Wat moet ik doen met een onhandelbare kat?!

Een kat van kennissen is onhandelbaar. Hij krabt blaast plast het hele huis onder... Hebben jullie misschien tips zodat ik mijn vrienden kan helpen? Ze willen de kat niet weg doen want hij komt uit het asiel en ze willen niet dat hij weer terug moet.
Alvast bedankt.
Xxx

Toegevoegd na 9 minuten:
Een siamees,
6 maanden oud.
5 maanden opgehaald bij het asiel.
Kat hebben ze ruim een maand, ongeveer0

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (6)

je geeft wel erg weinig info.
hoe oud is de kat, hoe lang hebben ze hem al, is dit gedrag iets van de laatste tijd?

hoe dan ook, de eerste gang moet die naar de dierenarts zijn.
het is zinloos om bepaald gedrag als een gedragsprobleem te benoemen, als er mogelijk een medisch probleem aan het gedrag ten grondslag ligt.
dus op naar de dierenarts voor een grondige check-up!
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OH!! Daar heb ik nog niet aan gedacht dat er ook medische problemen konden zijn.
Rieneke1
12 jaar geleden
geen enkele goede gedragstherapeut stelt gedragstherapie in voordat het beestje medisch is doorgelicht.
Ten 1e denk ik dat het niet meer zomaar goed komt als het een kat uit een asiel betreft.
Vaak hebben deze beestjes al zoveel meegemaakt wat ze de rest van hun leven niet meer vergeten.

Ik weet verder wel dat je elke keer de kat op de kattenbak moet zetten zodra hij op een ongepaste plek plast.
Dat kan veel werk zijn, maar op den duur gaat hij het hopelijk begrijpen.
De plasoorzaak kan ook zijn dat er veel andere katten rond je huis lopen.
Katten gaan dan plassen om het terrein te markeren waarvan ze vinden dat dat van hun is.
Dat markeren doen ze dmv plassen.

En wat betreft het blazen, doe hij dat uit zichzelf?
Als hij dat niet uit zichzelf doet, moet je echt letten op de volgende dingen:
-Als je een kat benaderd, doe dit altijd van achteren!!
-Als je de kat vast hebt, zorg dat hij weg kan, en drijf hem niet in het nauw.
-Wees altijd lief voor de kat, ook al doet hij dat niet terug.

Verder nog een tip: Probeer veel te spelen met je kat.
Zo bouw je een band op!
Hierbij hoort ook om speeltjes te testen.
De ene kat vind een veer van een vogel helemaal geweldig, de andere vind een balletje waar hij achteraan kan rennen leuk.

Succes ermee!

Toegevoegd na 20 minuten:
Na je uitbreiding zal ik het volgende toevoegen.

Vooral het spelen bij zo'n jong katje is heel belangrijk.
En hij moet ook echt op de kattenbak gezet worden als hij plast.

Verder zou ik het hem niet al te ingewikkeld maken.
Wij hebben ook een raskat, en die doen we elke nacht in de keuken met de deur dicht. (wel voer, water kattenbak heeft hij tot z'n beschikking)
Zo geef je al een soort van grenzen aan bij de kat.
Overdag laat je hem gewoon zijn gang gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei dat is een lastige vraag

Ik denk dat je nooit goed zult weten wat het beest heeft meegemaakt waardoor hij zo doet

Het klinkt wel als tekenen van stress en ongenoegen

Veel geduld zou ik zeggen, zorgen dat hij niet te veel schade kan aanrichten (dus niet vrij door het hele huis laten lopen)

Het wat tijd geven EN evt investeren in zo'n peperdure kattenlucht Feliway zie link
amigo
12 jaar geleden
het lijkt alsof hij mensen niet vertrouwt, hij is dus bang!
ik ben geen kattengedragsspecialist, maar ik zou het volgende proberen:

Zorg dat de kat zich rustig kan verstoppen op een plekje waar hij een groot deel van de kamer kan zien, laat hem als hij daar zit met rust, niet aaien, niet voor zn plekje gaan zitten tegen hem praten, niets.

dat plekje moet de kat gaan associeren met een veilige haven, waar niemand hem lastig valt.

dan heb je bij iedere dierenwinkel van die hengels met een pluimpje aan het eind (of een elastiek met een speeltje aan het eind)
ga waar de kat het kan zien spelen met een andere (desnoods denkbeeldige kat) zijn instincten zullen hem er uiteindelijk toe drijven om er ook achter aan te gaan, ga daar niet meteen te enthousiast op in door tegen hem te praten of hem aan te halen, wacht daarmee tot hij zelfverzekerd uit zijn veilige haven komt, begin dan pas met zachtjes praten, blijf dit doen tot hij ook met geluid zelfverzekerd uit zijn veilige plekje komt.

als dat goed gaat(dit kan maanden duren) probeer dan snoepjes te laten vallen tijdens het spelen, langzaam steeds een klein beetje dichterbij, in de hoop dat de kat uiteindelijk uit je hand eet.

Als je eenmaal zo ver bent is het nogsteeds een lange weg te gaan

stap over op op de grond zittend met hem spelen en snoepjes geven, leg zo nu en dan een snoepje op je schoot, laat hem in zijn tijd wennen aan zijn nieuwe baasjes.

als hij eenmaal zelfverzekerd komt spelen/snoepen kan je langzaamaan proberen hem aan te halen, niet meteen bij zijn kop, laat hem aan je hand ruiken en aai hem dan zachtjes over zijn rug, hij moet leren dat aanraking door een mens niet gelijk staat aan pijn, langzamerhand kan je steeds iets verder gaan met aaien, 2 keer achter elkaar, langere halen, kriebelen, etcetera

een aantal tips om het verder in rechte banen te leiden:

-pak hem niet op, dit kan het hele proces weer terugzetten naar nul
-zorg dat hij een eigen kattenbak heeft, op een rustig plekje
-neem de tijd, geef hem de tijd, zo'n proces kan maanden duren
-zorg dat anderen hem ook niet zomaar aanhalen, oppakken of lastig vallen als hij op zijn veilige plekje zit.

veel succes ermee, goed dat ze het niet zomaar willen opgeven!
12 jaar geleden
Meestal is het zo dat als je een kat uit het asiel haalt,de mensen daar weten waar hij/zij vandaan komt en de achtergrond van het beestje.En als het een goed asiel is hebben gekeken naar het gedrag van het beestje.Zou ernaar vragen bij het asiel als dat nog niet gebeurt is.Meestal val je voor een beest maar de achtergrond is ook belangrijk.Heb altijd katten uit het asiel gehad en nog nooit problemen gehad.Dus vraag erna en misschien weet je het probleem dan en kan je er wat aan gaan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verhuizen, een baby op komst, een kattenbak op een foute plaats, de komst van een nieuwe kat in huis,… Het zijn maar enkele voorbeelden die kunnen leiden tot onhandelbare katten of ongewenst kattengedrag.

Joline De Jaegher is kattentherapeut en dierenartsassistente. Op haar site Kattengedrag.be roept ze op om eerst met onhandelbare katten naar de dierenarts te gaan alvorens een therapeut in te schakelen.

“Alleen een dierenarts kan een medische oorzaak uitsluiten”, zegt De Jaegher. “Het heeft geen zin om een kat voor gedragsproblemen te behandelen als deze nog niet door de dierenarts gecontroleerd is.

Indien de kat op medisch vlak gezond verklaard is, kan een consultatieaanvraag bij een kattentherapeut helpen omdat problemen vaak vanzelf niet verdwijnen.

De kattentherapeut komt bij je thuis omdat het gedrag van katten best in hun eigen omgeving geobserveerd wordt alvorens conclusies te kunnen trekken en maatregelen te kunnen nemen.

Succes!!

Toegevoegd na 12 minuten:
Hier heb je nog wat nuttige tips:

http://www.hulporganisaties.be/artikels/4542/dieren/Onhandelbare-katten-en-kattenonzindelijkheid.-Wat-kun-je-er-aan-doen?.htm