Welke filter is geschikt voor een 1000 liter aquarium?

En, dan ook graag niet te duur.
Ik zelf gebruik deze:http://www.zooplus.nl/shop/vissen/pompen_aquarium/buitenfilter/eheim/69715
Maar zou deze ook geschikt zijn voor een 1000 liter aquarium?
Wanneer je de filter op maximale stand zet dan kan deze 1650liter/h filteren.
JE zou zeggen dat dat genoeg is toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Het filter moet allerlei verschillende dingen doen: zuurstof aanvoeren, ontlasting uitfilteren, ammonia omzetten naar nitraat. Het volume van de bak is daarvoor niet zo belangrijk, in tegenstelling tot de hoeveelheid voer die je aan de vissen geeft. Een vuistregel is een verblijftijd in de bak van 1 uur, dus dat zou genoeg moeten zijn. Je kunt extra zuurstof aanvoeren met een luchtpomp en de zuurstofvoorziening is over het algemeen beperkende factor bij een bak met veel vissen. Voor de andere zaken is het belangrijk hoe je filter is geconstrueerd. Een biofilter moet een groot oppervlak hebben en een goede zuurstofvoorziening. Het gemakkelijkst te maken is een tricklingfilter: Een bak met bioringen (licht plasic zonder schimmelwering of weekmakers) met daarboven een ondiep bakje (dakgoot) met daarin de uitstromer van de pomp (afgesloten doorboord electriciteitsbuisje, omwikkeld met een filter voor een afzuigkap). Voordelen: eenvoudige constructie zonder overlopen of iets dergelijk, verwijderen van CO2 en aanvoeren van zuurstof gegarandeerd. Het filtermateriaal (glaswol)is gemakkelijk schoon te maken of te vervangen.
Nadelen, een groot ding boven op je bak en een verminderde pompcapaciteit doordat het water omhoog gepompt moet worden.

Verder is elke pomp in principe genoeg, maar de beperking zit hem in de hoeveelheid voer die je in het water kunt gooien bij een bepaalde filtercapaciteit. Het is dus ook een kwestie van de bezetting van je aquarium niet groter maken dan je filter toelaat. De berekeningen zijn wat te complex om zo even te beschrijven. Zie daarvoor de bron.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens de specificaties is hij geschikt voor aquaria tot 400 liter. Te klein dus.
Voor filters geldt over het algemeen dat je beter overcapaciteit kunt hebben, dan ondercapaciteit!

Toegevoegd na 32 minuten:
Je ziet trouwens bij zulke grote aquaria ook vaak dat men twee filters gebruikt, in plaats van één hele grote.
bamibal
12 jaar geleden
Is ook afhankelijk van wat je in het aquarium gaat huisvesten, voor een schildpad is een dergelijk filter veel te licht terwijl het voor andere te zwaar kan zijn.