Bestaat er vriendschap tussen verschillende diersoorten onderling?

Hond/kat, hond/cavia, schaap/geit, schaap/kip?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

In de natuur zullen dieren van verschillende soorten nooit spontaan met elkaar omgaan. Wat wij als 'vriendschap tussen dieren' herkennen, gebeurt alleen in gevangenschap of bij huisdieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi, dus bijv een koe zal in de natuur nooit "spontaan" contact zoeken met een paard of schaap bedoel je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat ze het wel gaan zoeken. Ik denk dat het niet uitmaakt of het in gevangenschap is of niet. Het zal natuurlijk wel moeilijker klikken als ze het zelfde prooi of zo willen maar dat verklaart nog altijd niks.
Sorry.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Voor mij het beste antwoord, hoe jij het omschrijft, DAT wilde ik weten.

Andere antwoorden (9)

Ja, daar zijn er genoeg filmpjes van op youtube;)

Toegevoegd na 2 minuten:
Vooral vanaf 1:20 is het heel schattig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt wel, kijk maar :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh wat schattig, hoe kom je aan dit schattige plaatje? Of zijn het je eigen dieren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google haha. Heb zelf alleen katten thuis, maar die zijn niet elkaars beste vrienden :P. Vroeger wel katten gehad die vrienden waren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
schattig! +
Het zijn geen mensen, het gaat erom of ze elkaar kunnen verdragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dieren kunnen wel degelijk dik bevriend zijn.
zelfs zodanig, dat als er een vriendje overlijdt, de ander voor lange tijd kan rouwen, en depressief kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn menselijk eigenschappen die wij dieren toedichten
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, dat idee is sinds de jaren 80 overboord gegooid. als honden niet depressief kunnen zijn, waarom hebben ze dan baat bij antidepressiva? lees het boek *emoties bij dieren* eens.
je zal nieuwe inzichten opdoen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat antidepressiva dingen bij honden kunnen teweegbrengen die wij als onderdrukking van depressie interpreteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dieren gevoelens hebben wordt niet ontkent, echter geen sociale gevoelens zoals de mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat ik mij bemoei ik wil u echt niet tegen spreken maar dieren hebben echt wel vriendschap voor elkaar. Zelf kippen, bv mijn kippen. Na het overlijden van een van mijn kippen heeft een ander kip van mij wel dagen niks gegeten en niet bewogen. Als troost heb ik haar vaak bij mij gehouden. Pas toen we een nieuw kip koopten werd mijn kip wat vrolijker maar toch, ze ging elke dag wel eens kijken naar het lievelings hoek van mijn overleden kip.
zo heb ik nog veel verhaaltjes over mijn kippen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en mijn andere huisdieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er waren ook eens 2 straatkatten. Eentje ging dood.
Wat deed de andere straatkat? Deze ging de andere kat hartmassage geven door met t pootje op zn borst te duwen. Ook miauwde de kat veel en ging de kat bij de dode kat liggen.
Als dat geen sociale gevoelens zijn weet ik het ook niet meer..
jazeker, de vreemdste combi's zijn mogelijk, zelfs tussen roofdier en prooidier.
voorwaarde is vaak wel dat de dieren op elkaar zijn ingeprent, dus dat ze samen zijn opgegroeid.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zullen we van mening over blijven verschillen maar dit is geen vriendschap zoals die onder mensen kan zijn.
Ivana
12 jaar geleden
Dit is een denken in menselijke maatstaven. Rieneke, ik ben het niet met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Zeker moeten ze met elkaar opgegroeid zijn.
Vechten als kat en hond was en is er hier niet bij want de kat lag tussen de poten van mijn boef,ze waren de grootste vrienden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Was even vergeten erbij te schrijven dat mijn hond met alles overweg kon,konijnen,cavia's ratten,fretten,noem het zo gek maar op,alles was welkom.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik definieer vriendschap als het hebben van warme gevoelens naar elkaar toe.
waarom zouden de iets hoger ontwikkelde dieren die gevoelens niet hebben? steeds meer groeit het besef dat mensen echt niet zo'n speciale diersoort zijn als we dachten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vriendschap is een sociale emotie, iets wat bij dieren niet mogelijk is, enkel de mens heeft een dusdanige hoge sociale ontwikkeling dat vriendschap mogelijk is, bij dieren is een ontwikkeling verder dan wat bij ons als kennissen is omschreven niet mogelijk. zelfs een familieband is er niet bij dieren.
Rieneke1
12 jaar geleden
hoe kan het dan theo, dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat verwante katten elkaar vaker verzorgen, en vaker in elkaars persoonlijke ruimte verkeren?
en dat verwante poezen kolonies vormen?
jouw ideeen zijn achterhaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt waar!!!! Ken dit al van een andere soort uit de familie der katten, die dieren zijn genaamd leeuwen. Echter ook daar worden de jongen na een paar jaren de troep uit gejaagd, gewoon om te zorgen dat er geen inteelt ontstaat, natuur is zo'n mooi ding, die regelt zelf dit soort zaken. Het soort onderzoeken die jij hier aanhaalt geven een vertekend beeld, dit zijn slecht observaties over een beperkte periodes, het onderzoek loopt nog jaren door en daar is ook al uitgekomen dat de huiskat hetzelfde gedrag heeft als de leeuw in het wild. Vergeet ook niet dat dit onderzoek nog maar kort loopt, dit heeft te maken met de overpopulatie aan huiskatten die aan ontstaan is en hoe ze te bestrijden. Het enigste wat uit elk wetenschappelijk onderzoek komt naar (huis)dieren is dat het dier dat uit gevangenschap komt in het wild langzaam maar zeker instinctief terugkeert naar het gedrag van de voorouders die in het wild leefde en daar is geen sociaal emotioneel contact bij dat wij als vriendschap omschrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik durf niet te praten over roof en prooidier, maar kat en hond hoeven niet samen te zijn opgegroeid.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat klopt bart, maar het vergemakkelijkt eea wel.
Neen

Verschillende diersoorten kunnen wel in een soort van symbiose bijelkaar leven maar niet in een verhouding die vergeleken kan worden als een vriendschap bij de mensen.

Als een dier mat een andere diersoort samenleeft is dat om de behoeftes van beide dieren aan te vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry dat ik mij bemoei ik wil u echt niet tegen spreken maar dieren hebben echt wel vriendschap voor elkaar. Zelf kippen, bv mijn kippen. Na het overlijden van een van mijn kippen heeft een ander kip van mij wel dagen niks gegeten en niet bewogen. Als troost heb ik haar vaak bij mij gehouden. Pas toen we een nieuw kip koopten werd mijn kip wat vrolijker maar toch, ze ging elke dag wel eens kijken naar het lievelings hoek van mijn overleden kip.
zo heb ik nog veel verhaaltjes over mijn kippen en andere dieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft niets met vriendschap te maken. Een kip is een vogel die in een vlucht (groep) bijelkaar leeft, zijn ze maar met tweeën dan bestaat de mogelijkheid dat de ander sterft door gebrek aan een dier dat naast haar leeft. En zo heb ik nog veel meer verklaringen voor het gedrag van een dier dat door de leken omschreven worden door vriendschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hadden bij ons thuis vroeger een egel, die ging elke nacht rond half 1 door de tuin, richting de poort. We hadden hem gevolgd, hij ging uiteindelijk naar een open grasveld, waar hij samenkwam met een andere egel. Dit gebeurde bijna elke keer als we achter hem aan gingen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk toch (ik weet niet zeker) dat het wel vriendschap is. Een dier heeft ook een leven. Bij gebrek aan dat ander kip was mijn ene kip heel droevig. Maar er waren wel nog andere kippen waarmee ze bevriend was. Maar toch miste ze de overlede kip.Als mijn beste vriendin zou sterven zou ik ook geen zin hebben om te eten.
Ik ken ook een kat die was gekocht en een paar jaar later kwam er een hond bij. Die hond is vele jaren later gestorven. En de kat die is wel een week lang in het mandje van de hond blijven liggen. Ook al was er nog een andere kat waarmee ze kon spelen. Als dit geen vriendschap is weet ik het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een gedwongen samenleven voor langere tijd schept bij dieren wel een band maar niet één die we kunnen vergelijken met vriendschap. Als deze dieren na een periode van samenleven in een grotere groep waren ondergebracht hadden ze elkaar nimmer meer opgezocht.
Vriendschap, in de zin van menselijke vriendschap, bestaat niet tussen dieren.
Er kan wel een vreedzaam samenleven zijn en een tot elkaar aangetrokken voelen. Dat aangetrokken voelen levert dan voor beiden voordeel op.
Een klein katje zoekt bij voorbeeld de warmte van een hondenvacht. De hond laat het toe omdat het katje hem likt en dat is een prettig gevoel. Er moet altijd een zeker voordeel aan te beleven vallen voor beide dieren.
Belangeloze vriendschap en voor elkaar klaarstaan, ongeacht of dit iets oplevert, vind je alleen bij mensen. (Maar zelfs dat moet je met een loepje zoeken. ;-))
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
bij mensen is het toch ook zo, dat er wederzijds voordeel aan te beleven moet zijn?
belangeloos, dat zie je denk ik hooguit van ouder naar kind, zowel bij dieren als bij mensen.
Ivana
12 jaar geleden
Als de filosofen onder ons eens een juiste definitie van vriendschap gaven, dan konden we verder met deze discussie.
Tuurlijk wel. Ik ken zelfs een geit en schaap die van elkaar hielden en zelfs een kind hebben gemaakt. Of een kat die heel veel moeite had om te aanvaarden dat haar beste vriend, een hond gestorven was. Ze bleef dagenlang in het mandje van de hond liggen. Of de schapen van andere mensen die in onze straat wonen en die kwamen in mijn tuin voor mijn kippen te bezoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker, onze honden en onze pony zijn dol op elkaar, onze kat zoogt weleens de pups van ons moeder-Cairn-
Terrier en deze is op haar beurt echt lief voor onze hamster en cavia's.

Ik denk niet dat het alleen maar accepteren of verdragen is, dieren kunnen immers ook vriendschap met de mens sluiten, welke je zou kunnen zien als een zeer wispelturig diersoort, het ene moment mag alees, het andere soms niets.

Ik denk dat dieren zelfs altruistischer zijn dan mensen, en dan gaat het niet eens om het bakje eten, de pupjes van onze moederhond zien we soms na vele jaren terug.
Ze zijn vaak wat eenkennig maar als ik in de buurt kom bij mensen die een pupje van ons hebben, vliegen ze met staart omhoog naar me toe ook als ik ze in geen 8 jaar gezien heb.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat (als mijn vrouw weg is en de pups nog klein, ik ze wel eens in mijn overhemdzakje doe en ze zo bij me houd, wat ze bepaald geen straf vinden...

Als je er van uitgaat dat dieren geschapen zijn voor het plezier en het nut van de mens , dan is die opzet beslist geslaagd.......

Nu nog die bio-industrie de nek omdraaien en dieren met consideratie en respect behandelen.

Dan komt de liefde wat meer van twee kanten, hoop ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja,het kan zeker
vooral als je ze van klein af laat leren kennen