Klopt het dat er bij destructie groene stroom van je dode huisdier wordt gemaakt?

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik heb de destructie nog om kunnen zetten in gezamenlijke crematie (crematie met ongeveer vier andere huisdieren, verstrooiing over zee) en dat geeft me een beter gevoel, ook al is het nog maar het lichaampje zonder ziel. Een hele opluchting. (en de rest van de maand geen rooie cent meer, maar ja). Bedankt voor jullie antwoorden en steun.

12 jaar geleden
2K
Rieneke1
12 jaar geleden
fijn dat het toch nog gelukt is snuffel!

Antwoorden (4)

Volgens de site wordt het verwerkt tot stookolie. Het zou kunnen dat dit dan wordt gelabeld als "groene" stroom omdat het uit organisch materiaal komt.

Destructie wordt vaak als alternatief aangeboden alszijnde hetzelfde als crematie, maar is er toch wel degelijk een enorm verschil. Het woord destructie zegt het al: totale vernietiging ! Uw huisdier eindigt in een afvalbak met andere dieren en organisch materiaal. zoals van de slager en de visboer.Het vlees wordt onder hoge druk van de beenderen gescheiden en gaat dan door een enorme verbrandingsoven om uiteindelijk te worden verwerkt tot stookolie. Het kan toch niet uw bedoeling zijn geweest uw geliefde huisdier hier te laten eindigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huisdieren en andere dieren die overleden zijn door een dood anders dan slacht mogen niet verwerkt worden tot een ander product, ook niet tot een biologische brandstof.

Door een mogelijke besmettingsgevaar jaar mag er met dergelijke kadavers niets anders gebeuren dan vernietiging, meestal houdt dat in dat het dier gecremeerd moet worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Er is dus wel een verschil tussen slachtdieren en gezelschapsdieren. Ik lees zo'n verschillende berichten op internet. Weet jij wat er vervolgens met de as gebeurt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt volgens mij helemaal. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet jij of dit ook gebeurt met huisdieren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat we de site van majesta dan maar eens moeten aanklagen wegens misleiding. Want die hebben het wel zo op hun site staan zoals theodbn stelt.
Snuffel
12 jaar geleden
Wat naar dat zo'n bedrijf zich zo opstelt.
Rieneke1
12 jaar geleden
welk besmettingsgevaar theo?
je eet die brandstof niet op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mogelijke besmetting ontstaat als er de olie in aanraking komt met de buitenlucht (virussen die mogelijk airborne zijn). Of als er gemorst wordt. Overigens gaat het niet alleen om oliën maar ook zo iets als beendermeel dat als bindmiddel in vele producten wordt gebruikt.
Rieneke1
12 jaar geleden
theo, ik heb een linkje bij mijn antwoord gevoegd.
in het verleden werden kadavers verwerkt tot allerlei producten, van lijm tot gelatine tot varkens- en koeienvoer.
de gekke koeienziekte heeft hier een eind aan gemaakt.
tegenwoordig wordt er idd groene stroom mee opgewekt.

Toegevoegd na 44 minuten:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Destructiebedrijf
Rieneke1
12 jaar geleden
Snuffel
12 jaar geleden
Dus ook met gezelschapsdieren die daar heen gaan? Of alleen met vee- en slachtafval?
Rieneke1
12 jaar geleden
nee, ook gezelschapsdieren.
Snuffel
12 jaar geleden
Vind jij het dier-onterend? Of is het juist goed dat het huisdier dan bijdraagt aan een beter milieu?
Snuffel
12 jaar geleden
Of denk je: 't is slechts het lichaam, het omhulsel, en niet de ziel. Dus daarom is destructie niet zo erg?
Rieneke1
12 jaar geleden
dat is heel persoonlijk, als iemand kiest voor destructie zal ik daar verder geen negatief oordeel over hebben.
ik vind het niet dieronterend, het is idd je dier niet meer, de "ziel"is er uit.
toch voel ik me prettiger bij crematie.
puur het gevoel, en het wegbrengen van je dier, en de begripvolle bejegening, dat vind ik een mooie afronding.
ik hoef geen as of zo terug, ik bewaar in een mooi doosje al een nageltje, een plukje vacht en een snorhaar.
ik kies voor gezamelijke crematie, gevolgd door uitstrooiing boven zee.
Snuffel
12 jaar geleden
Op het moment van inslapen (dinsdag) kon ik maar geen beslissing nemen over hoe verder. Het lukte me niet erover na te denken. Toen is het hondje bij de DA gebleven. En dan gaat ze naar destructie. De dierenarts zei dat ze wel proberen respectvol om te gaan met het dier. Maar na wat ik allemaal gelezen heb, begin ik spijt te krijgen. Hoewel ik ook denk dat haar ziel al ergens anders is. Toen ik in de ogen keek, nadat ze overleed, zag ik niks meer. Niemand aanwezig.
Gezamenlijke crematie spreekt me wel aan en de uitstrooiing over zee. Een urn hoef ik ook niet. Ik heb een potje met vacht.
Hopelijk is mijn hondje maandag nog niet weg bij de dierenarts, dan kan ik dat misschien alsnog regelen.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik vrees dat je te laat bent stippel, maar proberen kan zeker geen kwaad.
wij als dierenambu halen de vriezer van sommige dierenartsen leeg, en brengen de kadavers naar de stadswerf, waar de rendac ze weer op komt halen.
bel nu even met je plaatselijke dierenambu, mogelijk bevindt je hondje zich nu bij hun.
maar is dit echt wat je wil?
je hondje is stijf bevroren, en het is je hondje niet meer.
kan je niet beter berusten?
bij een volgend dier kan je het anders aanpakken. ik ga er geen doekjes om winden, er wordt alles behalve respectvol met de kadavers omgegaan.
maar hou voor ogen dat het jouw hondje niet meer is, maar een bevroren homp vlees.
dat wat jouw hondje jouw beestje maakt, bevindt zich nu op de regenboogbrug.
althans, dat vind ik een troostrijke gedachte, misschien jij ook. sorry als ik gevoelloos overkom, dat is zeker niet de bedoeling snuffel.
Rieneke1
12 jaar geleden
soryu snuffel, je heet geen stippel, ben nogal moe.
Snuffel
12 jaar geleden
Je komt zeker niet gevoelloos over. Ik weet hoe jij over dieren denkt. Dit is mijn eerste hondje en eerste huisdier dat ik in heb laten slapen. En ik was alleen maar met dat proces van inslapen bezig. Niet met het vervolg. Maar ik zie steeds voor me hoe dat lijfje door zo'n grote grijper wordt vastgepakt en gestort in één of andere vermorzelaar. Bah. Dan schieten de tranen in mijn ogen. Gelukkig heb ik deze week nog wel een flinke pluk vacht opgehaald bij de dierenarts. Dat kon gelukkig nog. Hopelijk is Femke op de regenboogbrug aan het spelen met nieuwe vriendjes.
Rieneke1
12 jaar geleden
ja, hou die laatste gedachte maar vast snuffel.
we maken allemaal "beginnersfouten".
te lang doormodderen met je dier, destructie ipv crematie.
we leren ervan, en doen het een volgende keer anders, en voor ons gevoel beter. voor nu, schrijf op waarom je hondje zo geweldig was, maak een fotocollage, richt een mooi hoekje in.
dat zijn dingen die mij helpen, hopelijk jou ook.
Snuffel
12 jaar geleden
Dank je wel. Ja, een mooie foto, potje met vacht. Ik weet al waar ik het ga zetten. Ik heb mijn best gedaan, maar voel me soms toch een slecht baasje bijvoorbeeld door die destructie. Ik was zo overmand met verdriet dat ik maar niet wist wat ik moest doen.
Rieneke1
12 jaar geleden
je weet toch wel beter?
je hebt het hondje een fijne tijd gegeven, kijk daarop terug voor troost.
je hebt het nu over een kadaver, niet over je hondje.
ik weet hoe zwaar het is, de spulletjes opruimen, het denken je lieffie uit je ooghoeken te zien....
maak idd een mooi herinneringshoekje, en rouw gerust volop.
je hondje is het waard geweest om om te rouwen.
Snuffel
12 jaar geleden
Dank je wel. Je hebt me weer een stukje verder geholpen en wat troost gegeven.
Rieneke1
12 jaar geleden
daar ben ik blij om snuffel, graag gedaan.
ik ken het gevoel van: had ik maar dit, of had ik maar dat.
als je er een les uit trekt, is het goed, en moet je het achter je laten.
veel sterkte, en hou je vooral niet in.
Rieneke1
12 jaar geleden
dank cica.
helaas heb ik ervaring zat, heb al afscheid moeten nemen van vele katten.
Hoe de dieren bij destructie verwerkt worden verschilt per gemeente. Er zijn gemeentes die zelf een verbrandingsinstallatie hebben, waar dode huisdieren samen met organisch afval van ziekenhuizen en dierenartsen (denk aan testikels, eileiders, geamputeerde pootjes etc) op een grote hoop verbranden. Er zijn ook gemeentes die een extern destructiebedrijf inhuren om dit voor hun te doen.

Er zijn echter ook gemeentes die afspraken hebben met een dierencrematorium, die de destructiedieren verbrandt. Dit laatste komt veel minder vaak voor, maar dan belandt je dier dus in dezelfde oven als wanneer het gecremeerd wordt. Het enige verschil is dat het op de grote hoop belandt met niet alleen andere huisdieren, maar ook kadavers van bijvoorbeeld de dierenambulance en met het organisch afval van dierenartsen.

Asresten van destructie mogen niet meer hergebruikt worden in Nederland. Wat er wel mee gebeurt weet ik niet in alle situaties. Ik weet van enkel crematorium die het met andere asresten van crematies ook over zee verstrooide.

Toegevoegd na 3 minuten:
Vergeet ik dus bijna echt antwoord te geven op de vraag: of er met de as van de verbrande destructiedieren groene stroom wordt opgewekt hangt dus volledig af van hoe de verwerking in jouw gemeente is geregeld. Gaat het via een destructiebedrijf, dan is dit dus mogelijk zoals Rieneke al zei, maar het hoeft dus niet.