hoe zien slakkeneitjes eruit?

in mijn aquarium zit een slak en nu keek ik eens goed in mijn aquarium,
er zit nu een slijmerig ding (doorzichtig) in de vorm van het slakkenlichaam met allemaal witte puntjes erin..
zijn dit slakkeneitjes??
en kan ik die nog verweideren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.6K

Het beste antwoord

Dat ziet er inderdaad uit als een klodder slijm op het glas met kleine puntjes er in. Dat worden de nieuwe kleine slakjes. Je kunt het natuurlijk verwijderen, maar waarom zou je ? Meer slakken in je aquarium kan geen kwaad, ze houden het water schoon, en het merendeel van de kleine slakjes zal worden opgegeten.
Vermoedelijk zitten er als je goed kijkt nog wel meer legsels in de bak, want slakken plaatsen vaak meerdere van die klodders op het glas, maar ze zijn lastig te zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Om te voorkomen dat ik teveel slakken in mijn aquarium kreeg, haalde ik ook vaak slakken en eitjes weg.

De slijmerige substantie zijn inderdaad slakkeneitjes.

Ik verwijderde ze altijd ( waar mogelijk ) met het stukje plant waar ze aan vast zaten ( gewoon een blaadje met een schaar afknippen) om te voorkomen dat alles uit elkaar gesmeerd werd.

Van het glas deed ik het met een stukje keukenpapier.

Er zijn trouwens ook slakken-etende-slakken te krijgen.
Deze heb ik ook aangeschaft, en ze kruipen nog steeds vrolijk rond., en verorberen alles wat ze aan slak tegenkomen.
(en ze zijn nog mooi ook)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ontwikkeling van slakken in een aquarium is een goede indicatie voor de waterkwaliteit.
In een nieuw aquarium, zullen in heel korte tijd, erg veel slakken zijn.
In een wat ouder aquarium, zijn dat er veel minder.
En in een oud aquarium, waar zelden water wordt ververst, zullen de slakken grotendeels verdwijnen, een heel slecht teken dus!
Een slak is mannelijk en vrouwelijk tegelijk, maar hebben toch een ander partner nodig voor de bevruchting.
Je schrijft dat je er maar een hebt, dus mogelijk komt er niets uit je slakkeneitjes, die er uitzien al gelatine, met puntjes er in, grotendeels doorzichtig en bij voorkeur op de ruit afgezet.
Dat de puntjes wit zijn, lijkt me niet te kloppen, dan zou ik denken dat de eitjes niet zijn bevrucht, dit zie je ook bij kikkerdril, waar de nietbevruchte eitjes ook wit worden, maar er zijn veel soorten slakken, misschien dat bij sommige de eitjes wit zijn.
Komen ze wel uit, lekker laten zitten, het zijn de grote opruimers in je aquarium en zeer nuttig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jamaar dr was ook opeens een nieuwe slak bij, die ik een week geleden heb ontdekt :S die is nog klein en komt niet van het plantje...