Worden 'huisvissen' wel eens geopereerd?

Of gooit de dierenarts of eigenaar het beestje weg en koopt een nieuwe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als mijn huisvis dood gaat dan wil ik hem best wel ontleden

Antwoorden (5)

Vissen kunnen niet geopereerd worden. Daar zijn ze veel te klein voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisvissen zijn meestal het kleine soort vis. Als je een huisvis opereert overleven ze het niet. Ze zijn namelijk zo klein dat hun lichaampje het niet aan kan. Grote vissen kunnen wel geopereerd worden, maar dan zal je naar een dierenarts moeten gaan die dit doen. en dat zijn er niet zo veel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal is een bezoek aan een arts duurder als een nieuw visje.En de vis opereren onder water valt ook niet mee.
Dus meestal wordt er een nieuwe gekocht.
Bij de duurdere vijvervissen {koikarpers} wordt wel eens een behandeling gedaan,omdat die veel duurder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat gebeurt wel eens. Aquariumvissen kunnen problemen krijgen met hun zwemblaas. Ze kunnen dan niet meer zwemmen en blijven bovenin drijven. In sommige gevallen kan de zwemblaas doorgeprikt worden, waardoor er een beetje lucht ontsnapt en de vis weer normaal kan zwemmen.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal correct! Zelf heb ik die techniek ook wel eens toe gepast!
Vooral bij de wat grotere aquarium vissen is het zeker de moeite waard.
Meest krijgen ze te veel lucht in de zwemblaas als ze ineens schrikken, boven water komen of regelmatige stres.
Een klein prikje door de huid, recht in de zwemblaas met een steriele naald doet dan wonderen.
Je hoort de lucht verdwijnen.
Echter werkt het niet altijd, maar bij vooral de wat duurdere vissen is het zeker de moeite waard! (ik paste het toe bij verschillende grote cichliden soorten)
Jazeker gebeurt dit wel eens, maar niet bij doorsnee dierenarts. Er zijn enkele dierenartsen in Nederland die zich gespecialiseerd hebben in vissen, die ook wel operaties uitvoeren. Dit vereist echter zeer specifieke kennis en speciale voorzieningen in de praktijk. Er moet namelijk (deels) onder water geopereerd worden.
Over het algemeen gaat het dan wel om de meer bijzondere (en meer waardevolle) vissen, zoals bijvoorbeeld koikarpers. Goudvissen zullen niet of nauwelijks zo'n behandeling ondergaan. Vooral omdat e.e.a. nogal kostbaar is en de meeste mensen dit niet zullen uitgeven aan een goudvis.