Hoe leer ik mijn kitten eten wat de pot schaft (zie uitleg!!) ?

Mijn kitten (bijna 9 weken) kreeg eerst alleen maar natvoer, maar op aanraden van de dierenarts wil ik naar (kitten) brokjes toe. Nu ben ik langzaam bezig om over te gaan. Nu ben ik zo ver gekomen dat ze iets meer brokjes heeft dan vlees. Het vlees eet ze mooi op..maar de brokjes niet!
Hoe kan ik haar leren dat ze die toch echt moet opeten? Gewoon brokjes laten staatn, niks anders geven, en afwachten, want, op een gegeven moment eet ze wel?
Of andere methoden?

P.s. Ik stel déze vraag, en niet de vraag of de kitten misschien te vroeg bij haar moeder is weg gehaald..

Toegevoegd na 33 minuten:
Ze eet al :D Bedankt !!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.9K

Het beste antwoord

Zelf heb ik geen katten, maar ik denk dat ze van zelf merkt dat ze niks extra krijgt en dat ze begint te eten. Ik bedoel, een katje moet toch ook honger hebben, en er staat eten voor haar, dus ik denk dat ze het zelf wel merkt. Anders kan je nog proberen het vlees en de brokken te mengen, zodat ze beide binnen krijgt en dan steeds meet brokken en minder vlees. Heel veel succes en hopelijk helpt het!

Toegevoegd na 14 minuten:
Misschien kan je dan proberen er een spelletje van te maken met je kat om haar aan de brokken te laten wennen. Ik bedoel zo slecht zullen ze toch niet smaken?!

Toegevoegd na 21 minuten:
Katten zijn roofdieren, dus je kan kijken wat ze doet als je een brokje rol. Misschien probeert ze het te pakken, kijk dan wat ze doet. Of doe als of je het weer van haar terug gaat pakken. Katten zijn van nature heel speels!

Toegevoegd na 24 minuten:
Of ken je die snoepballen voor konijnen? Als je rolt valt er iets uit. Misschien vind je kat dit wel leuk als je hem vult met brokken. Volgens mij zag ik ze in de dierenwinkel ook liggen in het katten 'vak' dus ik denk dat het wel een echt kattespeeltje is.

Toegevoegd na 30 minuten:
Mooi! Veel plezier met haar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat laatste doe ik dus al, alleen laat ze de brokken liggen haha.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha vast niet, maar hoe zie je dat spelletje voor je? haha ik weet het zo eventjes niet :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ik heb het net geprobeert, en als laatste gooide ik een brokje terug in de bak, ze was hem dus kwijt, en ik wees naar de bak, en toen begon ze (beetje met tegenzin) te eten. :D

Andere antwoorden (5)

Ik persoonlijk zou sowieso nooit langzaam over stappen van het een naar het ander. Zo geef je de kat een keuze.

Als je een kind hebt en je legt een bord half vol met snoep en de helft met spruitjes (ga er vanuit dat snoep lekkerder is). Wedde dat het snoep als eerste op is en ze de spruitjes laat liggen als het ff kan.

Als je dan de volgende dag hetzelfde doet, blijft een kind dit doen.

Je kat doet hetzelfde. Die denkt: eerst maar eens dit proberen, en schooien om meer.

Ik zou zeggen: Morgen alleen brokjes. Ze krijgt vanzelf honger en gaat vanzelf eten. Jij bepaalt wat je kat eet, niet andersom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt overal sterk aangeraden om langzaam over te stappen van voedsel, omdat het maagje van de poes het anders niet aankan. Dus ik moet wel langzaamaan overstappen. Wel doe ik elke dag steeds meer brokken en steeds minder vlees, zodat ze wel denkt van: hé, ik heb minder ''eten'', terwijl ze ook nog brokjes heeft, maar die moet ze denk ik niet.
Maar ik wil dus weten of het ook goed is, dat ik de kat geen keuze geef straks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan zou ik persoonlijk aanraden om het volgende te doen: Geef haar eerst een kleine hoeveelheid brokjes. Als ze deze op heeft beloon je dit met vlees. Zo draai je de rollen om. Jij maakt de keuze wat je kitten eet, niet de kitten zelf. En dat is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als ze dalijk geen vlees meer krijgt als beloning, wordt ze dan niet boos en gaat ze op honger staking :x ? Ik zal het eens proberen, misschien helpt het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, een hond leer je ook simpele commando's als zit, poot, aai etc. (niet door iedereen even nuttig gevonden). Dit doe je ook door ze eerst te belonen met een brokje. Daarna ga je over na 1 brokje per 2 keer. Daarna naar 1 per 4. En daarna niets meer (of een aai.) Kan me moeilijk voorstellen dat je kat liever niet eet dan brokjes. Zou jij ook niet doen. Als na een week niets eten iets "vies" voor je krijgt eet je het ook op. (Laat het echter niet zo ver komen, je moet je kat niet verhongeren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wil ik ook voorkomen, daarom ook dus de vraag haha :p
Maar ik zal het proberen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Succes ermee. Ik zeg ook niet dat het over een week al werkt ook. Dieren kunnen erg koppig zijn. Probeer sterk te zijn (is lastig om zo'n lief beestje niet zijn zin te geven, ik begrijp het.). Denk ook goed na over de hoeveelheid voedsel (test/zoek dit uit). Op deze manier kun je een goede verdeling maken met je brokken en je vlees!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie mijn toevoeging (dadelijk)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dát was snel! haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ja he, perfect antwoord van jou haha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, ik zette het bij het verkeerde antwoord. Je antwoord was niet perfect, maar wel goed, daarom ook het plusje.
Je zou ook de brokjes wat nat kunnen maken. Een kitten moet ook leren hoe 'het werkt' met harde dingen.
Bied niks anders aan en kijk hoe het gaat met de geweekte brokjes. Als de kitten ze eet, kun je ze langzaam steeds minder week maken.

Twee kanttekeningen:
- Geweekte brokjes bederven eerder dan droge brokken.
- Een kitten is natuurlijk wel kwetsbaar dus als het dan echt niks meer eet, moet je wel naar iets anders zoeken. Mogelijk wat andere merken brokken weken en daarmee testen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens, bedoel ik deze aanpak tot dat de kitten de eerste hap van de brokjes heeft genomen, om dat voor elkaar te krijgen even niks anders aanbieden. Als het gelukt is dan kun je geleidelijk overstappen door steeds minder natvoer aan te bieden en steeds meer brokjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Af en toe doe ik dat ook, en opzich eet ze de harde brokjes wel eens, maar niet de bak leeg, terwijl ze dit bij het vlees dus wel doet.
Mischien vind ze de brokjes niet lekker weet niet welke je der nu geeft maar je zou een ander soort kitten brokjes kunnen geven kijken wat ze dan doet succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef nu whiskas junior. Maar het zou toch niet zo moeten zijn dat ik 20x zakken voer moet kopen, omdat zij dat wil?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had al een vermoeden whiskas junior heb dat vaker gehoord dat kittens die niet lekker vinden royal canin kitten is erg goed en voed ook erg goed en dat lust ze zeker weet ik bijna zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik overstap naar ander voer, dan naar goedkoper, niet naar duurder. Daarbij vraag ik dus hoe je een kitten kan leren te eten wat de pot schaft, niet welk voer de kitten lust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als een kat het niet lust dan eet ie het nooit al hou je weken vol ze moet het natuurlijk ook wel lekker vinden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(zie mijn toevoeging)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is mooi
Van kattenfokkers heb ik begrepen dat Hills Brokjes de duurste en de beste brokjes zijn voor de kat en voor de eigenaar. Dat laatste omdat ze zo vol met voedsel zitten dat je er uiteindelijk goedkoper mee uit bent, ook omdat je minder kattenbakgrit verbruikt (dan bij natvoer).
Voor jouw situatie is verder nog van belang dat het kitten speciale kittenbrokjes krijgt niet alleen vanwege de speciale ingredienten maar ook omdat ze makkelijk stuk te bijten zijn.
Hoe langer katten aan natvoer gewend zijn hoe moeilijker ze op brokjes overgaan. Dus snel beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil geen ander voer. Maar zie mijn toevoeging..
Je kitten is nog erg jong. Misschien vond hij het wel makkelijk dat hij niet echt hoefde te kauwen op het vlees wat hij kreeg. Je kan proberen de brokjes ietwat nat te maken zodat hij ze makkelijker kan eten en aan de nieuwe smaak kan wennen.

Je kan ook het vlees mengen met een paar doorweekte brokjes en elke keer als het etenstijd is iets minder vlees en iets meer natte brokken te geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
En als dat niet werkt gewoon een prakje maken van de natte brokken en even in de magnetron warm laten worden. De geur daarvan kunnen de meeste katten niet weerstaan.