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk op de website van het asiel. Als het goed is staat bij iedere hond/kat een karakterbeschrijving.
12 jaar geleden
Je kunt het beste kijken naar jou thuis situatie, woon je met andere huisdieren, heb je een groot huis of juist klein, heb je een kleine of grote tuin.

Al die criteria kan belangrijk als je een hond neemt. Ben je van plan om grote stukken met de hond te gaan lopen of juist niet?
Daarop kan je een hondje kiezen, als jij bijvoorbeeld katten hebt en een hond niet met andere dieren omgaan moet je hem uiteraard niet kiezen.
Als je een klein huis hebt en geen of kleine tuin of geen grote wandelingen dagelijks wil doen, kun je beter kiezen voor een kleiner ras want die hebben relatief vaak minder beweging nodig.
Misschien kan je vragen dat als je een hondje uitgekozen hebt, of je hem eerst een week bij je mag laten logeren om te kijken of zijn karakter je aanspreekt.
-> Een hond is vaak heel anders in het asiel dan bij mensen thuis, omdat ze het in het asiel soms niet fijn vinden(te druk, te veel geuren, of ze missen aandacht etc.)
Succes!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet er zowiezo op letten dat het beestje nog leeft!
Anders word het zo'n gesleep! ;-)

Verder: let op spontaniteit van de honden!
Honden die spontaan naar je toe komen en kwispelen zijn enthousiast en zijn nog naar je hand te zetten.

Honden die afstandelijk of agressief zijn hebben juist een harde baas nodig die ze alsnog kan opvoeden met zeer veel geduld!

Het uiterlijk van een hond kan ook veel vertellen, maar dan moet je er wel kijk op hebben.

Selecteer voor jezelf een paar rassen die jouw wel wat lijken! Neem voldoende informatie tot je over die rassen en je kunt al wat makkelijker oordelen en kiezen

Maak je definitief de keus om een hond mee te nemen?
respecteer het dier dan, en vergeet niet dat je te maken heb met een levend wezen die ook recht heeft op zijn of haar geluk op deze boze wereld!

Zie het als een huwelijk, zorg er goed voor totdat de dood jullie scheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
volgens mij hoef je niet echt op iets te letten. In het asiel zijn de dieren al helemaal onderzocht en ze kennen het gedrag van de meeste dieren. Als je gewoon aan geeft wat voor soort dier je zoekt zou het personeel je vast helpen.
Goed dat je een dier uit het asiel wil!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is na mijn bescheiden mening maar één voorwaarde: De klik. Een hond die gedragsproblemen vertoont kan je helpen. Het belangrijkste is dat je zelf stabiel bent, stabiel handelt(Dus niet lukraak corrigeren) en bewust met je hond omgaat. Echter als er geen wederzijdse klik is zal het gewoon niet werken. Natuurlijk moet je kijken wat je de hond te bieden hebt, en of dat past bij de hond. Stel dat je parttime werkt, en dat de hond niet alleen kan blijven? Dan kan je natuurlijk vrij nemen voor een paar weken maar dat is niet voor iedereen weggelegd. Als je fulltime werkt zou ik helemaal niet aan een hond beginnen.

Werk op je gevoel, als alles klopt, als alles goed aanvoelt krijg je zeker een geweldig maatje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De top drie van redenen waarom honden in het asiel terechtkomen is: verhuis, scheiding en allergie. Dat heeft dus niets met het karakter van de hond te maken.

De uitbaters van het asiel weten welke honden dat zijn. Maak kennis met de honden en als het goed klikt met eentje, dan kan je vragen of je hem een tijdje op proef mag meenemen.

Laat in het begin niet te veel mensen op bezoek komen en verwacht niet dat de hond zich de eerste dag perfect gedraagt. Net zoals het baasje moet de hond ook wennen aan de nieuwe situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volg een cursus van bijvoorbeeld Martin Gaus. Dank zij zijn ideeen, werd onze Tatrahond een perfect maatje voor ons. We kregen vele super goede tips. Ook medecursisten, die een hond uit het asiel wilden halen en eerst de training kwamen volgen. Je hebt echt wel en aantal lessen nodig om een juiste keuze te maken en...daarna de hond verder op te voeden en begeleiden.