Wat zijn goede vissen voor in een aquarium van 60 cm?

Ik krijg volgende week een aquarium van 60 cm, het is niet al te groot, maar ik wil niet groter. Maar ik twijfel heel erg. Goudvissen erin, maar die schijnen marathon zwemmers te zijn, en tropisch, weet ik eigenlijk ook niet zo goed wat ik erin wil doen. Wat kan een leuk stabiel bakje worden en wat kan ik combineren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pardon? Moet dat zo? Oordeel een ander even zoals je dat zelf ook wil... Verder is het verhaal veeeel langer, maar ik ben je geen uitleg verschuldigd. En goeie vraag is om vragen neer te zetten.... wellicht dat meer mensen er iets aan hebben namelijk. Anders kan je de site opdoeken en gewoon naar google gaan.

Het beste antwoord

Je kunt er ook garnalen in houden! Erg leuk om die beestjes druk bezig te zien. Ik heb zelf vuurgarnalen. Niet de allermooiste, maar voor een beginneling wel de makkelijkste in verzorging. Voor meer informatie, zie de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry, er is iets mis gegaan met het toevoegen van de link. Bij deze alsnog: http://aquariumvissen.net/vuurgarnalen.php
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk, dit vind ik nou een leuk en creatief idee! Maarrrr 1 vraag, als ze zich voortplanten als een gek, waar laat ik het overschot? Ik ga ze niet wokken ofzo.. jech..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is zielig, maar veel eitjes of hele kleintjes zullen worden opgegeten door de vissen. Verder kunnen garnalen gerust met een heleboel bij elkaar leven, voor hen geldt de (globale) regel 1cm per vis niet. Als laatste optie zou je ze eventueel ook kunnen verkopen of weggeven.
Maar laat je niet tegenhouden door de snelle voortplanting, het zijn echt leuke, interessante beestjes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel natuurlijk de regel 1cm vis per liter ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het leukste antwoord. Eens out of the box gedacht en niet veroordelend.

Andere antwoorden (6)

Guppen zijn leuke vissen in alle kleuren.

Toegevoegd na 46 seconden:
Wel niet te veel erin doen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Worden er vanzelf meer;)
amigo
12 jaar geleden
juist
Begin met een paar Tetra's of de iets mooiere Keizer Tetra's. Die zijn prachtig van kleur en leuke schoolvisjes om mee te beginnen.
Ik vond onze Labio bicolor de mooiste. Zwart met een oranje staartvin.
Begin simpel en breidt het langzaam uit.
Ivana
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil niet dat ze het te druk krijgen, maarja ik lees zoveel verschillende dingen , en elke dierenzaak zegt andere dingen. Dus moet ik ook echt een beetje mijn logisch denken gebruiken...Maar ik ga idd eens kijken wat voor leefomgeving deze beestjes nodig hebben.
Ivana
12 jaar geleden
Die Neon Tetra's en Keizer Tetra's zijn tropische visjes van een kleine twee centimeter, maar zo prachtig van kleur. 5 stuks in zo'n maat bak is een goed begin. Vissen passen zich trouwens in hun groei aan aan de maat bak die ze ter beschikking hebben.
Ivana
12 jaar geleden
ninteddy, het is bekend dat vissen in een buitenvijver groter worden dan dezelfde vissen in een kleinere ruimte. Dit is geen onzin.
Ivana
12 jaar geleden
Ik héb niet eens vissen!
Er zijn honderden soorten leuke en kleinblijvende vissoorten.
maar allereerst moet je weten of je het een koudwaterbak laat, dus zonder verwarming.
Wil je er een filter in?
Wil je er verlichting in?
Wil je het gaan verwarmen?

Advies: plaats er een lichtkap boven.
Een klein hoekfiltertje.
Ruim voldoende planten.
Een verwarming.
En laat dit enkele weken goed groeien.
Begin dan met guppen. kijk hoe dit gaat.
Koop later een paar neontetra's er bij.
Dan is je bakje van 60 cm. al aardig vol.

Ga op internet zoeken naar informatie, of wordt lid van een aquarium vereniging.
En koop nooit goudvissen voor dit kleine bakje, dat geeft alleen maar ellende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Eddijst, wat moet een mens met guppen? ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leren wat het is een aquarium te hebben, trouwens er zijn tegenwoordig, hele mooie guppen.
En als hij in staat is guppen in leven te houden, dan kan hij een volgende stap nemen, Labio bicolor b.v. heel erg mooi visje. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vroeger een aquarium gehad :) Maar dit is een kleinere bak, en ik wil geen fout maken met de inrichting. Ik ben wel verder dan guppen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat kan je uit je vraag totaal niet opmaken.
dan had je ook niet over de goudvissen moeten beginnen, die zijn totaal ongeschikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er dan een schooltje tetra's (ongeveer 10) in doen, en op de bodem een paar corydoras (klein soort ong. 5 0f 6 stuks). Nog 1 algeneter, bv een ancistrus dolichopterus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(labeo bicolor is het) ;-) bak vanaf 1 meter is het beste en gaan zeker niet altijd samen met algeneters (ze zijn niet altijd zo lief)
dus beter niet met vissen die op de onderste laag leven of daar vaak vertoeven.
overigens zijn ze enorm gesteld op hun territorium, en verdedigen dit erg sterk. Suusuus, schooltje altijd in een oneven aantal houden. voor een ancistrus dolichopterus is dit aquarium aan de kleine kant (ze worden ongeveer 14 cm en hebben nogal wat plekken nodig om zich te kunnen verschuilen)
wel een makkelijke vis voor beginners :)
(af en toe bijvoeren kan nodig zijn overigens) @freespirrit
als je verder bent dan guppen weet je toch ook wel wat er in een gezelschapsbak kan en welke dieren zo'n beetje dezelfde waterwaarden op prijs stellen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Euca. schooltje altijd in oneven getallen houden?
Dat verhaal doet ook de ronde in de vijverwereld.
Geen idee waarom, geloof er ook helemaal niet in.
Voor de leek is er een hele grove regel:

1 cm vis per 1 liter water (netto)

neem de inhoud van je aquarium, trek 20% af voor zand stenen etc en je hebt de inhoud

Stel dit is 45 liter dan zou je ongeveer 45 cm vis mogen hebben.

Neem je dus vissen die ca 5 cm worden kun je er 9 hebben

Het is maar een richtlijn (want sommige vissen tellen gewoon dubbel) maar het helpt wel om een beetje te kijken of je bak niet te vol wordt.

Als beginnend aquariumhouder zou ik je aanraden: ga naar een winkel en begin met de wat goedkopere visjes, klinkt gek maar die zijn meestal VEEL sterker dan die luxe dure exemplaren.

Dus (zoals al genoemd, tetra's, plaatjes, guppen etc maar er zijn er nog veel meer)

Toegevoegd na 52 seconden:
en ed zegt het ook al: niet water erin en gelijk vissen...
aquarium helemaal inrichten, pomp aan en dan minimaal 2 weken wachten
amigo
12 jaar geleden
Vijf streep barbelen,
Corydoras
Keizer tetra's
Vuur garnalen.

Voobeeldje:
Boven laag: bijltje
Middenlaag: groeps visjes bijv 15 kardinaal/ neon tetra
Bodem: schooltje (panda) corydoras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoiets had ik vroeger ook in mijn 60x30x30cm bak.#
+
Neonvisjes bijna de kleinste visjes. Ze geven licht als er licht op hun huid komt. Het zijn wel tropische vissen. Wij hebben deze vissen al meer dan één jaar in een normale vissenkom met een verwarming erin en een filtertje en zuurstofplantjes etc. Dit gaat super goed!! De neonvisjes van ons hebben nog nooit achter elkaar gezeten en elkaar gebeten.

Succes ermee!!!